Puumaston liima

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Teemuk13
Viestit: 2
Liittynyt: 10.08.2021 12:24

Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja Teemuk13 » 10.08.2021 12:29

Hei.
Olen korjaamassa neliskanttista kuusesta valmistettua mastoa. Tarkoitus on vaihtaa saalinkien kohdalta ja tyvestä hieman puuta. Mikä on oikea/paras liima tähän tarkoitukseen?

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja seppo » 11.08.2021 8:56

Enpä ole mastoja liimaillut mutta eiköhän epoksi ole oikea liima tähänkin.

Teemuk13
Viestit: 2
Liittynyt: 10.08.2021 12:24

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja Teemuk13 » 11.08.2021 11:11

Olen jostakin saanut käsityksen ettei epoksi olisi parasta. Käsittääkseni pitäisi olla "joustavampaa" liimaa. Olisiko jollakin oikeaa tietoa?

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja matti » 13.08.2021 10:49

Tullut liimattua puumasto, 15 m(linnunsuumenetelmällä) 12 v sitten epoksilla, nyt ollut käytössä 11 v, joten ei tietoa pitkäaikaiskestosta.

Yhtenä vaihtoehtona on polyuretaaniliima esim.
https://www.tuontitukku.fi/rakentaminen ... 439035734/

Tällöin liimasaumat tulee olla juuri niitä liimasaumoja= puut koko pinnaltaan vastakkain, ettei taivas paista läpi ja riittävää puristusta liimauksessa!
Jos ei ole vahvaa puun työstökokemusta, niin pidän epoksiliimausta parempana vaihtoehtona.

tkk
Viestit: 71
Liittynyt: 27.07.2009 13:42

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja tkk » 31.08.2021 16:16

Epoksia vaan siihen mastoon. Minulla on mastot, puomit ja puuksprööti liimattu epoksilla. Puuksprööti on 2,5m pitkä (linnunnokkamenetelmällä) ja taipuu välillä 10-15cm mutkalle eikä epoksi ole antanut periksi. Tuskin sen enemmän joustavuutta tarvitaan.

Polyuretaaniliima vaatii niin tarkat sovitukset ollakseen pitävä, etten minä ainakaan yrittäisi mastoa sillä liimata. Ainoa paikka, mihin sitä käytin oli peräpeili kun en halunnut näkyviä liimasaumoja. Liimalevyä tehdessä oli mahdollista saada niin kova puristus mitä PU vaatii.

EkkuRaikamo
Viestit: 6
Liittynyt: 18.09.2021 15:31

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja EkkuRaikamo » 18.09.2021 15:47

Moi Teemu ja muut,

Mulla sama mastontyven ytimen ja poskilautojen vaihto noin 50 - 80cm matkalta. Olen tilannut epoksit ja lehtikuuset entisten tilalle.

Korjaukset tarvitaan kun maston tyveen oli tullut vesi joka oli sitten vissiin jäätynyt ja lahottanut tyven noin 30 cm matkalta. Ihmetyttää lahoaminen kun masto on tehty lehtikuusesta, mutta minulle selitettiin johtunee märän tyven jäätymisestä pakkasessa? Maston poskilaudet olivat ainoastaan haljenneet lahon alueelta. Kyseessä on Suur-scyllan 13.5m masto ja kaikki korvattavat palat on puomin alapuolella.

Selvitin WB sailsiltä maston voimia valitakseni sellaisen kohdan mastosta jossa mastoon tulisi mahdollisimman vähän taivutusta. Vastasivat WB:ltä että puomin alapuolella kannella seisovaan mastoon kohdistuu pelkästään puristusta jolloin jatkot kannattanee tehdä sille alueelle.

Maston Ydin/täyte puu on 80*97mm joten viistoliitos jäänee 1:3, eli melko jyrkäksi. Pidempi viistous vaatisi koko ydinpuun vaihtoa jolloin poskilautojen jatkeet tulisivat ns tyhjän päälle noin 2-3 m maston tyvestä, mitä ei varmastikaan ole hyvä. En usko että tästä lyhyestä ydinpuunliitoksesta on suurta haittaa koska tuolta kohdin masto on siis puristuksessa. Poski laudat suunnittelin viistoavani 1:12 suhteessa venepuusepän ohjeen mukaan siten että jatkokset jäävät puomin alle maston umpipuu osaan.

