Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 07.09.2022 13:25
Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Tervehdys!
Ostin Summalaisen Fiskarin, joka on erittäin siisti ja hyväkuntoinen. Tarkoitus olisi myöskin pitää se sellaisena. Lapsuudessa isällä oli puuvene jota hoidimme yhdessä joten ihan vasta-alkaja en asioissa ole.
Muutamia kysymyksiä tässä joihin olisi mukava saada kokemusnäkökulmaa:
RUNKO
Edellinen omistaja on pitkälti hoitanut venettä vuosittaisella kevythionnalla ja Spinakerin lakalla. Rovi on tasasaumainen mäntyrunko. Vene on raporttien mukaan kyllästetty 10 vuotta sitten joten uudelleenkyllästämisen aika alkaa olla käsillä tulevaisuudessa.
Siispä mietin, voiko tätä esim talven aikana kyllästyttää SISÄLTÄpäin, jotta koko veneen kyllästystä ulkoa käsin ei tarvitsisi tehdä ihan heti?
KONE
Koneeseen on tehty perushuollot vuosittain. Koneena on Mini Sol 48 (Mitsubishi K4M) jonka valmistus lopetettu v.2000. Ainakin huolto-osia tuohon vielä löytää mutta onko koneesta kokemuksia? Toimii hyvin ja on ajettu maltilliset 1200 tuntia, joten käyttöikää lienee vielä edessä? Glykollit ajettu talveksi koneeseen ja ilmanputsarin irroitin ja huomasin, että siellä on pelkkä verkko, eikä varsinaista suodatinta. Pesin sen puhtaaksi liuotinaineilla. Kannattaisiko tuohon jokin paperisuodaitn hommata?
POHJA
Pohjasta on lohkeillut vähän maalia pois. Riittääkö pohjalle pelkkä irtomaalin rappaus ja uudenlleen maalaus vai olisiko sekin hiottava ennen maalausta? Pohjassa on käytetty https://www.prisma.fi/fi/prisma/hempel- ... -red-brown
Lisäilen joitain kuvia, kunhan vastauksiakin alkaa tulemaan!
Kiitos vinkeistä jo etukäteen!
Ostin Summalaisen Fiskarin, joka on erittäin siisti ja hyväkuntoinen. Tarkoitus olisi myöskin pitää se sellaisena. Lapsuudessa isällä oli puuvene jota hoidimme yhdessä joten ihan vasta-alkaja en asioissa ole.
Muutamia kysymyksiä tässä joihin olisi mukava saada kokemusnäkökulmaa:
RUNKO
Edellinen omistaja on pitkälti hoitanut venettä vuosittaisella kevythionnalla ja Spinakerin lakalla. Rovi on tasasaumainen mäntyrunko. Vene on raporttien mukaan kyllästetty 10 vuotta sitten joten uudelleenkyllästämisen aika alkaa olla käsillä tulevaisuudessa.
Siispä mietin, voiko tätä esim talven aikana kyllästyttää SISÄLTÄpäin, jotta koko veneen kyllästystä ulkoa käsin ei tarvitsisi tehdä ihan heti?
KONE
Koneeseen on tehty perushuollot vuosittain. Koneena on Mini Sol 48 (Mitsubishi K4M) jonka valmistus lopetettu v.2000. Ainakin huolto-osia tuohon vielä löytää mutta onko koneesta kokemuksia? Toimii hyvin ja on ajettu maltilliset 1200 tuntia, joten käyttöikää lienee vielä edessä? Glykollit ajettu talveksi koneeseen ja ilmanputsarin irroitin ja huomasin, että siellä on pelkkä verkko, eikä varsinaista suodatinta. Pesin sen puhtaaksi liuotinaineilla. Kannattaisiko tuohon jokin paperisuodaitn hommata?
POHJA
Pohjasta on lohkeillut vähän maalia pois. Riittääkö pohjalle pelkkä irtomaalin rappaus ja uudenlleen maalaus vai olisiko sekin hiottava ennen maalausta? Pohjassa on käytetty https://www.prisma.fi/fi/prisma/hempel- ... -red-brown
Lisäilen joitain kuvia, kunhan vastauksiakin alkaa tulemaan!
