Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Silmaauki
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 29 Heinä 2023 22:21

Tämä vuonna 2002 valmistunut Kumpuselän kuusimetrinen avofiskari ei ole ollut vesillä sitten syksyn 2017. Säilytyksessä se on ollut pressun alla (pressu kärsinyt ja vuotanut) ja ainakin lakkaus on kärsinyt sinä aikana melkoisesti. Pahemmin päällipuolelta, mutta myös hieman rungon laudoituksen osalta. Alunperin oli tarkoituksena saada se tänä kesänä vesille, mutta se jää nyt toteutumatta. Tarkoitus olisi nyt saada se mereen ensi kesänä ja huoltaa kunnolla sitä ennen.

Olen nyt laittanut sille vanhojen revenneiden pressujen tilalle uuden kuormapeitteen ja mietin mitä tässä kannattaa tehdä ja millä aikataululla niitä pitäisi tehdä. Pahasti karsineet lakkaukset pitää toki hioa puulle ja sitten lakata uudestaan keväällä. Mutta kun tuo on ollut kuusi vuotta kuivilla, niin pitäisikö nyt vielä syksyllä kyllästää runkoa sisäpuolelta pellavaöljyllä, jota minulla on? Ja pitäisikö ehkä pellavaöljykyllästystä tehdä myös kannen pinnoille? Vai odotanko kevääseen kyllästyksen osalta? Olen jo käsin roskaa kerännyt veneen pohjalta, mutta pitäisikö tuo vielä vaikka imurilla puhdistaa ennen kyllästyskäsittelyä? Ta. Kuinka puhtaaksi pinnat pitäisi sisältä nyt saada?

Olen yrittänyt jo lueskella mitä ohjeita täällä ennestään on, mutta kun en ole koskaan ennen puuveneestä pitänyt huolta, niin tässä on silti vähän epävarma olo siitä, mitä pitäisi tehdä nyt syksyllä.

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01 Elo 2023 09:10

Hiominen jätä minimiin ja koita saataa mahdolkisemman paljon lakkaa/maalia pois kuumailmapuhaltimella ja skrapalla. Ohjeita on netti pullollaan. Kuggom koulussa järjestettään puuvenen hoitokoulutuksia, suositteleen sellaistakin lämpimästi vaikka hiukan hintavia ovatkin.
Kyllästää kannattaa aina ja kaikki puuosat. Jos aloitat nyt syksyllä, niin jää öljylle kunnolla aikaa hartsiintua. Ajan kanssa kun vetää voi jättää liottimet pois ja viimeisiin lisää hiukan homeenestoainetta.
Pohjan maalaus on sitten myös oleellinen osa kunnostusta. Hempelilta löytyy primeri ja lyijymönijäki vielä saa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

isap
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Heinä 2018 17:55

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja isap » 01 Elo 2023 18:45

Qubik antoi hyviä ohjeita. Seuraavassa vähän lisää:
Jos vene on ollut kuusi vuotta kuivilla , ei sitä saa pinnoiltaan kuntoon vuodessa. Puu on päässyt aivan liian kuivaksi. Jos nyt syksyllä alkaisit kaapia lakkoja, saumat ja halkeamat vain aukeaisivat lisää.

Minä jakaisin hankkeen kolmelle vuodelle.
1. hankevuosi, turvottaminen
Vene nostetaan ylös elokuun lopussa ja ennen ensi kesää lakataan ja maalataan ilman kummempia pohjatöitä vain puulle paljastuneet alueet. Voi hyvin käyttää halpoja alkydivalmisteita ja raoissa vaikka akryylikittiä.
Vene lasketaan ensi keväänä veteen sellaiseen paikkaan, jossa se voi turvota niin syvällä kuin moottori sallii. Veden yläpuoliset saumat eivät tällöin kuitenkaan juuri tiivisty. Siksi veneen siäpuolelle asetellaan kaarien väliin sanomalehtiä, joita kastellaan letkulla.
Turpoamiseen menee aikaa ainakin kuukausi
2. hankevuosi, lakkaus ja maalaus
Veneen lakka- ja maalipintojen kaapimisen voi aloittaa aikaisin syksyllä ja kyllästämisen heti perään. Tässä vaiheessa runko on erikoisen herkkä kuivumaan uudestaan. Siksi se kannattaa pussittaa löyhästi ja käyttää pussin sisällä ilmankostutinta.
Kyllästää voi vaikka pienellä pakkasella. Öljyn lämmittäminen auttaa imeytymistä, mutta vaikka se tehtäisiin vesihauteessa on siinä paloriski.
3. hankevuosi, pintojen viimeistely ja rungon sisäpuoli
Kolmannen kesän jälkeen saumoihin on tullut lakka- ja maalipurseita, jotka veistetään taltalla tai höylätään alas. Pinnat tarvitsevat myös lisää lakka- tai maalikerroksia.
Veneen kaarien välien hiominen sisäpuolella on p:maista hommaa. Kyllästää ei kuitenkaan kannata, jos sen jättää tekemättä. Pelkälle öljylle jätetty pinta likaantuu ikävästi.
Avofiskarin kannet ehtii tehdä sitten kun ehtii.

