Keulahytin katon kaaret???

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
siksak
Viestit: 16
Liittynyt: 27.01.2014 0:07

Keulahytin katon kaaret???

Viesti Kirjoittaja siksak » 03.09.2022 11:37

Ole rakentamassa pieneen 7m ns perinneveneeseen kaulahyttiä, mutta ongelmaksi nousee se, miten saan katon kaaret tehtyä, että kun hytin leveys kapenee keulaa kohti, niin saat kattokaaret samaan muotoon että saan siihen rimat/laudat? Tai mahdollisesti vanerin? En oikein osaa selittää ongelmaa, mutta kun liimasin kaaret sen mukaan kuin oli 1. kaari avotilasta keulaan päin, niin eipä se kaaren kaarevuus ollutkaan vakio :-)

Miten tämä....

Timo Mielonen
Viestit: 94
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Keulahytin katon kaaret???

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 04.09.2022 10:31

Hei,

Kaarien kaarevuus ei todellakaan ole vakio, vaan keulaan päin mentäessä kaaret muuttuvat laakeammiksi. Kaarien muutoksen voi kuitenkin selvittää mittaamalla esimerkiksi seuraavanlaisella metodilla, jota olen havainnollistanut oheisella piirroksella:

1. Kiinnitä avotilan puoleinen kaati paikalleen (piirrksessa kaari 1).
2. Kiinnitä muiden kaarien paikalle rima (piirroksessa kaaret 2-4).
3. Kiinnitä keulavantaaseen rima, joka yltää avotilaan saakka (piirroksessa sinisellä merkitty suorakaide).
4. Merkitse avotilan puoleiseen kaareen mittauspisteet (piirroksessa pisteet A-G).
5. Kohdista riman avotilan puoleinen pää kunkin mittauspisteen kohdalle ja mittaa etäisyys rimasta kunkin raaren kohdalle asetettuun rimaan (piirroksessa kaaret 2-4).
6. Tee mittausten pohjalta kullekin kaarelle kaaripiirrustus ja sen avulla kaari. Jos haluat pelata varman päälle, voit ensiksi tehdä vanerista kaarimallin, sovittaa sen paikalleen ja samanlaisella rimatekniikalla vermistaa kaarien kaarevuuden oikeellisuuden sekä tarvittaessa korjata malleja. Sitten vaan mallin avulla kaari oikeaan muotoon.

Terveisin

Timo
kaaret_2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

siksak
Viestit: 16
Liittynyt: 27.01.2014 0:07

Re: Keulahytin katon kaaret???

Viesti Kirjoittaja siksak » 04.09.2022 10:49

Kiitos, kesti tovin hahmottaa tilanne mutta nyt oivalsin idean :) Tästä vaan koettamaan......

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Keulahytin katon kaaret???

Viesti Kirjoittaja Mile » 04.10.2023 12:44

Pitkästä aikaa täällä ..

Kaarien kaarevuus pysyy tuossa kyllä vakiona; eli ne voi kaikki liimata laminoiden saman jigin päällä vain kaaren pituus muuttuu tuossa katon leveyden mukaan. Jos sivusta katsoen katon linja on suora, on katon muoto tällöin suoraa sylinteripintaa ja siihen vaneri taipuu hienosti.
Itse tuli joskus tehtyä lievästi kaksoiskaareva katto; siinäkin kaarevuus poikkusuunnassa vakio mutta sivulinja lievästi kupera. Siihenkin vielä 6 mm koivuvaneri taipui, mutta vaati jo vähän suostuttelua. Siinä auttoi kun lähti keskilinjalta kohti kulmia kiinnittelemään.
Mile

pos
Viestit: 77
Liittynyt: 26.04.2010 13:21
Paikkakunta: Kuopijjo

Re: Keulahytin katon kaaret???

Viesti Kirjoittaja pos » 08.10.2023 10:23

Mielenkiintoinen keskustelu nousi uudelleen ylös. Itse en ole mitään vastaa rakentamassa, mutta mielestäni nuo kaksi neuvoa ovat ristiriidassa? Voiko todellakin kaikki kaaret vastaavasa tilanteessa tehdä samalla jigillä?

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Keulahytin katon kaaret???

Viesti Kirjoittaja JussiK » 11.10.2023 18:33

Mun maalais järki on kyllä Mile,n kanssa samaa mieltä, tottakai kaaret voi olla toistensa kopioita , lyhenevät vain veneen mukaan. Onkin täysin toinen asia jos katto taipuu kahteen suuntaan kuten usein vanhoissa veneissä on, eikä aina pallomaisesti kuten voisi luulla . Olen nähnyt erittäin upean scylla,n jonka hytin katto kaatoi molemmille sivuille ,mutta silti takaapäin katsoessa ,katto oli myös "notkollaan" keskeltä, erittäin vahva rakenne. Vuosikymmeniä sitten tein yhteen fiskariin ,katon joka kallistui pallomaisesti kahteen suuntaan, mutta en edes yrittänyt käyttää pinnassa vaneria ,vaan tein sen raakaponttilaudasta, sitä rakennette ei saanut veden pitäväksi kuin vetämällä siihen lasikuidun , mutta sitähän ei täällä uskalla mainita :-)
Jussi K

tkk
Viestit: 71
Liittynyt: 27.07.2009 13:42

Re: Keulahytin katon kaaret???

Viesti Kirjoittaja tkk » 11.10.2023 20:26

Minun mielestäni (ja näin olen omani tehnyt) parhaimman näköinen kansi tai katto tulee kun kaarevuus lisääntyy kannen kaventuessa. Jos pinta on kartio niin vaneri taipuu siihen ihan pakottamatta.

Tekipä kannen minkä tahansa muotoiseksi niin ongelmaksi tulee kannen ja kyljen liitos partaalla. Mikään kartio, sylinteri tai muu säännöllinen muoto ei osu yksiin rungon kapenemisen ja partaan ketkan kanssa. Jos taas kaaret satuttaa partaaseen niin kannesta tulee epäsäännöllisen muotoinen mäkineen ja kuoppineen.

Omassa veneessäni tuo partaan epämääräisyys häviää reelinkilautaan, mikä nousee kannen tasoa ylemmäs.

Katon kohdalla tätä ongelmaa ei ole, koska katto jatkuu yleensä pienen räystään verran hytin sivusarjan ulkopuolelle.

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Keulahytin katon kaaret???

Viesti Kirjoittaja JussiK » 11.10.2023 21:02

Pitikin lisätä omaan viestiin , että eihän sitä kukaan kiellä muuttamasta, sitä kaarevuutta, minkä verran se vaikuttaa ulkonäköön onkin sitten enemmän makuasia , lukituin siihen , että voiko kaarevuus olla sama , voi olla, muttei välttämättä ole hyvän näköinen. Itsellä ei yleensä maltti eikä taito riitä noin pitkälle.
Jussi K

Vastaa Viestiin