Onko kellään kokemusta vastaavan maston tyven lahon kanssa ja sen korjauksesta? Miltä suunnitelmani kuulostaa?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.09.2021 20:59

Moro Ekku

SuurScylla Ottilianan kippari tässä (Nalle suunnitteli 1. SuurScyllan meille tilauksestamme).
Meillä on myös lehtikuusimasto, jossa ei ole lahon alkuakaan.
Meillä tehtiin mastoon minun vaatimuksesta kunnon kokoiset vesireiät alapäähän, josta maston sisään joutuva vesi pääsee valumaan pois.
Aikaisemmissa scyllissa on olut samaa ilmiötä kuin sulla, että mastoon vuotaa jostain yläpään reiästä tai halkeamasta vettä, joka ei pääse umpinaisesta alapäästä pois. Tämä sitten lahottaa alapään. Lehtikuusi toki on paremmin lahoa kestävää, mutta sen märän puun jäätyminen rikkoo puun kuin puun solukon.
Mulla on tollanen YouTube-kanava, jossa on joitain Ottilianan kunnostuksesta tehtyjä videoita jos löydät sieltä vaikka jotain vinkkejä.https://www.youtube.com/c/OttilianaSailing/videos

Terveisin
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

EkkuRaikamo
Viestit: 6
Liittynyt: 18.09.2021 15:31

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja EkkuRaikamo » 24.09.2021 21:16

Moi Nortti,

kiitos vastauksestasi.

Olen katsonut varmaan kaikki sun kanavan videot. Loistavaa materiaalia. Kiitos.

Olisko sulla kuvaa niistä reistä? Miten ne on porattu ja onko jotenkin putkitettu? Miten ne kannattaisi porata nyt kun rakennan tyveä uusiksi?

Mulla samalla vettyi kansi maston jalan alta. Nyt siihen tulee iso tiikkipala niin pitäs kestää. Maston jalan alla oli vaneria…

Ekku
BE4EA911-6E36-4046-A8FE-EDE4FC6D9606.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.09.2021 17:48

Moro

Vähän hankala kuvata kun masto on vielä pystyssä mutta tässä pari:
Ottilianan Maston vesireikä.jpg
Ottilianan maston vesireikä 2.jpg
Mastossa on täytteet topissa, saalinkien ja puomin kiinnityskohdissa sekä alapäässä. Sähkökaapelit on vedetty sähköputkissa. Täytteiden kohdalla on täytteen kulmissa reiät, josta mahdollinen vesi pääsee valumaan alas ja masto tyvessä on tilavat reiät, joista vesi pääsee pois.

Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

EkkuRaikamo
Viestit: 6
Liittynyt: 18.09.2021 15:31

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja EkkuRaikamo » 25.09.2021 20:23

Moi Nortti,

Kiitos kuvista ja neuvoista. Teen samoin paitsi toki ylempiin täytteisiin en pääse korjaamaan nyt. Maston ja metallipalan välin ajattelin täyttää sikaflexillä.

Miten olet tiivistänyt maston metallijalan ruuvin kannat? Mulla ainakin on uppokantasia ja metallijalassa on upotukset jotka kerää vettä. Siitä oli mennyt vesi sisään kuten myös hanhenkaulasta. Nyt ajattelin tiivistää ruuvin kannat sikaflexillä ja laittaa jalan alle umpitiikkiä vanerin sijaan.

Tiikin huullan kannen päälle ja liimaan epoksilla ja ruuvaan laipioihin. Luulis kestävän.

Mitä tuumaan ajatuksista?

Kiitos neuvoista. Iso apu aloittelevalle puuveneilijälle.

Ekku
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.09.2021 21:33

Moro

Onko Liisassa mastonjalan alla pystytolppa?
Se olisi ehdottomasti oltava! Ne veistämön palkit ei vaan kestä niitä voimia mitä mastosta aiheutuu.
Laskettiin joskus että millaisia voimia rikistä aiheutuu rusteille. Muistaakseni päävantin veto on purjehtiessa kallistuksessa jopa n. puolet veneen massasta eli n 3500 kg ja vastaavasti masto painaa kanteen samalla voimalla. Siksi meillä onkin suoraan maston alla jykevä irokopilari mastonkengän (joka on teakkilankku) alta suoraan köliin. Kaikki kanteen tehdyt kiinnitykset ja reiät olen tiivistänyt Sikalla tai vastaavalla PU-massalla. Isommat reiät (läpiviennit yms.) kansivanerissa olen lisäksi ensin kyllästänyt epoksilla (siis vanerireunat).

Olen myöskin jatkanut rustit 2 kertaa pidemmäksi, jotta voimat jakautuisivat isommalle alalle, jotta kylki ei venyisi niin paljon ylöspäin rustien vedosta.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

EkkuRaikamo
Viestit: 6
Liittynyt: 18.09.2021 15:31

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja EkkuRaikamo » 26.09.2021 0:05

Moi,

Ei muistaakseni ole tolppaa suoraan alla. Ihmettelin tolpan puutetta. Kiitos vinkistä. Taidan lisätä tiikki tolpan. Nyt kun kansi on auki lisääminen on helppoa. Onkohan 50*120 tiikki lankku sopiva vai liimaanko 2 yhteen jolloin tulisi 100*120?

