Pilssiin imeytynyt öljy

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Kennethst
Viestit: 33
Liittynyt: 30.03.2019 10:43

Pilssiin imeytynyt öljy

Viesti Kirjoittaja Kennethst » 21.11.2020 18:10

Moi,
Olen vaihtamassa fiskarissa moottoripedin ja nyt minulla on vanha peti ja pohjatukit pois koska ne pitää uusia samalla. Jossain vaiheessa pilssiin on päässyt öljyä/vaseliinia ja se on imeytynyt puuhun. Haluaisin saada sen pois sieltä jos mahdollista? tuntuu siltä että se puskee kyllä pinnalle nyt pikku hiljaa kun sain roskapinnan pois skrapattua mutta ei olisi aikaa odottaa ensi kesään. Tuleeko se öljy sieltä pois ollenkaan? Huom!! Fiskari on kuidutettu joten se ei hengitä läpi. Minulla on tarkoitus kyllästää pilssi pellavaöljyllä sen takia että se on kuidutettu ulkopuolelta ja pellavaöljy hengittää hyvin minun mielestä.
Sattuiskohan semmoinen ihme että pallavaöljykin pakottaisi öljyn pinnalle sieltä?
Ehkä täällä on joku joka on tapellut saman asian kanssa?

T.Kena

Kennethst
Viestit: 33
Liittynyt: 30.03.2019 10:43

Re: Pilssiin imeytynyt öljy

Viesti Kirjoittaja Kennethst » 23.11.2020 11:19

Jaaaaa, eikö kenelläkään ole ideoita tai kokemusta asiasta? 8-|

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Pilssiin imeytynyt öljy

Viesti Kirjoittaja matti » 23.11.2020 17:28

Ei ole kokemusta asiasta, mutta tulee mieleen että vois käyttää ennen pellavaöljyä brakecleaneria, asetonia, tärpättiä tms liuotinta jotta lähtis ainakin osa pois.
Noista kahdesta ensin mainitusta taas ei ole mitään käsitystä mitä ne tekee puulle, tärpätti on ainakin turvallinen puulle.

Kennethst
Viestit: 33
Liittynyt: 30.03.2019 10:43

Re: Pilssiin imeytynyt öljy

Viesti Kirjoittaja Kennethst » 23.11.2020 21:29

Itselläkin kävi mielessä jos pyyhkäisi tärpätillä sen ennen pellavaölyn vetämistä.
Kävin tänään hakemassa IHK:lta öljynimeytymis raetta jota sitten ripottelin sinne pilssiin ja näyttää siltä että se imee sitä öljyä ja rasvaa sieltä puusta (kölistä).
Tarkoitus minulla on että se saa nyt olla siellä viikonloppuun asti jolloin imuroin sen pois. Laitoin raetta sinne iltapäivällä siinä kahden aikaa ja äsken kun kävin veneessä ja pyyhkäsin öljyisen raen pois yhdestä paikasta niin alla oli vaalea ja kuiva köli, ainakin pinnalla.

T.Kena

harza
Viestit: 39
Liittynyt: 08.08.2009 23:35
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pilssiin imeytynyt öljy

Viesti Kirjoittaja harza » 24.11.2020 19:57

Pääsin melko hyviin tuloksiin muutama talvi sitten limisaumaisessa veneessä öljyssä läpi lionneen laudan pudistamisessä pitkähköllä prosessilla, jossa:

1. puhdistin parista öljyisestä laudasta kaikki maalikerrokset ulkopuolelta
2. lämmittelin varovasti aluetta kuumäilmapuhaltimella ja pyyhin perään asetonirätillä (nämäkin siis ulkopuolelta)

Kohtaa 2. toistin kunnes öljyä ei enää silminnähden tihkunut puusta ja rätin väri ei enää merkittävästi muuttunut pyyhittäessä. Varsinkin alussa näki hyvin lämmittäessä, kun tummaa öljyä tihkui laudasta isoina pisaroina, todennäköisesti painovoimakin teki tässä tapauksessa osansa. Muistaakseni puhdistuksessa meni pari viikkoa päivittäin á alle puoli tuntia kerta + tietenkin piti pitää hieman palovahtia varmuudeksi.

Lähtökohta oli n. 25x50cm alue pohjassa, jossa ei maalit pysyneet kiinni, lopputulos kyllästyksen ja pintakäsittelyn jälkeen hyvä.