Edellä kuvattu kolme vuotta sillä oletuksella, ettei puutöitä tarviste tehdä

Silmaauki
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 02 Elo 2023 17:40

Kiitokset Qubik ja isap.

Tänä syksynä sitten vain imuroin roskista puhtaaksi tuon veneen pohjan sisäpuolelta ja kyllästän sitä muutaman kerran. En taida noita kaaria tai pohjaa sisäpuolelta sen kummemmin tässä vaiheessa hioa.

Ilmeisesti isapin ohjeissa hankevuodet alkaa syksystä ja päättyy veneen nostoon.

Tuota hiomisen minimoimista hiukan ihmettelen. Kuumailmapuhallin ja skrapa maalinpoistossa on kyllä tullut tutuksi oman talon ulkopintojen hoidossa, mutta siinä olen myös tottunut siihen että skrapalla se jälki on välillä vähän krouvia, kun se skrapa helposti silloin tällöin syö puuta vähän liikaa ja väärästä paikasta. Mattamaalien kanssa pienet epätasaisuudet ja virheet ei haittaa, mutta kiiltävän lakkauksen kanssa ne jää kyllä näkyviin.

Hiukan on ajatuksissani ollut kunnon epäkeskokoneen hankinta (Mirka 650), jolle olisi käyttöä myös huonekalujen kunnostuksessa. Olen myös huomannut että huonoilla työkaluilla hommat voi olla kovin raskaita ja vaikeita.

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02 Elo 2023 20:59

Kaikki, mitä sä hiot puusta pois, on poissa. See tekee puuta heikommaksi, niitit tulee esiin, tulpat ruuvien päällä kuluu olemattomiksi yms
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Silmaauki
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 03 Elo 2023 00:09

Juu, sen mä ymmärrän. Mutta se lakka siitä päältä onkin se mikä on tarkoitus ottaa pois (hiomalla tai muulla tavalla). Kyllä se skrapakin sitä puuta syö pois. Varovainen ja huolellinen pitää olla varmasti kummallakin työkalulla ettei ota pois muuta kuin sen mikä on tarpeen.

seppo
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja seppo » 03 Elo 2023 18:42

Kannattaa ehdottomasti kyllästää kun runko on kuiva, eihän se vettynyt vene ime öljyä. Eli jos saat puhtaaksi ja runko on kuiva niin kunnon pellavaöljykyllästys kannattaa aloittaa syksyllä ja tehdä niin hyvin kuin pystyy ja runko imee. Keväällä pääset sitten lakkailemaan, 7-9 kerrosta on hyvä tavoite. Laita nyt jotain kuviakin!

biätare
Viestit: 52
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:28

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja biätare » 03 Elo 2023 22:39

Otin 6 vuotta maissa olleen mäntyrunkoisen purjeveneen puuhutaaksi elokuun lopulla. Tämän jälkeen kyllästin rungon pellavaöljy- kylllästysaine seoksella. Lautoihin ei tullut halkeamia ja kuiva runko imi hyvin seosta.

snurra
Viestit: 114
Liittynyt: 23 Syys 2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja snurra » 04 Elo 2023 09:10

seppo kirjoitti:
03 Elo 2023 18:42
Kannattaa ehdottomasti kyllästää kun runko on kuiva, eihän se vettynyt vene ime öljyä. Eli jos saat puhtaaksi ja runko on kuiva niin kunnon pellavaöljykyllästys kannattaa aloittaa syksyllä ja tehdä niin hyvin kuin pystyy ja runko imee. Keväällä pääset sitten lakkailemaan, 7-9 kerrosta on hyvä tavoite. Laita nyt jotain kuviakin!
Juuri näin, kyllästys sisäpuolelta telakoinnin aikana ja keväällä lakkaus, siinä se.

Tässä lämmittimen käyttöä ja skrapausta, esim. kohdasta 11min. eteenpäin.

https://www.youtube.com/watch?v=4H99PQACgxE

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Northling » 06 Elo 2023 18:01

Moro Silmaauki

Usko kokeneempia kyllä lakatusta puuveneestä saa hellemmin lakat pois kuumailmapuhaltimella ja hyvällä kovapala skraballa. Pitää vaan olla pikkasen hajoitusta niin lähtee pelkkä lakka niin ettei puuhun jää naarmuakaan.

Sitten hellästi hiotaan pinta poistamatta liikaa puuta. Lakan pois hiominen on kovaa työtä ja syö laikkoja.

Ehdottomasti kunnon työkalut helpottaa työtä!

Mutta kuten edellä sanottu. älä hio puuta pois!

