Hiomakone

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Puupää750
Viestit: 2
Liittynyt: 24.02.2021 21:06

Hiomakone

Viesti Kirjoittaja Puupää750 » 24.02.2021 21:17

Minkälaisia koneita käytätte lakan mattapintaiseksi saamiseksi ( huolto/kevätlakkaus)....epäkeskoa....tasohiomakonetta??? Mirkalla ilmeisesti parhaat ko. koneet??

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Hiomakone

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 24.02.2021 22:35

yhdenkäden laadukas epäkesko, tarvittaessa pölynimuri liitettynä, hiomapyörö Mirka autonet 240 tai 320.
Mirka autonet 320 minun kokemuksen mukaan toimii jos lakkapinta on hyvä
Kannen olen hionut imurin kanssa, muuten pöllytellyt ilman pölynimuria.
Ahtaat paikat käsin.
epäkesko 125 toimii mulla hyvin, moni suosii varmaan 150 kokoa.

Halpis Tokmannin epäkeskot kannattaa unohtaa, esim siniset Boschit kelpo pelejä eikä niin pahan hintaisia. Bilteman imuri toiminut hyvin useamman vuoden.

Autonettiä käytettäessä hiomapyörön ja koneen laikan väliin Mirkan laikan säästäjä EHDOTTOMASTI.

Pyörön vaihto heti kun tuntuu että teho laskee, 50kpl pakkauksia saa kohtuu hintaan esim. stirwell.

Pölynimuri säästää laikkojakin, mutta tilan ahtauden takia sen käyttö hidastaa siinä määrin, että esim rungon hionnassa en ole sitä juurikaan käyttänyt.

Mirkan abranet on selkeästi kalliimpi kuin autonet.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiomakone

Viesti Kirjoittaja seppo » 26.02.2021 13:28

Minäkin haksahdin Mirka Derokseen, ja onhan se hyvä. Käytän veneen hionnassa lähinnä 150mm ja hion loput käsin. Käytän Feinin imuria joka on hyvä mutta turhan iso ja raskas. Toimii kyllä hyvin myös vesi-imurina syksyn pilssipesuissa.

Toinen vehje on Makitan pieni epäkesko 125mm. Periaatteessa tosi hyvä sekin, eikä ollut kovin kalliskaan, satasen luokkaa. Sitten tuli remonttihommaa jolla perustelin itselleni tuon deroksen hankinnan. Feinin multimasterkin löytyy mutta en oo kovin paljon sitä käyttänyt hionnassa.

Jotkuthan hioo käsinkin. Itsekin kaikki paikat joihin tuo iso lätkä ei mahdu.

Hiomaverkkoja (abranet) olen ostanut isot 50kpl satsit kerralla, mulla on lähinnä 240 käytössä. Ne toimii myös käsinhionnassa. Vaihtaa heti kun tuntuu menevän tukkoon. Sikliä/terävää raappaa tms pidän käden ulottuvilla kun välillä on lautojen välistä tullutta kyllästeöljyä/edellisen vuoden lakkausvalumia tms jotka tukkii laikat.

Sanoisin että n satasen epäkesko ja joku lähes mikä vain imuri joka ei syty pölystä palamaan ja hiomaverkot niin systeemi on jo aika hyvä.

Deros on kyllä tehokas, kevyt ja matala, mutta kallis ostaa. Toki jos aikoo seuraavan kymmenen vuotta tehdä hommat itse ja sillä on muutakin köyttöä niin kannattaa siihen sijoittaa, mutta muillakin pärjää mainiosti.

Joskus oli sellainen halpa kiinankone jonka epäkeskolaakeri (tms!;) hirtti kiinni enkä huomannut. Toimi sitten epäkeskon sijaan täysin pyörivänä. Se ehti tehdä aika pahan jäljen silloisen veneen mahonkisivusarjaan. Että ne ihan halvimmat ehkä jättäisin ostamatta.

Vehkasalolla hyviä vinkkejä, pitää testata tuo autonet. Ja laikansäästäjä myös hyvä huomio, joudun hommaan 125mm uuden laikan kun unohtui mokoma talon seinän hionnassa.

