Kansihuolto

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Hsandas
Viestit: 11
Liittynyt: 01.10.2020 6:21

Kansihuolto

Viesti Kirjoittaja Hsandas » 07.12.2020 22:30

Moro!

Tänä talvena olisi tarkoitus vetäistä vastahankitusta Summalaisesta kaunottaresta kannet puupuhtaiksi, korjata saumat ym, kyllästää ja lakata kansi.

Mikä on oikea työjärjestys? Mietin tällaista:

1. Saumat auki, vanha massa pois, puhdistus
2. Lakat pois, kuumailma ja lasta
3. Kyllästys, pö + muut
4. Saumaus (Sikaflex)
5. Lakkaa päälle (Epifanes)

Vai jokin muu järjestys?

Sitten parissa kohdassa on pilkkumaisia reikiä (home??) - mikä avuksi? Riittääkö että hioo pinnan tasaiseksi vai vaatiiko muuta käsittelyä?

Parit kansilautojen liitokset on auenneet sillä seurauksella että vettä menny puuhun, lakka hilseilly pois jne. Onko tapana vetää nuo liitokset epoksilla kiinni ennen kyllästystä, kyllästyksen jälkeen vai miten saisi korjattua niin ettei heti käy sama uudestaan? Vai pitäiskö jyrsiä ura ja saumata massalla?

Kiitollinen neuvoista, ensimmäinen talvi puuveneen kanssa menossa 🙏😂
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Timo Mielonen
Viestit: 93
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Kansihuolto

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 10.12.2020 10:43

Hei,

Muuten ihan hyvä työjärjestys, mutta kohdat 3. ja 4. päinvastaisessa järjestyksessä. Siis ensin saumaus sekä kannen hionta ja vasta niiden jälkeen kyllästäminen. Oleellista on myös varmistaa, että saumausmassa kestää pellavaöljykyllästyksen, ja käsitykseni on, että Sika ei sitä kestä.

Terveisin

Timo

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Kansihuolto

Viesti Kirjoittaja Maa » 10.12.2020 18:52

Noita tummenneita kohtia voi varovasti vaalentaa kloridella , aina välillä pesten pois ettei mene liikaa.

Hsandas
Viestit: 11
Liittynyt: 01.10.2020 6:21

Re: Kansihuolto

Viesti Kirjoittaja Hsandas » 13.12.2020 12:46

Moi!

Kiitos vastauksista! Ok, hmm, saumaus vaatii varmaan lämpöä onnistuakseen eli sit ei voi nyt talven aikana tehdä vielä mitään..? Vene on ulkona pressuhallissa.

Ajattelin siis että olisin ottanut massan pois, lakat pois ja sit kyllästäny pö:llä kevääseen asti (tai kun ei ime enää), antanut kuivua, puhdistanut jollain esim. asetonilla urat ja sit saumannu..?

Henrik

Hsandas
Viestit: 11
Liittynyt: 01.10.2020 6:21

Re: Kansihuolto

Viesti Kirjoittaja Hsandas » 13.12.2020 20:26

Eli siis, onko tosiaan niin ettei saumausta voi tehdä kyllästettyyn puuhun?

Henrik

Timo Mielonen
Viestit: 93
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Kansihuolto

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 13.12.2020 21:55

Hei,

Saumaamisen voi tietenkin tehdä kyllästettyyn puuhun, mutta jos haluat hyvän lopputuloksen, kannattaa tehdä saumaus ennen kyllästystä. Kyllästys estää saumamassan tarttumista. Voit tietenkin yrittää puhdistaa saumoja asetonilla, mutta sekään ei takaa saumamassan kiinnittymistä samalla tavalla kuin mitä se kiinnittyisi kyllästämättömään puuun. Saumojen avaamiseen, vanhojen lakkojen poistoon ja saumaukseen menee kuitenkin sen verran paljon aikaa, että työ kannattaa mieluummin tehdä kunnolla. Kannattaa myös edeltä käsin ajatella sitä harmituksen määrää, joka seuraa, jos huomaat saumausten vuotavan ensimmäisenä kesänä.

Toinen ongelma saumaamisessa kyllästämisen jälkeen on se, että saumamassa pitää painaa saumauraan lastalla, jolloin massaa leviää kannelle. Voit tietekin yrittää teipata kansirimat, mutta se on pirun ikävää ja aikaavievää puuhaa. Helpompi on levittää sammamassa kansirimoille ja hioa ylimääräiset massat pois.

Saumaaminen edellyttää lämpimiä kelejä, kuten totesit. Toisaalta ei noiden kansirimojen kyllästämiseen viikkotolkulla aikaa mene. Ne on todennäköisesti jotain 10-12 mm paksuja, joten kyllästyminen on nopeampaa kuin laudoituksen kyllästämisessä.