Kiitos epoksi kyllästys vinkistä vanerien sahauspintoihin.

Mikä idea tossa tiikkikannen saumoissa on kun sikamassan alla on solumuovi soiro? Eikö sika pitäisi olla koko sauman syvyydeltä?

Rustien jatkamista täytyy tutkia. Kuulostaa fiksulta, joten tutkin. Jatkoitko pultti liitoksella vai hitsaamalla?

Onko muita paikkoja mitämmun kannattaisi tsekata?

Ekku

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja Northling » 26.09.2021 0:54

Moro

Se masto kannatuspylväs on muistaakseni noin 75x120. tiukka sovitus suoraan kölin päälle.

Siinä solumuovissa oli sellainen idea, että kun teaklankku oli sen verran ohutta (40 mm höylättynä) eikä siitä riittänyt L-malliseen uraan ( tai olisi riittänyt, mutta 8 riman sijaan niistä olis saanut vain 4 rimaa per lankku). Eli säästettiin melkein puolet kun tehtiin 40 mm leveät rimat, mutta pohjaan asti avoimella uralla. No kaverin vinkin perusteella sitten päätettiin täyttää uran pohja uretaani solumuovi "makkaralla" joka täytti osan urasta ja täytti saumateipin tehtävän samalla. Virhe tuli sitten siinä, että kun eristysliike toimitti liian paksua solumuovimakkraa, joka täytti uran liian korkealle, se olisi pitänyt vaihtaa, mutta sitä ei tehty kun en tiennyt asiasta... Toinen ongelma on ilmennyt siinä että solumuovissa on soluja, jotka sisältävät kaasua joka nousi kuplina sikamassaan ja ilmenee reikinä saumamassassa. Änyväy, nyt 18 kesän jälkeen on osa saumoista kulunut jo puhki, mutta onneks teak on paksua (14 mm alunperin, hiottuna n 12 mm:iin) ja solumuovin takia saumat on sikahelppo putsata sikasta, verrattuna pohjaan asti sikailtuihin.

Rustit jatkoin ihan pulttiliitoksilla.

Tsekkaa kaaret keskilaivasta siitä kohtaa, jossa kaari tekee jyrkimmän kurvin pohjasta kyljeksi. Meillä oli pari kaarta paapuurista salongin sohvan alta poikki.

Tarkasta kaikki lautojen jatkoliimaukset onko auenneita.

Sitloodan luukkujen alta vesiurat lahoaa jos niissä ei ole ehjä maali.

Kannen uloin ja matalin kohta, jos siihen jää vesi seisomaan se löytää tiensä sä vanerikanteen joka alkaa lahota.

Rustien läpiviennit, epoksoi vaneri, tiivistä ja tee kansiteakkiin teakkiset korotuskaulukset, jotka liimaat sikalla kanteen ja rustiin. Sika ei pysy happosessa kiinni kuin yhden kesän mutta tiivistelet sitten tarpeen mukaan mutta korotus kaulus vähentää vuotoa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

EkkuRaikamo
Viestit: 6
Liittynyt: 18.09.2021 15:31

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja EkkuRaikamo » 26.09.2021 1:01

Moi,

Kiitos kovasti. Tsekkaan kaikki noi kun pääsen veneelle hommiin. Ihan parasta kun jaat vinkkeja ja ohjeita. Ilman sun videoita en olisi uskaltanut ryhtyä scylla hommiin. Huollot kun pitää tehdä itse.

Ekku

F328
Viestit: 1
Liittynyt: 01.08.2022 7:58

Re: Puumaston liima

Viesti Kirjoittaja F328 » 01.08.2022 8:15

Mikä epoksiliima, tuotemerkkejä joitakin tilattavissa esim. Sikalta. Niissä lukee usein "täytemassa". Edullinen saisi olla ja saatavissa muuallakin kuin Helsingistä hyllytavarana. Lilmaa menee varmaan kilon verran?
Kannattaako ostaa Ebaysta / Saksasta / Virosta?

Kansanveneen 1964 masto on terve, mutta keväällä jakautui itsestään osiinsa eli alkuperäisiksi puuosiksi 8 kpl (tehty viistosaumoin jatkaen). Liima on haihtunut ja osat irtosivat toisistaan ihan puukolla kammeten raksahtaen. Masto on nyt purettu.

Mitä tuolle pitää tehdä, voiko suoraan telata epoksin lautoihin ja puristaa kasaan vai tarvitaanko hiontaa vanhan liiman poistamiseksi (ei sitä vanhaa liimaa kylläkään näy)?

Siis millaista epoksia mastoon ja mistä?

Vastaa Viestiin