Se miksi keskiveneessä toisellä laidalla oli limissä lionnut öljyä, hajusta päätellen moottoriöljyä, jää arvoitukseksi. 45 vuodessa vene ehtii nähdä monenlaista. Sotkun paikka siis paljastui myös sisäpuolelta alkuperäisiä kiinteitä kalusteitä purkaessa.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pilssiin imeytynyt öljy

Viesti Kirjoittaja seppo » 25.11.2020 11:44

Ihan itse olen myös onnistunut tyrimään öljyä pilsssiin öljynvaihdon yhteydessä(suodatin lipes) imeytin imeytysmattoon mahd tehokkaasti ja koitin pestä moottorinpesuaineella pois. Lopuksi imurointi, tolupesu, huuhtelu ja imurointi.

En sitten tiedä minkä verran imeytyi ja aiheuttaako tuhoa. Saa nähdä.

Aiemman dieselin hölväyksen kanssa (manusluukku vuoti) selvittelin että oli joku entsyymiaine joka ”söi” öljyt, dieselit ja hajut. Kyselin tarkemmin mutta jätin hankkimatta, dieselit imeytettyäni ja haihduteltuani. Voin kaivella jos kiinnostaa.

Tästä tuskin nyt hyötyä oli mutta hengessä mukana!

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pilssiin imeytynyt öljy

Viesti Kirjoittaja seppo » 25.11.2020 18:30

Lisäys edelliseen, Navalkleen oli aineen nimi ja öljyä ja epäpuhtauksia syövien mikrobien toimintaan perustuva. Meilailinkin edustajan kanssa, kuulemma juuri pilssin öljy jne jäämien tuhoamiseen hyvä. Puuveneessä syö kuulemma voi syödä kyllästeen myös pinnasta, muttei sisältä koska tarvitsee happea toimiakseen. Jäi silloin hankkimatta mutta ehkäpä tuota vois kokeilla. Jospa pysyis keskikesän kuumilla hetken seisomisen jälkeen tapahtuva pilssin hajunmuodostuskin tuolla kurissa. Kalliinpuoleista kyllä näyttäis olevan.

Kennethst
Viestit: 33
Liittynyt: 30.03.2019 10:43

Re: Pilssiin imeytynyt öljy

Viesti Kirjoittaja Kennethst » 05.12.2020 21:26

Moi,
kiitos vastauksistanne, kokeilin tuota hartzan tapaa lämmön kanssa. Laitoin lämpopuhallin puhaltaa köliin ja nyt sieltä tulee päivittäin ölyä/naftaa pinnalle jota skrapalla otan pois ja vaalenee kyllä puu kokoajan. Köli ei kyllä mätä ole koska sain täkkipultit ottamaan hyvin kun ruuvasin uudet poikkipuut kiinni moottoripukille. Aika hidasta puuhaa vaan odottaa että se p***a tulee sieltä pinnalle.
Mutta sitten kun rupee tuntumaan puhtaalta pinnasta niin vedän Hempelin wood impreggiä sinne.
Jos jollain on ideoita paremmasta kyllästys öljystä niin saa vinkata. Ideahan on että pysäyttäis mahdollisen lahoamisen ja suojaisi homeesta.

T.Kena

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Pilssiin imeytynyt öljy

Viesti Kirjoittaja Maa » 10.12.2020 18:47

Sama oli mulla , joku oli huuhdellut pilssin ja varsinkin kölitukin löpöllä ja m.öljyllä .
Minä sain sen haihtumaan kuumailmapuhaltimella puhaltamalla sisältäpäin (kone oli poistettu ) se lähti hyvin mutta käry oli kauhea ! Sitten kun muutamana iltana olin käryyttänyt (muistakaa palovartiointi ) niin kyllästys rutikuivaan pilssiin..

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Pilssiin imeytynyt öljy

Viesti Kirjoittaja Maa » 10.12.2020 18:50

Huom! Lämmitin sitä niin kuumaksi että välillä piti märällä rätillä sammuttaa kun syttyi liekkeihin ne öljyt.

Kennethst
Viestit: 33
Liittynyt: 30.03.2019 10:43

Re: Pilssiin imeytynyt öljy

Viesti Kirjoittaja Kennethst » 17.12.2020 12:13

Moikka,
Koikeilin tätä sinun tapaa lämmittää lämpöpuhaltimella. Ja toimii tosi hyvin, niin kun sanoit niin kauhee käry siitä syntyy mutta näkee oikein kun öljy/kosteus painuu pinnalle. Tämä oli kyllä paras tapa.

T.Kena

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Pilssiin imeytynyt öljy

Viesti Kirjoittaja Maa » 26.12.2020 17:05

Juu, pitää olla kosteita rättejä ämpärissä varalla ...

Vastaa Viestiin