laadukkaat luonnonharjas -pensselit: mistä hankitte?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Aerofinn
Viestit: 16
Liittynyt: 11.09.2016 22:15

laadukkaat luonnonharjas -pensselit: mistä hankitte?

Viesti Kirjoittaja Aerofinn » 05.06.2021 10:43

Arvoisat mestarit

Olen yrittänyt heikolla menestyksellä hankkia laadukkaita luonnonharjaksista tehtyjä pensseleitä.

-sokevan luonnonharjasmensseleitä ei löydy ATV / rautakaupat (joitain Sokevan sekoitepensseleitä kyllä löytyy)
-suomenluonnonmaalit.fi tai venemaalit.fi (sama puoti) -> heillä on ollut laadukkaita luonnonharjassiveltimiä (Storch) mutta ei enää

ELI: maksan mielelläni esim 20-30€ pensselistä, kunhan sillä vaan tulisi mahdollisimman laadukasta jälkeä. Tarkoitus käyttää perinteisen öljylakan kuten Spinnaker Gold Fashion tai Epifanes jne. tyyppisten lakkojen kanssa.

kokoina joitain 20mm / 35mm / 70mm tai jotain sinnepäin

Olen aloittelija lakkauksissa mutta sen olen elämänkokemuksena oppinut että jos mielii yleensä saada laadukasta jälkeä niin kunnon vehkeet pitää olla vaikka osaamista vasta hankitaan.

Pitääkö näitä nyt sitten tilata jostain ulkomaan nettikaupoista? Vai mistä näitä löytyy?

Artto

harza
Viestit: 39
Liittynyt: 08.08.2009 23:35
Paikkakunta: Porvoo

Re: laadukkaat luonnonharjas -pensselit: mistä hankitte?

Viesti Kirjoittaja harza » 05.06.2021 11:57

Täältä olen löytänyt itselleni lakat, maalit ja pensselit: https://kauppa.kyminpalokarki.fi/.

Aerofinn
Viestit: 16
Liittynyt: 11.09.2016 22:15

Re: laadukkaat luonnonharjas -pensselit: mistä hankitte?

Viesti Kirjoittaja Aerofinn » 05.06.2021 14:25

kiitos hartsa


Vaikuttaa hyvältä ja hinnatkin maltillisia...

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: laadukkaat luonnonharjas -pensselit: mistä hankitte?

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 06.06.2021 15:50

En ole mestari, mutta kyllä mä saan peilipintaa hyvälle hiotulle lakkapinnalle hyvässä olosuhteessa öljylakalla ihan k- raudan ja bauhausin kalleimmilla (parhailla) pensseleillä, mutta voihan noita yrittää netistä metsästää jos siltä tuntuu. Ymmärrän yskän kyllä jos into päällä niin parasta pitää saada ja onhan se osa harrastusta parhaiden juttujen kartoitus. Syyllistyn autoharrastuksessa samaan.... ;-)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

MÖsteri
Viestit: 1229
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: laadukkaat luonnonharjas -pensselit: mistä hankitte?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 07.06.2021 10:46

Hei,

Olen käyttänyt oikeastaan aika surkeita pensseleitä aina myös lakkaushommiin. Turussa on yhdellä hyllykirpparilla ollut vuodesta toiseen puukahvaista pensseliä sisältävä setti, jossa on joku 4-6 sutia kapeasta leveään. Olen niitä hakenut ja käyttänyt noin yhden setin / kausi. Levein on lakkaukseen vähän kapoinen, mutta eipä ole kiire mihinkään. Ja isoilla pinnoilla suttaan lakan ensin telalla ja sitten vedän tasoitusvedon pensselillä. Setti maksaa muutaman euron. Karvoja noista irtoaa, mutta niin tuntuu irtoavan vähän kaikista sudeista.

Olen kokeillut kalliitakin suteja, mutta lopputulos on melko sama aina, ja lopulta suti kumminkin kuivahtaa kun vene on valmis. Lakkausten välillä säilytän sudit ja telan pellavaöljyssä.

harza
Viestit: 39
Liittynyt: 08.08.2009 23:35
Paikkakunta: Porvoo

Re: laadukkaat luonnonharjas -pensselit: mistä hankitte?

Viesti Kirjoittaja harza » 07.06.2021 17:31

Vaikka tuossa ylempänä linkkasin tuon Kymen palokärjen laatupensselien kotina, olen itsekin pääasiassa tyytynyt halvempaan vaihtoehtoon. Kuvan pensseleitä on ainakin ollut Porvoon Motonetissä 30/40/50mm sarjoja kohtuulliseen n.5€/sarja hintaan. Lienee noille Finnbulletin kamppeille muitakin jälleenmyyjiä. Näissä on mukavan runsas harjas, eivätkä karvasta kohtuuttomasti, varsinkin kun maltaa pestä kunnolla ennen käyttöä ja maalailee/lakkaillee toisarvoisia kohteita alkuun. Sisäänajettuina ja pellavaöljyssä säilytettyinä nämäkin pensselit muuttuvat kullanarvoisiksi työkaluiksi, joita ei todellakaan jätetä kuivumaan (ellei sitten unohdu..)!
pensselit.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin