CPES

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Northling
Viestit: 2699
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: CPES

Viesti Kirjoittaja Northling » 10.03.2021 23:46

Moro
Siitä viilutuksesta vielä, jos niittaamalla aiot tehdä nii ehdottomasti kannattaa käyttää sitten rst niittejä (K-Raudasta löytyy, mutta pitää olla oikean kokoinen staples gun). Jos viiluun katkee musta niitinpätkä niin siinä on sitten musta ruostelaikku vuoden päästä.

Vielä huomio että niiteistä jää kyllä sitten reiät näkyviin varsinkin vaaleissa puissa. Ne pitää tukkia eposkilla.
Jos vanerille liimaat niin ehkä viisainta olis jatkaa liimaamista epoksilla ja unohtaa se sika. Ohut kerros epoksia,vaneriin ja viiluun niin että ei pääse viilu aaltoilemaan. Painoilla nykyään tehdään teak-kansiakin. Hiekkasäkit, sukelluspainot ym. käy painoista.

Se pakkausnauha siinä niitin alla kyllä jonkin verran vähentää painumista, mutta monet nauhat on aika pehmeitä.
Just törmäsin töissä sellaseen vietnamista tulleeseen kontilliseen lavoja, jotka oli nauhoitettu niin rajulla pakkaus nauhalla että ei varmasti painu kuopalle jos vaan saa niitin läpi. Oli nimittäin niin kovaa lasikuitua ettei meinannut mennä mattopuukollaan poikki...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
ms.venla
Viestit: 886
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: CPES

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 11.03.2021 23:36

Ehkä on viisainta tehdä liimaus tosiaan epoksilla ja ilman niittejä, se on totta että mustuu helposti niitin kohdalta

Mile
Viestit: 1180
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: CPES

Viesti Kirjoittaja Mile » 12.03.2021 12:23

Potkurin kiilasta vielä; se pitää viilata niin matalaksi että ei kanna yhtään. Akselin kartion pitää upota potkurin napaan ihan yhtä syvälle ilman kiilaa kuin kiilan kanssa. Loppui ravistus kun joskus tämäkin tuli opittua. Sitä ennen meinasikin paikat tippua hampaista.

Viiluista ja niiden laminoinnista; alipainesäkitys varmasti paras tapa; kuplamuovi tai vaahtomuovi + vaneri ja painoa päälle toimii myös. kaarevissa pienissä pinnoissa päälle muotissa pakotettu vaneri tms. hyvä painin.

Tein ohjauskonsoliin kojetaulun päälle kaarevan aurinkolipan laminoimalla 7 tai 8 kerrosta jotakin puolentoista millin mahonkivaneria. Tein palan sen verran ylikokoon että nitojan niitit jäi ulkopuolelle ; Viiluja olen teippaillut reunoistaan ensin yhteen ja sitten epoksilla läpikastellen ja vanerin pintaan. näissä tyhjentänyt kirjahyllyn opuksista painoksi päälle - ja sikäli toiminut, ettei kupruja ole näkynyt, eikä ilmaa viilun ja vanerin välissä.

Mahonkiviilut tuppaa helposti halkeamaan kun niitä niittaa; sitten olisi melkein pakko saada halkeama täytettyä paksunnetulla epoksilla vielä kun märkää ; niitä rakoja kun yrittää jälkikäteen paikkailla, niin epoksi ei sinne kiiltävään pintaan enää tartukaan, vaan siklatessa tai hioessa nämä paikat irtoaa maalarinteippi vielä siinä pakkausnauhan alla voi olla hyvä idea estämässä halkeilua. ..
Mile

Avatar
ms.venla
Viestit: 886
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: CPES

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05.04.2021 12:34

Luin vanhaa puuvenelehteä, jossa kunnostettiin solö ruff venettä. Siinä sanottiin, että keulatäkin alle laitettu vaneri lakattiin ennen rimojen asennusta. Siinä ei sanottu, että kumpi puoli vanerista lakattiin. Amerikkalaisissa videoissa taas rimakansi lakataan, ennen saumaamista. Ehkä käsittelyn alusvanerin alapuolelta impregillä ja maalaan, päälipintaan en laita mitään, epoksilla vaan viilut siihen kiinni.

Vastaa Viestiin