Sivu 1/1

Raot umpeen mäntysuopakitillä!?

Lähetetty: 19 Huhti 2005 15:32
Kirjoittaja Korhonen
Näin se vaan kevät etenee vaikka eilen jo meinas uuden talven tehdä!
Kolmen viikonpäästä alkaa olla jo vesillelasku hyvinkin lähellä.
Nyt olis kysymys saumojen tiivistämisestä. Eli etinen omista ja oli ennen vesillelaskua laitellu irvistäviin saumoihin mäntysuopakittia eli vedellä pehmennettyä mäntysuopapalasaippuaa...

Onko kellään kokemuksia kyseisestä reseptistä?

Vene johon tököttiä on sivelty, on mäntyrunkoinen. Näin ollen kysessä on aika luonnollinen aine sitä ajatellen, mutta voiko saippuasta olla haittaa esim kyllästysaineille?

Lähetetty: 19 Huhti 2005 20:33
Kirjoittaja hkhk
Itse olin kokonaan unohtaa tuon vanhan kikan. Joskus auton syylärikin vuorattiin tilapäisesti mäntysuovalla rikkoutuneesta kohtaa.
Pikainen arvio saippuasta ja puusta on, ettei saippua juurikaan puuta pahenna, voipi jopa parantaa. Mäntysuopa on mielestäni jotenkin öljyinen, että se saattaa jopa kyllästää.
Vaikka toisaalta kyllä saippua aina rasvoja pesee.
Mutta taas toisaalta puusaaveissa on pesty satoja vuosia. Mitä olen saaveja nähnyt, ne ovat olleet aina uuden näköisiä, ei ainakaan lahoja.
Ja kait jotkut pienet ötykät puuta lahottavat, joten puhaus lienee poikaa kuten haavojenkin hoidossa.

Mäntysuopakitti

Lähetetty: 26 Huhti 2005 11:54
Kirjoittaja mark
Voi olla hyväkin neuvo, otan opikseni. Toukokuun puolivälissä kuljetetaan Lahdesta ostamani puufiskari Savonlinnan seutuville. Turvotukseen ei ole kovin paljon aikaa, joten teen tämän vanhan neuvon mukaan ja tukin mahdolliset raot vesirajan alapuolelta mäntysuopakitillä ja sitten menoksi.
Kerron sitten miten siinä kävi. Oma lukunsa on kulkeeke paatti oman koneensa voimin, vai pitääkö se hinata mökkisaaren rantaan ja tuumia sitten jatkotoimenpiteet.

Mäntysuopakitti

Lähetetty: 26 Huhti 2005 12:06
Kirjoittaja Simeon
Olen paikannut ko tahnalla polttoainesäiliötä yhdessä kuorma-autossa. Se kestää aivan uskomattoman pitkään diesel-öljyn paikkana, kuukausia.

Epäilen kuitenkin, että vesi liuottaa sen pois mutta kitin kestoaikahan olisikin oltava vain sen aikaa kunnes puu on turvonnut joten saattaa ajaakin asiansa. kerro miten käy jos kokeilet.

Sivelenpä itsekin...

Lähetetty: 26 Huhti 2005 23:32
Kirjoittaja Korhonen
Soittelin tänään veneeni entiselle omistajalle ja hän kertoi että hänellä on ylimääräistä kittiä kotona. Ajattelin kokeilla sitä nyt itsekin pohjaan kun kerran ei varoituksen sanoja tullut ajoissa... :D

Exä kertoi että kitti kovettuu rakoihin kivasti ja liukenee melko nopeasti pois veneen turvotessa. Tällä hetkellä suurimmat raot ovat noin parin millin luokkaa joten hyvältä näyttää siinä suhteessa.

Mäntysuopakitistä

Lähetetty: 16 Touko 2005 13:42
Kirjoittaja mark
Laittelin sitten ostamaani fiskarin saumoihin "mäntysuopakittiä" Ajanpuutteen vuoksi ehdin laittamaan sitä vain keulapuolen lautoihin. Vesillelaskun jälkeen veneen saumat vuotivat vettä, mutta vain niistä kohdin joihin en ollut mäntysuopaa saumoihin laittanut, keulan saumat näyttivän pitävän hyvin vettä.
Tämän veneen vuotamisesta minulla ei ole ennestään kokemusta, mutta tuntuma on, että mäntysuopaviritys toimii hyvinkin ja ehkä käytän tätä keksisintöä toistekin.

Lähetetty: 17 Touko 2005 15:36
Kirjoittaja Saima
Tarkoitatteko pelkkää saippuaa pehmeäksi tilkkasella vettä vaivattuna? Vai olisikohan parempi laittaa sinne jotain jauhontapaista joukkoon?

Mäntysuopakitti

Lähetetty: 18 Touko 2005 09:29
Kirjoittaja mark
Itse liuotin mäntysuopapalaa vedessä ja siitä pehmenneestä pinnasta laitoin sormin/lastalla suopaa lautojen rakoihin. Enemmän ja vähemmän kittimäistä ainetta, mutta kyllä sitä hyvin pystyi käsittelemään ja nopeasti se saumoihin jämähti. Siitä vain kokeilemaan.

Lähetetty: 03 Kesä 2005 23:17
Kirjoittaja Tuomasjukka
Näistä kommenteista innostuneena kokeilin suopakittiä. helppohan sitä oli tehdä, pieneksi pilkottua suopaa kattilaan, vähän vettä ja lämmitystä vesihauteessa. Laitoin sitä rakoihin hiukan lämpimänä, oli melko helppoa laittaa ja riittoisaa.

