Mastopuun kaataminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Utelia
Viestit: 33
Liittynyt: 03.03.2019 21:42

Mastopuun kaataminen

Viesti Kirjoittaja Utelia » 29.11.2020 1:58

Pitäisi tehdä uusi n. 9m. korkea masto verkkoveneeseen vanhan haljenneen tilalle. Vaikea löytää kuivattamis ym. ohjeita, mutta olen ymmärtänyt että puu (tässä tapauksessa kuusi) kannattaa kaataa talvella, jolloin puun energia on laskeutunut juuriin. En tiedä pitääkö paikkansa..
Kannattaakohan puu kuoria samantien kaatamisen jälkeen? Entä kuivattaminen? Milloin pellavaöljykyllästäminen kannattaa aloittaa? Mitä muuta tulisi huomioida?

jovi
Viestit: 3
Liittynyt: 30.03.2015 19:13

Re: Mastopuun kaataminen

Viesti Kirjoittaja jovi » 29.11.2020 12:22

Itse joskus nuorempana veistin airot . Ohjeet sain äidin isältä joka oli kalastaja .Kuusi kaadettiin alkutalvesta ,kuorittiin siten että molempiin päihin jää noin 30-40 senttiä kuorta,se estää halkeamisen .

Timo Mielonen
Viestit: 93
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Mastopuun kaataminen

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 29.11.2020 12:36

Hei,

Mikael Holmströmin ja Antti Asunnan kirjassa "Puulaivan korjaajan käsikirja" käsitellään myös mastojen uusimista. Vaikka kyse, kuten kirjan nimikin kertoo, on puulaivojen korjaamisesta, ohjeita voi hyvin soveltaa myös verkkoveneen maston uusimiseen. Holmströmin ja Asunnan mukaan paras puulaji on lehtikuusi. Suomalainen kuusi ei heidän mukaan ole tarpeeksi paksua yläpäästään. Tässä tosin kannattaa ottaa huomioon kirjan näkökulma puulaivoihin. Verkkoveneen 9 metrin mastoon löytyy taatusti yläpäästään riittävän paksuja kuusia.

Kirjan mukaan kaadettava puu kannattaa hakea mieluimmin tiheästä lehtikuusimetsästä, "sillä sellaisissa olosuhteissa rungot kasvavat pitkiksi ja oksia on vasta latvassa". Tämä ohje pätee myös tavallliseen kuusimetsään. Kaadettu mastopuu kuoritaan ja tyvipää muotoillaan höyläysvalmiiksi.

Matsopuun kaadon ajankohdasta Holmström ja Asunta eivät anna ohjeita. Perinteisesti paras puunkorjuun ajankohta on sydäntalvi, joulukuusta maaliskuun loppuun.

Terveisin

Timo

Utelia
Viestit: 33
Liittynyt: 03.03.2019 21:42

Re: Mastopuun kaataminen

Viesti Kirjoittaja Utelia » 29.11.2020 16:35

Kiitos neuvoista! Lehtikuusi olisi tosiaan varmaan paras vaihtoehto, mutta tavallinen suomalainen kuusi saa kelvata. Sitäpaitsi en usko saaristossamme käytettäneen parisataa vuotta sitten juuri muuta kuin suomalaisia kuusia verkkoveneiden rikeissä, joten mielelläni pysyn siinäkin mielessä perinteisissä materiaaleissa :)

pesäpaatti
Viestit: 94
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: Mastopuun kaataminen

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 02.12.2020 22:19

Omat kokemukseni kuusesta mastopuuksi ovat hyvät.
Tosin tekemäni mastot ovat lyhyempiä.
Olen valinnut tosi tiheäsyiset rungot.
Kaikki olen kaatanut talvella tammi- helmikuussa.
Yksi masto oli kuorimattomana heinäsuulissa vuoden, kolme muuta kuorein pian kaadon jälkeen. Yksikään näistä ei ole haljennut, vaikka kaikissa on puun ydin mukana.
Kuorinnan jälkeen olen maston laittanut ulkona pariksi kuukaudeksi pystyyn pellavaöljyämpäriin.
Mastot olen kyllästynyt niin hyvin kuin kuusen voi kyllästää, kun se ei ime läheskään niin kuin mänty.
Lopuksi olen lakannut ne öljylakalla vernissapohjien päälle.

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Mastopuun kaataminen

Viesti Kirjoittaja Maa » 26.12.2020 17:14

Netissä ruotsalainen juttu : ensin kalttasivat n40cm. Matkalta alhaalta kokonaan kuori irti ja sitten sieltä-täältä n.kämmenen kokoisia paloja kirveellä ja petkeleellä ylös asti (tikkailla , tämänjälkeen puun annetaan kuivua 1-2 vuotta (mänty)
Ja vasta sitten kaadetaan kevät-talvella. Kuunkiertokin ilmoitettiin.

Vastaa Viestiin