Kiitos vinkeistä jo etukäteen!
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Terve,
No siitähän se etenee, fiskari on aina hyvä valinta.
Runkoa voi ja kannattaakin sivellä sisäpuolelta pellavaöljyllä talvisin. Siis niihin kohtiin, jotka ovat maalamattomat eli öljytyn puun väriset. Täältä löytyy haulla valtavat määrät tekstiä kyllästämisestä. Mutta esim pellavaöljy+sinkkinaftenaatti (liraus) on hyvä aine. Jos haluaa tervantuoksua, niiin vähän tervaa sekaan. Mutta sitä ei kannata sivellä hytin puolelle, tulee tanakat hajut.
Lakkakylkien alta kyllästely.. jos lakat pysyy kiinni niin ei ole vielä kiire. Mutta jos on paikkoja mistä kesän jälkeen lakka irtoaa, niin niihin voi sivellä pelavaa. Ensin vain skrapailee alueelta lakat pois ja vähän hiookin.
Konetta kannattaa jatkossakin huoltaa ja putsailla. Talveksi makeavesihuuhtelu ja glykolit ettei jäädy. Paperisuodatin on ehkä jopa turha vesillä. Se toimii enemmän maantiepölyä vastaan, vesillä sitä ei yleensä ole.
Pohjan suhteen paikkamaalaus toimii kyllä. Käytän tuota samaa tai samantyyppistä edullisempaa maalia. Yleensä maalaan pohjan joka kevät, mutta lanttaan aika paljon liuotinta sekaan. On kevyempi maalata ja maalia menee vähemmän. Jos on kohtia, josta rapistuu jo puuta myöden irti kaikki, niin voi vähän skrapailla esiin ja antaa kuivua. Sitten pellavaöljyää samalla kun sisältäkin, ja aikanaan kuivuttua maalaa taas yli. Puun ja myrkkyvärin väliin voi laittaa jonkun pohjamaalin, esim Rostexia. Se on perinteistä ja ehkä tapana, joskaan en ole varma onko välimaalista käytännössä mitään suurta hyötyä.
Uuden puuvenehankinnan kanssa kannattaa rauhassa elellä ja veneillä ainakin yksi kesä. Katsoa mikä toimii ja mikä ei. Lakat on syytä uusia juuri hionnan ja huoltolakkauksen kautta, niin vene pysyy hyvänä.
No siitähän se etenee, fiskari on aina hyvä valinta.
Runkoa voi ja kannattaakin sivellä sisäpuolelta pellavaöljyllä talvisin. Siis niihin kohtiin, jotka ovat maalamattomat eli öljytyn puun väriset. Täältä löytyy haulla valtavat määrät tekstiä kyllästämisestä. Mutta esim pellavaöljy+sinkkinaftenaatti (liraus) on hyvä aine. Jos haluaa tervantuoksua, niiin vähän tervaa sekaan. Mutta sitä ei kannata sivellä hytin puolelle, tulee tanakat hajut.
Lakkakylkien alta kyllästely.. jos lakat pysyy kiinni niin ei ole vielä kiire. Mutta jos on paikkoja mistä kesän jälkeen lakka irtoaa, niin niihin voi sivellä pelavaa. Ensin vain skrapailee alueelta lakat pois ja vähän hiookin.
Konetta kannattaa jatkossakin huoltaa ja putsailla. Talveksi makeavesihuuhtelu ja glykolit ettei jäädy. Paperisuodatin on ehkä jopa turha vesillä. Se toimii enemmän maantiepölyä vastaan, vesillä sitä ei yleensä ole.
Pohjan suhteen paikkamaalaus toimii kyllä. Käytän tuota samaa tai samantyyppistä edullisempaa maalia. Yleensä maalaan pohjan joka kevät, mutta lanttaan aika paljon liuotinta sekaan. On kevyempi maalata ja maalia menee vähemmän. Jos on kohtia, josta rapistuu jo puuta myöden irti kaikki, niin voi vähän skrapailla esiin ja antaa kuivua. Sitten pellavaöljyää samalla kun sisältäkin, ja aikanaan kuivuttua maalaa taas yli. Puun ja myrkkyvärin väliin voi laittaa jonkun pohjamaalin, esim Rostexia. Se on perinteistä ja ehkä tapana, joskaan en ole varma onko välimaalista käytännössä mitään suurta hyötyä.
Uuden puuvenehankinnan kanssa kannattaa rauhassa elellä ja veneillä ainakin yksi kesä. Katsoa mikä toimii ja mikä ei. Lakat on syytä uusia juuri hionnan ja huoltolakkauksen kautta, niin vene pysyy hyvänä.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 07.09.2022 13:25
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Kiitoksia ensimmäisestä ja informatiivisesta vastauksesta. Tässäpä muutama kuva veneestä.
Ja tosiaan, tuo alemman kuvan jälki joka veneessä on ns. pahimmasta päästä. Tuossa on lakka lähtenyt ja maali pois ja puu näyttää vettyneelle. Eli tuon voi vielä pelastaa kuitenkin?
Ja tosiaan, tuo alemman kuvan jälki joka veneessä on ns. pahimmasta päästä. Tuossa on lakka lähtenyt ja maali pois ja puu näyttää vettyneelle. Eli tuon voi vielä pelastaa kuitenkin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Hei,
Näyttäisi olevan vesirajasta laudoituksen pää tummumassa. Tuo on hyvin yleinen paikka, mistä puu alkaa veneessä tummua, ja se voi tulla jo verrattain uuteenkin veneeseen. Se ei vielä merkitse, että veneessä olisi sen kummempaa vikaa pitkään pitkään aikaan. Ongelma on ensisijaisesti esteettinen, ja vasta huonolla tuurilla ja monien hoitamattomien vuosien jälkeen tekninen lahovika.
Tässä vaiheessa tummumista voi yrittää jarruttaa siten, että skrapaa alueen auki tumman ulopuolelle ja hiukan pohjamaalin puolelle. Hioo ja koittaa sivellä siihen pellavaöljyä/kyllästettä mahdollisimman paljon. Ei sekään tumman tuloa kokonaan estä, mutta voi jarruttaa. Tummaa väriä ei käytännössä saa pois, vaikka puhutaankin puun valkaisusta kemikaalilla - ehkä toimii ehkä ei. Aikoinaan saaristolaiset peitti laikkuja sekoittamalla keltaista maalia johonkin lakkakerrokseen..
Eli skrapaa auki ehjään saakka, anna kuivua joku viikko ja ala sivellä kyllästettä. Aikanaan keväällä lakkaa yli vähintään 4-6 kertaa.
Näyttäisi olevan vesirajasta laudoituksen pää tummumassa. Tuo on hyvin yleinen paikka, mistä puu alkaa veneessä tummua, ja se voi tulla jo verrattain uuteenkin veneeseen. Se ei vielä merkitse, että veneessä olisi sen kummempaa vikaa pitkään pitkään aikaan. Ongelma on ensisijaisesti esteettinen, ja vasta huonolla tuurilla ja monien hoitamattomien vuosien jälkeen tekninen lahovika.
Tässä vaiheessa tummumista voi yrittää jarruttaa siten, että skrapaa alueen auki tumman ulopuolelle ja hiukan pohjamaalin puolelle. Hioo ja koittaa sivellä siihen pellavaöljyä/kyllästettä mahdollisimman paljon. Ei sekään tumman tuloa kokonaan estä, mutta voi jarruttaa. Tummaa väriä ei käytännössä saa pois, vaikka puhutaankin puun valkaisusta kemikaalilla - ehkä toimii ehkä ei. Aikoinaan saaristolaiset peitti laikkuja sekoittamalla keltaista maalia johonkin lakkakerrokseen..