Mutta tositilanteessa eli vesille laskussa nelitonninen weekend-kryssare ei paljoa piitannut kittauksista, jotka oli vielä teipillä varmistettu. Vettä tuli sisään minuutissa niin paljon, että päätin laittaa nosturin liinat takaisin. Sitten naapurilaiturista järvipelastajat apuun pumpun kanssa, vuokraamosta ISO uppopumppu... Siinä se yö meni pumppuja valvoessa.

Nyt, kolme vuorokautta laskun jälkeen paatti pysyy jo pinnalla omalla pilssipumpulla, mutta enpä taida toista kertaa kokeilla. Ongelmana oli ehkä se, että raot olivat liian suuria. Toinen mahdollisuus on, että kittaus olisi pitänyt tehdä juuri ennen vesille laskua, eikä edellisenä päivänä.

Enpä taida suositella...

jaahas...

Lähetetty: 05 Kesä 2005 19:14
Kirjoittaja Korhonen
Ei mäntysuopakitti korvaa turvotusta joka tulee suorittaa normaalisti.
Kittiä kannattaa levittää pohjaan ennen turvotusta mahdollisimman kiinteänä aineena ja ainakin omasta mielestäni vielä samana päivänä laskun yhteydessä. Tällöin se antaa saumoihin riittävästi tilkettä.

Mutta siis turvottaa pittää. Ei kitti voi millinrakoja täydellisesti tukkia!

Miten lie Mark on kittiä levitellyt?!

Mäntysuopakitti

Lähetetty: 06 Kesä 2005 07:56
Kirjoittaja mark
Itse levittelin mäntysuopaa mahdollisimman kiinteässä muodossa, melkeimpä vuolin sitä hieman pehmenneestä pinnasta. Aine oli silloin kittimäisen tuntuista ja täytti raot hyvin. Mäntysuovan levitin useita päiviä aikaisemmin ennen veneen laskua, jolloin se jämähti kunnolla rakojen tukkeeksi. Jos raot ovat useita millejä, niin silloin en luottaisi itsekkään tähän aineeseen täysin, mutta pienissä raoissa se näytti auttavan. Varmuuden vuoksi yritin esiturvottaa vielä vedellä veneen sisäpuolelta ennen kittausta, sekin tietenkin auttoi vuotojen ehkäisyssä. Kittaamaton veneen peräpää vuoti kuitenkin ihan eri luokassa,kun kitattu etupää.
Pidän kuitenkin tätä kokeilua onnistuneena pienten rakojen tukkimisessa.

Re: Raot umpeen mäntysuopakitillä!?

Lähetetty: 11 Elo 2011 13:12
Kirjoittaja womega
Mielenkiintoinen asia tämä mäntysuopakitti ??? !!!

(Jos raot ovat useita millejä, niin silloin en luottaisi itsekkään tähän aineeseen täysin)

Montakohan milliä tuo nyt sitten tarkoittaa? Kiitokset mahdollisista vastauksista jo etukäteen.

Re: Raot umpeen mäntysuopakitillä!?

Lähetetty: 11 Elo 2011 13:39
Kirjoittaja jor
Millin parin raon voi tiivistää vaikka tommosella mäntysuopa"kitillä" ja
halutessaan laittaa maalarinteippi päälle ulkopuolelle. Toimii tasasaumaveneissä
ja lautojen pienissä halkeamissa.

Isompiin rakoihin sitten vaikka Ettania/Pyhää Pietaria... samoin kuin limisaumaveneen
saumoihin, koska se pysyy siellä todella pitkään ja tarttuu märkäänkin puuhun.

Vesillä ollessa voi vuotoja paikata myös "laskemalla" vaihtelevakarkeuksista
"puupurua" (eli sekaisin vaikka sahapurua, kutterinpurua ja vaikka tappiporauksen
jätepurua) vuotokohtien lähelle veneen ulkopuolelle. Toimii todella tehokkaasti
ja tempun tekijä saa asiaa aikaisemmin tietämättömiltä suorastaan palvovia katseita.
Mitä julmempi vuoto, sitä näyttävämpi tulos.

Omassa HT-veneprojektissani tiivistämisessä vaivasi pieni laiskuus ja paikkasin
pari lautahalkeamaa vain maalarinteipillä ja päällemaalauksella (viimeinen kerros
pohjan maalia). Toimi oikein hyvin, kunnes kävin koeajolla ja teipit irtosivat aallokossa
ryskätessä eikä saumat olleet vielä ehtineet turvota umpeen. Vettä ruikki sellaisissa
metrin puolentoista kaarissa keulassa olevasta halkeamasta suoraan kuskin
silmille :-)

Eli summa summarun... kaikissa ideana se, että saumaan/rakoon ei tungeta mitään
"vierasta" ainetta, joka ei tule sieltä laudan turvotessa itsekseen pois. Tai ole puuta,
kuten tuossa purukikassa.

Re: Raot umpeen mäntysuopakitillä!?

Lähetetty: 12 Elo 2011 01:39
Kirjoittaja womega
Terve!

(Eli summa summarun... kaikissa ideana se, että saumaan/rakoon ei tungeta mitään
"vierasta" ainetta, joka ei tule sieltä laudan turvotessa itsekseen pois.)

Tuo oli mielestäni todella tärkeä tieto. Kiitos vastauksesta! :)