Terveisin

Timo

Hsandas
Viestit: 11
Liittynyt: 01.10.2020 6:21

Re: Kansihuolto

Viesti Kirjoittaja Hsandas » 13.12.2020 23:40

Ok, suurkiitos tästä!

Mikä muuten aiheuttaa nuo pienet "reiät" / kolot kansilaudan reunassa, esim. tuossa takavasemmalla. Auttaisiko siihen pelkkä hionta vai onkohan edessä niiden lautojen vaihto jos haluaa sileän pinnan..?

MÖsteri
Viestit: 1229
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kansihuolto

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.12.2020 14:33

"Pienet reiät": Tarkoitatko harmaina pilkkuina näkyviä kohtia?

Lakka on jotenkin niiden kohalta antanut periksi, ja vesi sekä sää sitten ovat panneet puun harmaantumaan siitä kohtaa. Olisiko siinä pompittu hiekkaisella kengällä vähän kesineen lakkapinnan päällä, tai jotain.

Oliko tuossa vielä lakka paikallaan? Jos on, niin kuumailmapuhallin & skrapa, sen jälkeen hionta vaikka 80 paperilla, sitten 120. Ja aikanaan sitten kyllästelyt.

Kannen saumauksen osalta sanoisin, että joo. Toisaalta on niin, että oljyttyyn puuhun ei massa aina tartu yhtä hyvin. Ja auta armias, jos löytää sen sopimattoman aineen. Toisaalta, jos sen haluaisi joskus veteenkin saada.. ja on sellainenkin massa kai olemassa, että öljyämisen jälkeen irtoaa puusta.

Omassa paatissani tein ensin kyllästyksen ja sitten reilun imeytymisen jälkeen saumaamisen. Onnistui ja ei. Keulakannesta tuli tiivis, mutta peräkansi on ollut jatkuva murheenkryyni. Useammankaan vuoden paikkailun jälkeen, ei se kyllä koskaan ole ollut ihan tiivis. Mutta onko syynä tämä työjärjestys, mielestäni ei enää aikoihin. Saumat on vanhassa kannessa liian kapeat V-raot, ja siksi massa ei tee kunnon saumaa. Pitäisi tehdä leveät saumat, mutta se taas ei ole vanhassa veneessä "kivaa" ja toisekseen siinä on mielestäni aika iso työ. Ennemin sitten alkaisi jo uutta puutakin vaihtaa.

Sika ja muut massat ovat olleet mun paatissa vähän ongelmallisia. Yhden tai pari kesä kestää, sitten alkaa tulla vuotoa. Esim keulakannen heloja yms tiivistelin aikani massoilla, kunnes tein nahasta tiivisteet. Jo alkoi pitää vettä. Sika on joissain kohteissa sikäli hankala, että se on kuitenkin pahuksen hyvä asennusliima, eli asiat pysyvät hyvin paikallaan, vaikka vähän vettä tihkuisi läpi..

Hsandas
Viestit: 11
Liittynyt: 01.10.2020 6:21

Re: Kansihuolto

Viesti Kirjoittaja Hsandas » 20.12.2020 15:36

Hellou!

Tarkemmin tutkittuani huomasin että reiät tosiaan ovat lakkapinnassa, ei puussa, optinen harha väsyksissä katoksessa touhutessa siis :D

Anyway, nyt kun on näin märät säät niin kondenssi näyttäisi olevan melkoista - vene oli aivan vesihöyryn peitteessä tänään..

Jos vedän lakat pois noista huonoista kohdista nyt, mutta en heti kyllästä niin kaiketi tämä kondenssivesi saattaa vahingoittaa puuta entisestään?

Toinen pressu katoksen sisälle tietysti vois auttaa?

Kävi sellainenkin mielessä että putsaa lakat pois huonoista kohdista ja vetää ensi alkuun jonkun pohjusteen siihen vähän suojaamaan. Sitten alkuvuodesta/kevättalvella kyllästys ja keväällä lakkaus.

Alan suosiolla olla sitä mieltä että varsinainen kansihuolto jää ensi talveen, nyt fiksaan vaan pahimmat kohdat ja huoltolakkaan koko kannen ja hytin.

Tuossa sisäpohjan skrapauksessa ja kyllästyksessä olis jo ihan tarpeeksi yhdeksi talveksi :) vielä kun olisi tarkoitus tehdä jotain noille lasikuitukatoillekin...

rakkuj
Viestit: 75
Liittynyt: 15.08.2017 22:06

Re: Kansihuolto

Viesti Kirjoittaja rakkuj » 31.12.2020 22:05

Sikaflex 290 DC ainakin toimi hyvin PÖ-kyllästyksen kanssa. Saumoihin vaan ensin oikea Sikan primeri.

Itsellä pressun alla suodatinkangas ja ei mitään ongelmia kondenssiveden kanssa.

Vastaa Viestiin