Eli skrapaa auki ehjään saakka, anna kuivua joku viikko ja ala sivellä kyllästettä. Aikanaan keväällä lakkaa yli vähintään 4-6 kertaa.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 07.09.2022 13:25
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Tällä viikolla olen pohjasta skrapaillut kuivat, hilseilevät maalit poies. Tuloksena laikukas mutta ei-hilseilevä pohja!
On nyt vielä lämpimiä päiviä (+10- +15 asteessa päivät) niin heräsi ajatus, että voisihan tuon maalata vielä tälle syksylle. Mitä porukka on meiltä tästä?
Ajatuksena olisi vielä kevyellä hiomasienellä vetästä pohja läpi ja vetästä yksi kerros maalia päälle. Jos talven aikana ei muutoksia tule, niin keväällä vielä toinen kerros.
Pääsee sitten suoraan puuosien kimppuun kevätauringossa.
EDIT:
Nyt täytyy kysyä porukalta, että tulkitaanko näitä maalien ohjeistuksia kirjaimellisesti? Hempelin Classic -pohjamaalissa, jota ajattelin käyttää, sanotaan näin:
"Vesillelasku aikaisintaan 6 tunnin jälkeen – viimeistään 2 viikon sisällä'"
Enpä ole moiseen aiemmin törmännyt Eli voiko tuo olla haitallista pohjalle, jos venettä ei laske veteen kahden viikon jälkeen?
On nyt vielä lämpimiä päiviä (+10- +15 asteessa päivät) niin heräsi ajatus, että voisihan tuon maalata vielä tälle syksylle. Mitä porukka on meiltä tästä?
Ajatuksena olisi vielä kevyellä hiomasienellä vetästä pohja läpi ja vetästä yksi kerros maalia päälle. Jos talven aikana ei muutoksia tule, niin keväällä vielä toinen kerros.
Pääsee sitten suoraan puuosien kimppuun kevätauringossa.
EDIT:
Nyt täytyy kysyä porukalta, että tulkitaanko näitä maalien ohjeistuksia kirjaimellisesti? Hempelin Classic -pohjamaalissa, jota ajattelin käyttää, sanotaan näin:
"Vesillelasku aikaisintaan 6 tunnin jälkeen – viimeistään 2 viikon sisällä'"
Enpä ole moiseen aiemmin törmännyt Eli voiko tuo olla haitallista pohjalle, jos venettä ei laske veteen kahden viikon jälkeen?
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 06.07.2006 12:49
- Paikkakunta: Tampere
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Hei,
Hempel Classic on antifouling-maali, eli myrkkymaali, jonka tarkoituksena on estää erilaisten eliöiden kiinittyminen veneen pohjaan. Se vedetään veneen pohjaan nimenomaan juuri ennen vesillelaskua, jotta maali toimisi parhaalla mahdollisella tavalla. Maailpurkin ohjetta kannattaa siis uskoa ja noudattaa.
Terveisin
Timo
Hempel Classic on antifouling-maali, eli myrkkymaali, jonka tarkoituksena on estää erilaisten eliöiden kiinittyminen veneen pohjaan. Se vedetään veneen pohjaan nimenomaan juuri ennen vesillelaskua, jotta maali toimisi parhaalla mahdollisella tavalla. Maailpurkin ohjetta kannattaa siis uskoa ja noudattaa.
Terveisin
Timo
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 07.09.2022 13:25
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Oikein paljon kiitoksia!
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28.09.2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Pakko kysäistä, onko veneesi mahdollisesti Seppälän Teuvon tekemä? On niin saman näköinen kuin omamme.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 07.09.2022 13:25
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Pitkästä aikaa tätäkin tullut luettua. Seppälän Markku/Marko on tietääkseni veneen veistäjä.
Vinkkejä otetaan vastaan: minkälaisella työkalulla tuota aletaan nyt keväällä vuosihiontaa tekemään? 180 vai yli 200 vahvuisella santapaperilla?
Ilmeisesti mikä tahansa pyöröhiomakone epäkeskona toimii parhaiten?
