Volvo Penta B20 merivaihde

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
TAI-9
Viestit: 6
Liittynyt: 23.07.2020 14:40
Paikkakunta: Lahti

Volvo Penta B20 merivaihde

Viesti Kirjoittaja TAI-9 » 30.04.2021 5:44

Voisiko ammattihenkilö auttaa> minulla 1936 smugleri tyyppinen vene, moottorina nyt melko vanha Volvo B20 kone "merivaihteella". Mitä öljyä tuohon merivaihteeseen / kytkimeen laitetaan? "punaista" nyky-öljyä ei veneveistäjän kommenteilla kannata laitella..
Kone on vanha, huollettu isosti 2007 ja tietojeni mukaan myös 2015-16..
Kiitän kommenteista jo etukäteen.

EWS
Viestit: 121
Liittynyt: 11.01.2007 18:51
Paikkakunta: Pori

Re: Volvo Penta B20 merivaihde

Viesti Kirjoittaja EWS » 30.04.2021 5:53

En ole ammattihenkilö muutama RP kytkin ollut. kaikkiin laittanut SAE 30 ja hyvin pelannut.
Terv, EWS

Solö64
Viestit: 3
Liittynyt: 26.05.2017 15:37

Re: Volvo Penta B20 merivaihde

Viesti Kirjoittaja Solö64 » 01.05.2021 11:47

Samoin, olen käyttänyt RP kytkimessä SAE 30. Nykyöljyilla tulee kuulemma ongelmia "pidon" kanssa. Mielestäni myös tarkka oikean öljymäärän suhteen, ei yhtään yli sallitun.

TAI-9
Viestit: 6
Liittynyt: 23.07.2020 14:40
Paikkakunta: Lahti

Re: Volvo Penta B20 merivaihde

Viesti Kirjoittaja TAI-9 » 03.05.2021 15:18

Kiitosta vastauksista, nyt tuli kuitenkin ohjeet laittaa vain ja ainoastaan Teboil EP 80W-90 öljyä laatikkoon. Pieni tutkinta näyttäis että tällä mennään jotta laite pelittää pitkää siivua.

Solö64
Viestit: 3
Liittynyt: 26.05.2017 15:37

Re: Volvo Penta B20 merivaihde

Viesti Kirjoittaja Solö64 » 05.05.2021 20:46

Omassa veneessäni oli ensimmäisenä vuonna ongelmia RB-merivaiheen luiston kanssa. Etsin tuolloin apua ruotsalaisilta veneilypalstoilta, joissa neuvottiin käyttämään kytkimessä SAE 30 MINERAALIÖLJYÄ, samaa mitä B20 moottoriinkin on alunperin suositeltu. Aluksi en uskonut, että öljyllä voisi olla tuohon mitään vaikutusta, mutta vaihdoin kuitenkin. Ja kas kummaa, kytkimen toiminta parani oleellisesti. Samoissa keskusteluissa muistaakseni kehotettiin välttämään synteettisiä öljyjä ja erityisesti vaihteistoöljyjä kuten 80W90, jotka tekevät kartion kitkapinnasta liian liukkaan. Näissä vanhoissa RB-kytkimissähän nämä kitkapinnat ovat yleensä jo valmiiksi enemmän tai vähemmän kuluneita, joten siinä mielessäkin teoria vaikuttaisi loogiselta.

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo Penta B20 merivaihde

Viesti Kirjoittaja Qubik » 08.05.2021 22:34

Justiinsa, siinä oli se totuuden jyvänen.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

nikolind
Viestit: 8
Liittynyt: 17.02.2019 14:55

Re: Volvo Penta B20 merivaihde

Viesti Kirjoittaja nikolind » 31.05.2021 10:06

Mielenkiintoista keskustelua. Itselläni on AQ145A ja RB-kytkin kombo. Olen käyttänyt samaa öljyä kytkimeen kuin koneeseenkin, puolisynteettistä Teboilin Silver 10w-40. Kytkin luistaa kovissa kierroksissa, ihan kuin hyppäisi kokonaan vapaalle. Alle 3k kierroksilla ei ongelmia. Pitänee kokeilla vaihtaa tuota SAE 30 öljyä tilalle ja katsoa auttaako. Voiko tuo tosiaan auttaa :O

Mitä tulee tuohon kytkimen tehonkestoon, tiedättekö onko kytkin alimitoitettu tuolle nykyiselle moottorille? Eli kestääkö käytössä. Tämä nykyinen moottori vaihdettiin AQ130D:n tilalle, ja silloin oli käytössä sama merivaihde. Käsittääkseni tehoerot näiden mootorien välillä eivät ole valtavan suuria. Ajeluhan on enimmäkseen verkkaista 10-15 solmua, eli lähinnä reservissä nuo ylimääräiset tehot.

Vastaa Viestiin