Puuvene vm. 1952

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
MHa
Viestit: 3
Liittynyt: 26.01.2021 10:20

Puuvene vm. 1952

Viesti Kirjoittaja MHa » 01.08.2021 21:36

Viime syksynä omaan pihaan tänne Karhulaan siirtyi 8m pitkä mahonkivene vuosi toisensa jälkeen toistuneen, pikkuhiljaa pahentuneen venekuumeen seurauksena. Myynti-ilmoituksen kuvat nostivat kuumeen sille tasolle, että venettä oli pakko lähteä katsomaan siinä toivossa, että paatin kunto olisi jäähdyttänyt veneilijän ylikuumenemista. Ei auttanut alkuunkaan, pikemminkin päin vastoin.

Saamieni tietojen mukaan vene olisi veistetty Rymättylässä 1952 Naantalin sahan omistajalle. Olisiko foorumilaisilla arvauksia veistäjästä, suunnittelujasta tai osaisi kertoa jotain muuta historiatietoa veneestä?

Myyjältä saamieni tietojen perusteella vene on palautunut veistäjän jälkipolven omistukseen ensimmäiseltä omistajalta ja lienee ollut kuivilla ainakin viimeiset 15 vuotta. Veneen minulle myynyt henkilö olisi ilmeisesti hankkinut veneen näiltä veistäjän jälkeläisiltä. Ainakin viimeisimpänä nimenä on ollut Anja.

Takahytti lienee rakennettu jälkikäteen. Tähän viittaa toisessa kuvassa näkyvä lautojen sauma ja hytin sisäpuolelle ~40cm ulottuva takakannen laudoitus. Suunnitelmat ovat pikkuhiljaa edenneet siihen suuntaan, että takahytti saa lähteä ja vene palautuu perän osalta alkuperäiseen asuunsa.

Alkujaan tekniikkana on ollut vetolaite, aukon koosta ja muodosta päätellen volvo sukuinen. Viimeisimpänä veneessä on ollut pentan diesel ja akseliveto. Vene tuli minulle ilman tekniikkaa ja akselivedosta luopuminen oli aloitettu jo. Tekniikka oli nostettu pois ja myyty, vannasputki ja peräsinlaitteet poistettu ja tulpattu. Tässä kohtaa oli siis hyvä tilaisuus toteuttaa omaa näkemystä, mihin vetolaite sopi mielestäni parhaiten jo alkuperäisenä ratkaisunakin. Tekniikaksi on hahmottumassa vetolaite (Bravo 2) ja joko volkkarin 2.5TDI 5 pyttyinen rivikone tai bensakasi.
Liitteet
1c6e681889f.jpg
a13b9c2f003.jpg
7559f243825.jpg

MHa
Viestit: 3
Liittynyt: 26.01.2021 10:20

Re: Puuvene vm. 1952

Viesti Kirjoittaja MHa » 01.08.2021 21:48

Sitten ensimmäiset puuveneen pajottamiseen liittyvät varsinaiset kysymykset:

Kysymys 1: Vetolaitteen aukko

Vetolaitteen aukko on "Volvon mentävä", eli Mercruiserin kilpi ei tuota aukkoa peitä mitenkään päin. Tiedän että on olemassa kilpiä juuri tätä tarkoitusta varten, mutta käytettynä noita ei ole tullut vastaan ja uuden hinta hirvittää. Onko foorumilaisilla hyviä ehdotuksia tähän tilanteeseen?

Omat pohdinnat ovat vieneet siihen suuntaan, että täytyy joko vaihtaa koko pala tai sitten työstää aukkoon täytepala useampikerroksisena liiman kanssa. Jälkimmäinen vaihtoehto tuntuisi tällä hetkellä olevan voitolla. Ajatuksia? Ehdotuksia?

Kysymys 2: Keulasteevin ja kölin liitoskohdan rako

Tämä rako johtunee ainakin osittain pitkästä kuivasta kaudesta. Puu ei ruuvimeisselin ja puukon kanssa suoritettujen lähempien tutkimusten perusteella ole erityisen pehmeää, mutta jotain tälle täytyy varmasti tehdä ettei ala muuttumaan pehmeäksi. Tämän kanssa olen nöyrästi lakki kourassa kyselemässä neuvoja kokeneemmilta puuveneosaajilta.
Liitteet
09ce5fa40e5.jpg
IMG_20210801_204044_2.jpg

seppo
Viestit: 210
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuvene vm. 1952

Viesti Kirjoittaja seppo » 02.08.2021 21:12

Hieno vene, ollut aikanaan varsinainen edustuspaatti.

En uskalla alkaa esittää arvailuja vetolaitteen aukon kanssa. Paikka on sen verran kriittinen että korjaus kannattaa tehdä oikein ja huolella. Keulasteevin ja lautojen rakoa vois ehkä rimoittaa (steevin puolelle ja syysuuntaan lisää) mutta jätän tämänkin tarkemman kommentoinnin kokeneemmille.

Mutta hieno projekti, toivottavasti päästään täällä seuraamaan etenemistä!

Lindqvist
Viestit: 84
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene vm. 1952

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 04.08.2021 16:17

Se stävin polvi voisi ehkä saada pois vanhat pultit ja putsata välis ja vetää uusia tai sitten. kiristää ne vanhat jos mutterit liikkuu.

MHa
Viestit: 3
Liittynyt: 26.01.2021 10:20

Re: Puuvene vm. 1952

Viesti Kirjoittaja MHa » 08.08.2021 12:07

Sähköistyin tänään noiden steevin rakojen suhteen ja aloitin rassaamalla nuo raot puhtaaksi, ei liene yllätys että näin puhdistuksen jälkeen näyttää vielä masentavammalta (suuremmilta) nuo raot.

Tämän jälkeen sitten kapuaminen paattiin ja pikainen silmäys pultteihin: Näyttivät olevan ainakin nyt hyvin suojattuja. Tähän varmasti vaikuttaa myös veneen edellisen omistajan sisäpuolelle imeyttämät 80l pellavaöljyä. Mutterit eivät olleet ainakaan täysin jumissa, kiertyivät normaalilla 1/2" räikällä ja hylsyllä hieman. Rakoja en kylläkään saanut näillä keinoin kutistumaan.

Tuota rakojen muotoa silmäillessä mieleen tuli, että lieneekö rungon muoto hieman muuttunut kun rako pienenee taakse ja ylöspäin, keula levinnyt hieman vetäen steeviä yläpäästä taaksepäin?

Lisävinkkejä tähän kohtaan?

Positiivisena puolena puu vaikuttaa edelleen täysin terveeltä raossa.

Vetolaitteen aukon tutkiskelu (pulttikuvion mitoitus) eilen varmisti vielä, että vetolaite on ollut Penta. Yksinkertaisin ratkaisu taitaisi olla Penta -> MerCruiser adapterilevy, tällöin vetolaitteen asennus ei vaatisi puutöitä lainkaan.

Moottoripuoli alkaa hahmottumaan, GM sukuinen 305 pikkulohko on tällä hetkellä varteenotettavin vaihtoehto. Jos palstalaisilla sattuu lojumaan ylimääräisenä joko marinoitua tai marinoimatonta moottoria nurkissa, saa tarjota :)
Liitteet
IMG_20210808_111436~3.jpg
IMG_20210808_104555.jpg

Vastaa Viestiin