Sivu 1/1

Keulahytin katon kaaret???

Lähetetty: 03 Syys 2022 11:37
Kirjoittaja siksak
Ole rakentamassa pieneen 7m ns perinneveneeseen kaulahyttiä, mutta ongelmaksi nousee se, miten saan katon kaaret tehtyä, että kun hytin leveys kapenee keulaa kohti, niin saat kattokaaret samaan muotoon että saan siihen rimat/laudat? Tai mahdollisesti vanerin? En oikein osaa selittää ongelmaa, mutta kun liimasin kaaret sen mukaan kuin oli 1. kaari avotilasta keulaan päin, niin eipä se kaaren kaarevuus ollutkaan vakio :-)

Miten tämä....

Re: Keulahytin katon kaaret???

Lähetetty: 04 Syys 2022 10:31
Kirjoittaja Timo Mielonen
Hei,

Kaarien kaarevuus ei todellakaan ole vakio, vaan keulaan päin mentäessä kaaret muuttuvat laakeammiksi. Kaarien muutoksen voi kuitenkin selvittää mittaamalla esimerkiksi seuraavanlaisella metodilla, jota olen havainnollistanut oheisella piirroksella:

1. Kiinnitä avotilan puoleinen kaati paikalleen (piirrksessa kaari 1).
2. Kiinnitä muiden kaarien paikalle rima (piirroksessa kaaret 2-4).
3. Kiinnitä keulavantaaseen rima, joka yltää avotilaan saakka (piirroksessa sinisellä merkitty suorakaide).
4. Merkitse avotilan puoleiseen kaareen mittauspisteet (piirroksessa pisteet A-G).
5. Kohdista riman avotilan puoleinen pää kunkin mittauspisteen kohdalle ja mittaa etäisyys rimasta kunkin raaren kohdalle asetettuun rimaan (piirroksessa kaaret 2-4).
6. Tee mittausten pohjalta kullekin kaarelle kaaripiirrustus ja sen avulla kaari. Jos haluat pelata varman päälle, voit ensiksi tehdä vanerista kaarimallin, sovittaa sen paikalleen ja samanlaisella rimatekniikalla vermistaa kaarien kaarevuuden oikeellisuuden sekä tarvittaessa korjata malleja. Sitten vaan mallin avulla kaari oikeaan muotoon.

Terveisin

Timo
kaaret_2.jpg

Re: Keulahytin katon kaaret???

Lähetetty: 04 Syys 2022 10:49
Kirjoittaja siksak
Kiitos, kesti tovin hahmottaa tilanne mutta nyt oivalsin idean :) Tästä vaan koettamaan......

Re: Keulahytin katon kaaret???

Lähetetty: 04 Loka 2023 12:44
Kirjoittaja Mile
Pitkästä aikaa täällä ..

Kaarien kaarevuus pysyy tuossa kyllä vakiona; eli ne voi kaikki liimata laminoiden saman jigin päällä vain kaaren pituus muuttuu tuossa katon leveyden mukaan. Jos sivusta katsoen katon linja on suora, on katon muoto tällöin suoraa sylinteripintaa ja siihen vaneri taipuu hienosti.
Itse tuli joskus tehtyä lievästi kaksoiskaareva katto; siinäkin kaarevuus poikkusuunnassa vakio mutta sivulinja lievästi kupera. Siihenkin vielä 6 mm koivuvaneri taipui, mutta vaati jo vähän suostuttelua. Siinä auttoi kun lähti keskilinjalta kohti kulmia kiinnittelemään.

Re: Keulahytin katon kaaret???

Lähetetty: 08 Loka 2023 10:23
Kirjoittaja pos
Mielenkiintoinen keskustelu nousi uudelleen ylös. Itse en ole mitään vastaa rakentamassa, mutta mielestäni nuo kaksi neuvoa ovat ristiriidassa? Voiko todellakin kaikki kaaret vastaavasa tilanteessa tehdä samalla jigillä?

Re: Keulahytin katon kaaret???

Lähetetty: 11 Loka 2023 18:33
Kirjoittaja JussiK
Mun maalais järki on kyllä Mile,n kanssa samaa mieltä, tottakai kaaret voi olla toistensa kopioita , lyhenevät vain veneen mukaan. Onkin täysin toinen asia jos katto taipuu kahteen suuntaan kuten usein vanhoissa veneissä on, eikä aina pallomaisesti kuten voisi luulla . Olen nähnyt erittäin upean scylla,n jonka hytin katto kaatoi molemmille sivuille ,mutta silti takaapäin katsoessa ,katto oli myös "notkollaan" keskeltä, erittäin vahva rakenne. Vuosikymmeniä sitten tein yhteen fiskariin ,katon joka kallistui pallomaisesti kahteen suuntaan, mutta en edes yrittänyt käyttää pinnassa vaneria ,vaan tein sen raakaponttilaudasta, sitä rakennette ei saanut veden pitäväksi kuin vetämällä siihen lasikuidun , mutta sitähän ei täällä uskalla mainita :-)

Re: Keulahytin katon kaaret???

Lähetetty: 11 Loka 2023 20:26
Kirjoittaja tkk
Minun mielestäni (ja näin olen omani tehnyt) parhaimman näköinen kansi tai katto tulee kun kaarevuus lisääntyy kannen kaventuessa. Jos pinta on kartio niin vaneri taipuu siihen ihan pakottamatta.

Tekipä kannen minkä tahansa muotoiseksi niin ongelmaksi tulee kannen ja kyljen liitos partaalla. Mikään kartio, sylinteri tai muu säännöllinen muoto ei osu yksiin rungon kapenemisen ja partaan ketkan kanssa. Jos taas kaaret satuttaa partaaseen niin kannesta tulee epäsäännöllisen muotoinen mäkineen ja kuoppineen.

Omassa veneessäni tuo partaan epämääräisyys häviää reelinkilautaan, mikä nousee kannen tasoa ylemmäs.

Katon kohdalla tätä ongelmaa ei ole, koska katto jatkuu yleensä pienen räystään verran hytin sivusarjan ulkopuolelle.

Re: Keulahytin katon kaaret???

Lähetetty: 11 Loka 2023 21:02
Kirjoittaja JussiK
Pitikin lisätä omaan viestiin , että eihän sitä kukaan kiellä muuttamasta, sitä kaarevuutta, minkä verran se vaikuttaa ulkonäköön onkin sitten enemmän makuasia , lukituin siihen , että voiko kaarevuus olla sama , voi olla, muttei välttämättä ole hyvän näköinen. Itsellä ei yleensä maltti eikä taito riitä noin pitkälle.