Mutta jos lakkaus on suht ehjä ja kiinni puussa ei sitä tarvitse pistaa vaan huoltolakkaus vanhan mataksi hiotun pinnan päälle (240- 320 Grit)

https://youtu.be/cgT5IvP9K9Q

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Silmaauki
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 01 Kesä 2024 15:46

Viime vuonna loppukesästä tämä imuroitiin ja puhdistettiin sisältä ja sen jälkeen sisäpuolelta kyllästettiin pellavaöljyllä (+homeenesto). Tänä keväänä elämän muista haasteista johtuen ei ole homma ennen tätä viikonloppua lainkaan edennyt.

Nyt on suunnitelmana soveltaa edellä nimimerkin Isap esittämää kolmevuotissuunnitelmaa. Nyt laitetaan vain pohja siihen kuntoon, että voi laskea vesille. Kylkiä on nyt skrapalla ja hiekkapaperilla käyty läpi. Kuten aiemmin totesin, niin kyljet ovat aika hyvässä kunnossa. Viime vuoden pellavaöljykäsittely toki tuli avonaisista laudan väleistä osin läpi ja sotki kylkiä ja sitä moskaa on nyt kylkien lakkapinnoilta saanut hieroa pois.

Silmaauki
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 20 Kesä 2024 19:48

Tänään tämä meni monen vuoden tauon jälkeen vesille. Kyllä tuo jonkin verran vuosi, mutta aika hillitysti, ja jo parin tunnin päästä vuodot olivat hyvin pienet. Hyvin kelluu.

Kaksi lakkakerrosta tuli vedettyä kylkiin. Ehkä tässä kesän aikana käyn jotain osia kannesta läpi.

Mikäs muuten on foorumin liitteiden kokorajoitus? En saa kuvia tänne ladattua.

Edit: no onnistui sentään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Silmaauki
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 29 Kesä 2024 15:12

Tällä on nyt hieman ajeltu ja nautittu kesästä, mutta pieniä ongelmiakin on ollut.

Moottoriöljyt vaihdoin jo aiemmin ja polttoainesuodatinkin piti silloin vaihtaa, mutta en löydä tästä mistään polttoaineen sulkuhanaa (ei tankin eikä moottorin puolella), joten se on jäänyt vielä tekemättä. Moottorin jäähdytyksen osalta on pari kertaa tullut pidemmän ajon jälkeen hälytys jäähdytysnesteen lämmöistä. Ekalla kertaa se tuli just satamaan tullessa ja toisella kerralla ajossa se kuittautui nostamalla moottorin paaltä kansi pois. Sen takia olen tuota moottorin jäähdytyspuolta hieman ihmetellyt. Siitä onkin erillinen ketju. viewtopic.php?f=5&t=15736

Polttoainesuodattimen lisäksi vielä olisi hyvä vaihtaa merivesipumpu siipipyörä. Sitä ei mulla ole, joten se menee hankintaan (+varakappale). Samalla hyllyyn pitää hommata uudet suodattimet ja varalle apulaitteiden hihna.

Eilen oli ongelmia pilssipumpun kanssa. Se ei eilen toiminut lainkaan. Ei sitä tosin nyt olis tarvittukaan, kun vene tuntuu olevan tiivis, mutta varoiksi sitä kokeilin. Ongelmana oli huono liitos, mutta tietysti ehdin jo ostaa uuden pumpun. :D No on nyt sitten varaosia.

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01 Heinä 2024 01:28

Makevesiüuolelle hiekka ei pääsee, mutta kattilakiveä muodostuu kyllä. Sekin on ruskeita rakeita. Jos merivesi pääsee vaikka lämmönvaihtimen halkeaman kautta jäähtäriin niin sen huomaa, että jäähyäriä jatkuuvasti "lisäänty" ja pakkaskestävysmittaus antaa tulokseksi vähemmän, kun pitäisi
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Silmaauki
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 25 Heinä 2024 18:35

Nannin jäähdytysongelma taisi ratketa. Vaihdoin tänään merivesipuolen siipipyörän ja apulaitteiden hihnan. Vanha impelleri oli vielä täysin ehjä vaikka vähän epäilin, että siitä olisi jokin siipi kateissa ja joutuisin siten etsimään palaa/paloja jäähdytyskierrosta. Ei tarvinnut siihen ryhtyä.

Tarkastelin tuon vaihdon jälkeen apulaitehihnaa ja huomasin sen olleen sen verran löysä, että se makeanveden jäähdytyspumpun pyörä pyöri tyhjää vaikka hihna oli paikallaan. Uusi hihna paikalleen oikeaan kireyteen, eikä hihna enää luista.

Aiemmin ihmettelin myös hiukan sitä, että laturin valo jäi päälle käynnistettäessä ja sammui vasta kun antoi kierroksia. Eipä ollut laturikaan pyörinyt kunnolla.

Puolentoista tunnin koeajolla kaikki toimi normaalisti ja laturin valokin pysyi sammuksissa heti käynnistyksestä alkaen.

Nythän tää tuntuu toimivan niinkuin pitää.

Osaisko joku sanoa, että pitäisikö tuossa Nannissa jossain olla polttoaineen sulku? En ole semmoista löytänyt, joten on jäänyt vielä polttoainesuodattimen vaihto tekemättä.

Vastaa Viestiin