Lasikuitukattojen maalaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Hsandas
Viestit: 11
Liittynyt: 01.10.2020 6:21

Lasikuitukattojen maalaus

Viesti Kirjoittaja Hsandas » 31.01.2021 11:17

Moi!

Meillä on Summalaisessa fiskarissa "Emma" lasikuitukatot ajohytissä ja kabiinissa. Maali (vai topcoat, mikä lie?) hilseilee ja on muutenkin parhaat päivänsä nähnyt.

Mikä on oikeaoppinen korjaustoimenpide jos nyt halutaan kuitenkin toistaiseksi pysyä lasikuidussa kattojen osalta.

Mielessä oli ruuvata kaikki irtilähtevä pois, epäkeskolla hioa katot ja sitten laittaa topcoat päälle. (?)

Kokemuksia?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lasikuitukattojen maalaus

Viesti Kirjoittaja seppo » 01.02.2021 20:08

Moi, mulla myös kuidutetut katot vastaavissa paikoissa. Olen maalannut Intenationalin interdeck-maalilla, jossa jotain luistonestoraetta. Tulee hyvä heijastamaton karhea pinta, tosin kerää myös likaa karheutensa vuoksi. Jos katoilla kävellään niin voin suositella. Jos kunnostat rankemmin niin alle ehkä kannattais vetää joku epoksimaali, Hempelillä on ja oliko Teknoksella joku halvempi mutta käypä versio, olen kuullut kehuja mutten kokeillut.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lasikuitukattojen maalaus

Viesti Kirjoittaja seppo » 01.02.2021 21:48

Eli kuulostaa hyvältä tuo suunnitelma, että ottaa helat pois ja hioo reippaasti. Topcoat toiminee sekin mut itte vetäisin esim pari kerrosta epoksimaalia ja sitten esim toi interdeck. Varmaan jotain kaksikomponenttimaalejakin on, mutta tuo on kyllä pysynyt hyvin. Jos siis kuidussa pitäytyy, ja miksei pysyis jos se on ehjä eikä vuotanut. Kankaalla ja öljymaaleilla päällystetyistä löytyy täältäkin juttuja, perinteisempi mutta eri asia :))

Hsandas
Viestit: 11
Liittynyt: 01.10.2020 6:21

Re: Lasikuitukattojen maalaus

Viesti Kirjoittaja Hsandas » 03.02.2021 12:44

Ok!

Kiitos näistä vastauksista! Mä taidan kokeilla tuota 2 x Hempelin epoksimaalia ja sitten interdeck päälle!

P. S. Onpa kaunis vene, Seppo!

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lasikuitukattojen maalaus

Viesti Kirjoittaja seppo » 04.02.2021 9:28

Jes, kannattaa tsekata ne maaliohjeet suht tarkkaan, kun 2k ja 1k maaleja yhdistelee. Eli epoksin kanssa on se aika jonka aikana voi maalata toisen kerroksen nihkeälle ilman välihiontaa. Ennen interdeckiä (tai vastaavaa) pitää ilm epoksipinta pestä saippuvedellä tms kevyesti, epoksi saattaa kuivuessaan pukata ”amiinivahaa” pintaan johon maali ei tartu, mut lähtee siis kevyellä pesulla.

Ja kiitti venekehuista 8]

Vastaa Viestiin