Puupää750
Viestit: 2
Liittynyt: 24.02.2021 21:06

Re: Hiomakone

Viesti Kirjoittaja Puupää750 » 27.02.2021 1:00

Lähinnä sitä aattelin että ns " pyöriväepäkesko " / " eestaas tasohiomakone" ? Varoiteltiin noista pyöreistä että voivat jättää " jälkiä " pintaan? Mirkan " silitysrauta mallia" suositeltu kylkien hiontaan ja kansien ym 125/150 pyörölaikkamallia? Vai onko väliä??? Toki " silitysrauta mallilla " pääsee pienempiin paikkoihin

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiomakone

Viesti Kirjoittaja seppo » 01.03.2021 19:22

No tuohon jokavuotiseen välilakkaushiontaan pyörivä epäkesko on hyvä valinta. Sopiva paperi, 240 minusta hyvä. Toiset käyttää hienompaakin. Mulla siis siinä feinissä mm noi ”silitysrauta”-päät, mutta kyllä enimmäkseen menee epäkeskolla. Ja käsin loput. Kun tarkoitus on hioa mataksi ja sehän onnistuj kyllä käsinkin. Mutta useimmat käyttänee nykyään konetta.

Tasohiomakone toimii varmasti sekin. Ja miksei ne täristävät silitysrautamallisetkin. Itsellä tasasaumainen 9,5 m vene, suorahkoa pintaa sen verran että 150 mm laikka epäkeskossa hyvä. Limilautaisen limien syrjien hionnassa tuo reuna voi tietty olla hyvä. Itse ottaisin kyllä nekin ehkä lauta epäkeskolla ja syrjä käsin.

Pyörivä laikka (ei epäkesko) haukkaa helposti turhan syvältä. Samoin nauhahiomakoneet. Kunhan ei niitä käytä eikä liian karkeaa paperia ja pitää koneen liikkeessä niin ei voi pahasti erehtyä. Lähinnä kai sitten kyse että millä mukavin/nopein työskennellä.

Aerofinn
Viestit: 16
Liittynyt: 11.09.2016 22:15

Re: Hiomakone

Viesti Kirjoittaja Aerofinn » 30.05.2021 21:51

Ehtoota..

Itselläni ”puolipuuvene” eli Coronet 27 jossa käytönnössä sisustus mahonkoa / tiikkiä + sama juttu avotilassa. Kausihuoltoon eli ylläpitolakkaukseen mielellään jotain apuja käsin hionnan lisäksi olis kiva saada.

Itselläni Fein Multimaster johon vois hankkia 240/320 kolmiokärkilaikkoja (mitä suosittelette ja mistä sais hankittua; rautakaupoissa ei ole ?)

Jonkin verran suoria pintoja esim 40 x 120cm kokoisia tai sit pienempiä kuten istuinlaatikko jne. - kannattaisko hommata joku pieni pyörivä epäkesko 125, esim tuota Makitaa edellä kehuttiin?

Siis olis Fein kärkihiomakoneena ja epäkesko suorille pinnoille. Budjetti ei nyt kärsi Mirkan slitysrautaa eikä epäkeskoa..

Vai onko tuo Fein ihan höpö eli pitäiskö mun tilanteessa sataata johonkin silitysrautaan: onko laadukkaita muita kuin Mirka?

Aerofinn
Viestit: 16
Liittynyt: 11.09.2016 22:15

Re: Hiomakone

Viesti Kirjoittaja Aerofinn » 31.05.2021 14:15

..ja vielä jatkoksi:

Makitaa on näköjään saatavilla ns. ”kämmenkoneena” (BO5031K) ja ”kahden käden koneena” (BO5041)

kummallakohan tavalla on parempi tuntuma hiomisessa? Onko mitään kokemuksia..

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiomakone

Viesti Kirjoittaja seppo » 02.06.2021 12:39

Mulla on tuo kahvallinen makita toisena koneena. Sen kahvan pystyy kääntämään jos on esim ahdasta tai haluaa vaihtaa asentoa. Minusta ihan kätevä, itte ottaisin kahvalla, kun tuo kahvaton kuitenkin aika korkea. Sitä en kyllä ole kokeillut.

Aerofinn
Viestit: 16
Liittynyt: 11.09.2016 22:15

Re: Hiomakone

Viesti Kirjoittaja Aerofinn » 02.06.2021 14:28

Kiitos Seppo

joo, varmaan myös kahvallisena helpompi puupinnoilla..

Sellainen siis hankintaan!

Vastaa Viestiin