Vinkkejä otetaan vastaan: minkälaisella työkalulla tuota aletaan nyt keväällä vuosihiontaa tekemään? 180 vai yli 200 vahvuisella santapaperilla?
Ilmeisesti mikä tahansa pyöröhiomakone epäkeskona toimii parhaiten?
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 29.07.2022 21:59
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Olen aikaisemmin pärjäillyt noiden edullisempien epäkeskokoneiden kanssa, mutta kun pääsin kaverin Mirka Derosta lainaamaan niin oli kyllä pakko hommata sama laite myös itselle. Tosi kevyt kone ja mukava vaikeissa asennoissakin yhdellä kädellä käyttää. Ehdottomasti 150mm abranet/autonet laikka siihen niin homma luonaa. Itse olen tehnyt välihionnat pääosin 240 laikalla.
-Yline
-Yline
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 07.09.2022 13:25
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Kiitoksia vain neuvosta!
Tuommoinen Mirka olikin merkkinä täysin tuntematon mutta varsin varteenotettava vaihtoehto kokemustasi silmälläpitäen.
Tahtoo olla kyllä ammattimiehen hintakin sitten tuommoisella. Ajatus olisi lähteä liikkelle tosiaan ihan näiden peruskoneiden kanssa (Bosch, Dewalt, Magita..). Hiomapaperiahan sitten kyllä kuluu, eli olisiko hiomapaperin kannalta taloudellisempaa ostaa tuommoinen abranet/autonet laikka?
Hionnan suhteen lähinnä askarruttaa, että kuinka nopeasti lakka kannattaa vetää päälle hionnan jälkeen? Ihan raakapuullehan asti sitä ei hiota, mutta imeehän se kosteutta heti kun sitä on hionut sileämmäksi.
Tuommoinen Mirka olikin merkkinä täysin tuntematon mutta varsin varteenotettava vaihtoehto kokemustasi silmälläpitäen.
Tahtoo olla kyllä ammattimiehen hintakin sitten tuommoisella. Ajatus olisi lähteä liikkelle tosiaan ihan näiden peruskoneiden kanssa (Bosch, Dewalt, Magita..). Hiomapaperiahan sitten kyllä kuluu, eli olisiko hiomapaperin kannalta taloudellisempaa ostaa tuommoinen abranet/autonet laikka?
Hionnan suhteen lähinnä askarruttaa, että kuinka nopeasti lakka kannattaa vetää päälle hionnan jälkeen? Ihan raakapuullehan asti sitä ei hiota, mutta imeehän se kosteutta heti kun sitä on hionut sileämmäksi.
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 06.07.2006 12:49
- Paikkakunta: Tampere
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Hei,
Hyvää ja halpaa hioma- tai muuta puuntyöstökonetta ei taida olla olemassa. En ainakaan itse ole sellaista vielä löytänyt. Jos hankintahinta tuntuu kohtuuttoman korkealta, vuokraaminen on yksi toimiva vaihtoehto. Konevuokraamojen laitteet ovat pääsääntöisesti hyvälaatuisia, ja esimerkiksi viikonlopun aikana ehtii hiomaan melkoisen määrän veneen laitaa.
Lakkaus kannattaa toki aloittaa mahdollisimman nopeasti hiomisen jälkeen, mikäli vain säät sen sallivat. Jotta lakka kuivuisi, pitäisi lämpötilan olla yli kymmenen celsiusastetta läpi vuorokauden.
Terveisin
Timo
Hyvää ja halpaa hioma- tai muuta puuntyöstökonetta ei taida olla olemassa. En ainakaan itse ole sellaista vielä löytänyt. Jos hankintahinta tuntuu kohtuuttoman korkealta, vuokraaminen on yksi toimiva vaihtoehto. Konevuokraamojen laitteet ovat pääsääntöisesti hyvälaatuisia, ja esimerkiksi viikonlopun aikana ehtii hiomaan melkoisen määrän veneen laitaa.
