Kölin tekeminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
juhok
Viestit: 4
Liittynyt: 22.11.2020 23:17

Kölin tekeminen

Viesti Kirjoittaja juhok » 22.11.2020 23:28

Morjensta. Elikkäs puiseen pikkufiskariin pitäisi tehdä joko nosto tai taittoköli. Taittoköli olisi parempi kun toteuttaa niin että kohtisuorassa pohjakosketuksessa taittuisi vapaasti sisään eikä siten vene vaurioituisi.
Nostoköliä taas puoltaisi se, että silloin joutuisin veneen kaaria katkomaan vain kaksi. Se olisi kyllä muutenkin helpompi toteuttaa. Taittuvalla niitä katkaistavia kaaria tulisi helposti 4. Mitä raati sanoo, kumpi olisi fiksumpi? Tämän kölin sijoitan peruskölin viereen, jotten joudu katkaisemaan kölipuuta.

matti
Viestit: 2055
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kölin tekeminen

Viesti Kirjoittaja matti » 23.11.2020 17:20

Olisin mainitsemistasi syistä johtuen nostokölin kannalla.
Huolellisuutta purjehtimiseen, vain syvissä vesissä! :))

juhok
Viestit: 4
Liittynyt: 22.11.2020 23:17

Re: Kölin tekeminen

Viesti Kirjoittaja juhok » 23.11.2020 19:53

Se voisi olla hyvä, eipä tuolla ole juuri vahinko-osumia tullut moottoriveneelläkään kun vaan plotterista reittiä katsoo.

Veneen kannalta paras vaihtoehtohan olisi vielä sivuköli, mutta on jotenkin omaan silmään ruma fiskarissa niin pitää tehdä vaikeamman kautta 😄

seppo
Viestit: 197
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kölin tekeminen

Viesti Kirjoittaja seppo » 25.11.2020 23:08

Hyvän kuuloinen projekti! Laitahan kuvaa. Onko valmiiksi jo riki olemassa ja lisäät vain köliin pitoa vai muutatko koko käyttötarkoituksen? Kunhan saan elämää tasaisemmaksi (parivuotias vähän kasvaa) niin haaveissa jokin pieni purjehtiva matkafiskarin rinnalle.

juhok
Viestit: 4
Liittynyt: 22.11.2020 23:17

Re: Kölin tekeminen

Viesti Kirjoittaja juhok » 26.11.2020 23:07

Kuvaa pistän kun saan jotain mistä pistää :))

Valitettavasti veneen joudun säilyttämään ulkona, joten teen kölin, rikaukset yms valmiiksi ja keväällä plussakeleillä sitten pistän kiinni.

Mitään ei ole valmiina, muuta kuin vene. Se on ennen ollut sisämoottorilla, mutta nyt siitä tulee kokonaan moottoriton. kauemmas lähtiessä otan kevyen perämoottorin ja irroitettavan pukin mukaan koska tämä tuskin on kovin kevyt soutaa. Tarkoitus kuitenkin mennä purjeella aina kun tuulee.

Rikityypiksi ajattelin spriitä tai kahvelia. vielä suunnitellaan. Purjeet teen vaarmaan itse, joskaan en ihan oikeaoppisesti koska ompelukoneosaaminen ei ole ihan parhaasta päästä. Isona poikana sitten teetätän puuvillapurjeet jos tarvetta ilmenee.

Minulla on itseasiassa samanlainen tilanne kuin sinulla, 9kk ja 2,5 vuotiaat pojat joista ainakin isompi pitäisi jo ensikesänä ottaa purjehtimaan. Ja vene tulee katetun matkafiskarin kaveriksi.

Minulla on parhaillaan kesken Roger Barnesin Dinghy cruising companion kirja. Siitä saa hyvää neuvoa ja motivaatiota projektiin. Siinä käydääb juuri avovenepurjehdusta retkimielessä. Suosittelen lukemaan jos lontoon murre taittuu.

Northling
Viestit: 2699
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kölin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Northling » 26.11.2020 23:44

Moro

Onhan se hienoa kun saa ite rakennella ja kokeilla, mutta voishan sitä aatella niinkin, että jättäis se pikkufiskarin pilaamatta ja myis pois jollekkin, joka käyttäs sitä sellasenaan ja ostais sillä rahalla hyvin purjehtivan oikean kevytpurjeveneen esin Vikla, windmill, Lighning tms joita saa puol ilamiseksi prijektikuntoisina. Huolehtii vaan että on noi hankalimmat osat jonkinmoisessa kunnossa eli masto, riki ja purjeet sekä helat on kalliita jos joutuu uutena ostamaan.

Ihan vaan ehdoituksena...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

juhok
Viestit: 4
Liittynyt: 22.11.2020 23:17

Re: Kölin tekeminen

Viesti Kirjoittaja juhok » 27.11.2020 9:50

Vene on olkut pidemmän aikaa maissa, ja kohtalona oli lähinnä lahota pihaan ilman tekniikkaa. Tässä ei pilata, vaan pelastetaan vene ;-)

Myös yksi syy tähän tapaan tehdä on se, että tahdon puisen veneen ilman vaneria tai kuitua. Ns talonpoikaistyyliä hakien. Tarvitsen myös korkeat laidat ja runsaasti tilaa, kuitenkin paketin liikkuessa kevyellä trailerilla.

Vastaa Viestiin