Lakkaus kannattaa toki aloittaa mahdollisimman nopeasti hiomisen jälkeen, mikäli vain säät sen sallivat. Jotta lakka kuivuisi, pitäisi lämpötilan olla yli kymmenen celsiusastetta läpi vuorokauden.
Terveisin
Timo
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Haa, joo uskon myös että nuo on hyviä laitteita. Itse olen aikoinaan valinnut toisen tien, eli halvat ja kehnotkin työkalut. Olen kaikki hionnat tehnyt biilteeman tasohiomakoneella noin vuodesta 2006 saakka. Sama 15 euron kone edelleen toimii. Lisäksi ostin nauhahiomakoneen pari vuotta sitten, kun piti siivota kattokankaalle puupinta tasaiseksi. Se on kamala puunsyöjä, huoltohommiin turha vehje. Eli olen juuttunut minulle riittävän hyviin työkaluihin, enkä ole koskaan päässyt kokeilemaan noita hyviksi mainittuja. Näinkin pärjää
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 29.07.2022 21:59
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Tarkoitin tuolla laikalla hiomapyöröjä, sopii kyllä kaikkiin koneisiin nuo Mirkan Abranet/Autonet laikat. Tommosta kannattaa käyttää Laikan ja hiomatallan välissä jos haluaa tallan käyttöikää pidentää: https://www.heater.fi/fi/valilaippa-150 ... -pakk.html
Ja tällä onnistuu paremmin kaarevien pintojen hionta
https://www.heater.fi/fi/mirka-reijaton ... 150mm.html
Ja tällä onnistuu paremmin kaarevien pintojen hionta
https://www.heater.fi/fi/mirka-reijaton ... 150mm.html
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Uusi puuveneen omistaja - muutamia kysymyksiä
Moro
Tuo reiätön Pad Saver on tarkoitettu märkähiontaan, jotta Deros hiomakoneen imu ei vetäisi vettä läpi koneen.
Mutta tosiaan koneessa kuin koneessa tuo Mirkan pad saver on ehdoton, se säästää koneen omaa laikkaa ettei velcro kiinnitys ei laikan lämmetessä ala sulamaan. Niinkin on käynyt kun pidempään hioo. Mirkan Deroksessa ja imurissa on sekin hyvä puoli (pölyttömyyden lisäksi) että ilmavirtaus jäähdyttää laippaa ja konetta.
Mirkahan on suomalainen santapaperin valmistajanakin tunnettu yritys. Mirkan tuotteet on aina tunnettu korkeasta laadustaan.
Kun ostaa Abranettejä isommissa erissä, niin alle euron kappalehintaa saa hankittua. Niitä 3 kpl pakkauksia ei kannata ostaa, niissä tulee laikan hinnaksi yli 2 e/kpl. Se alkaa tuntumaan jo lompakossa kun mullakin on tänä talvena varmaa 100 laikkaa menny.
Nortti
Tuo reiätön Pad Saver on tarkoitettu märkähiontaan, jotta Deros hiomakoneen imu ei vetäisi vettä läpi koneen.
Mutta tosiaan koneessa kuin koneessa tuo Mirkan pad saver on ehdoton, se säästää koneen omaa laikkaa ettei velcro kiinnitys ei laikan lämmetessä ala sulamaan. Niinkin on käynyt kun pidempään hioo. Mirkan Deroksessa ja imurissa on sekin hyvä puoli (pölyttömyyden lisäksi) että ilmavirtaus jäähdyttää laippaa ja konetta.
Mirkahan on suomalainen santapaperin valmistajanakin tunnettu yritys. Mirkan tuotteet on aina tunnettu korkeasta laadustaan.
Kun ostaa Abranettejä isommissa erissä, niin alle euron kappalehintaa saa hankittua. Niitä 3 kpl pakkauksia ei kannata ostaa, niissä tulee laikan hinnaksi yli 2 e/kpl. Se alkaa tuntumaan jo lompakossa kun mullakin on tänä talvena varmaa 100 laikkaa menny.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing