Jääpellitetyn Summalaisen pilssin kyllästäminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Hsandas
Viestit: 7
Liittynyt: 01.10.2020 6:21

Jääpellitetyn Summalaisen pilssin kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Hsandas » 19.10.2020 23:22

Tervehdys!

Saatiin perheeseen vaikuttavs 10,6m x 3,4m Summalainen "Emma", 70-luvun Fiskari jääpellityksellä. Kuulemma Suorttin veistämä (etunimestä ei tietoa).

Ensi kesään mennessä haluaisin 1) kyllästää rungon (kylkiä lukuunottamatta) sisäpuolelta ja ulkopuolelta, missä ei pellitystä ja 2) ottaa kannen puulle, kyllästää ja laittaa uudet saumat sekä lakata.

Mikä on hyvä ja realistinen aikataulutus moisille edesottamuksille?

Skrapaamisen voi varmaan aloittaa nyt heti syksyllä (?) , mutta kuinka pitkään veneen tulee kuivua ennen kun alan kyllästämään? Pääseekö vesi haihtumaan puusta vielä kyllästeenkin läpi? (pö + sinkkinaftenaatti)

Pilssi on lyijymönjällä maalattu aika korkealle laidoille asti, kaiketi pellityksen rajan mukaisesti. Mönjä irtoili helposti monesta kohtaa jo märkä-kuivaimurilla sohittaessa, joten ajattelin rapsutella kaikki pois mikä lähtee helpohkosti, jättää se mikä on kovasti kiinni ja kyllästää päälle. Toistaiseksi puu mönjän alla on vaikuttanut kovalta ja terveeltä..

Arvelin jättää ainakin yhdeksi kesäksi pilssin maalaamatta, jotta voin jatkaa kyllästämistä ensi talvena. Onko järkeä?
IMG_20201019_231542.jpg

MÖsteri
Viestit: 1186
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Jääpellitetyn Summalaisen pilssin kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 21.10.2020 12:20

Terve,

Hieno vene. Olenkohan nähnyt tuon saman veneen aiemmin Taalintehtaalla? Täällä on pitänyt venepaikkaa hyvin samanlainen, jos ei sama ole.

Skrapailla ja kuumailmapuhaltimella tohotella voi oikeastaan koska vain, kunhan vene on peitossa taivaalta tulevaa märkää vastaan. Kuivumisen suhteen, no yleensä varmaan keskitalvi, helmi- maaliskuu on parhaita aikoija öljyillä. Silloin on parhaimmillaan sellainen "pakkasenkuiva" keli, jolloin puu on hyvinkin vastaanottavan oloista. Mutta kai se öljy puuhun muulloinkin menee, mutta tuo kevätkuiva on varmaan perinteisesti paras aika kyllästykselle. Rungon ja pilssin puhdistus skrapalla, kuumailmapuhaltimella ja muilla välinein on aikamoinen urakka.

Pilssin voi mielestäni jättää kesäksi maalamattakin, siinähän on sitten tuoreet öljyt ja paikoitellen vanhaa mönjää puussa. Käykö jopa niin, että sitten jatkat öljymistä seuraavina talvina, ja maalaus jääkin? Mielestäni jokatalvinen tai ainakin muutaman talven välein toistuva öljyäminen on pilssille oikein hyvä käsittely.

Kannen kanssa menee aikaa. Siinä on ensin skrapaus, sitten saumojen tyhjennys, hionta, kyllästys, saumaus, siistimen ja sitten lakkaukset. Monta vaihetta, ja esim saumaus sekä lakkaus vaativat lämpötilaa. Ja kyllästyksen ja saumauksen välissä aikaa, tai sitten toisinpäin eli ensin saumaus ja sitten kyllästys, mikä taas asettaa sauma-aineelle vaatimuksia. Näistä löytyy haulla täältä paaaaaljon keskustelua.

Kokonaisuudesta tulee mieleen, että onko siinä aika paljon yhdelle talvelle? 10-metrinen vene, johon teet uusiksi sekä sisä- että ulkopintoja. Teoriassa voi tehdä niinkin, että aloittaa kannesta, ja keskittyy siihen. Keventää kyllästystä, siivoaa pesemällä pilssiä ja skrapaa vain joita rajallisia kohteita. Ja kyllästää vaikka pelkkää kölipuuta perästä keulaan päin. Esimerkiksi.

Hsandas
Viestit: 7
Liittynyt: 01.10.2020 6:21

Re: Jääpellitetyn Summalaisen pilssin kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Hsandas » 23.10.2020 16:28

Kiitos vastauksesta!

Joo, Taalintehtaalta me Emma ostettiin!

Kiitos hyvistä vinkeistä. Olet oikeassa, siinä on paljon hommaa, mutta toisaalta tämä Covid19 on perunut suuren osan mun päivätöistä joten aikaa skrapaamiseen pitäisi ainakin olla. :)

Meille kävi vielä sellainen haaveri tuossa kun ajettiin Emmaa Väksystä Päijännettä pitkin Jyväskylään päin, että polttoainesuodattimesta halkesi jossain vaiheessa lasinen alakuppi. Seuraus oli että pilssi olikin puoleen väliin päästyämme ihan täynnä dieseliä :/

Noh, kuppi ja suodatin saatiin vaihdettua ja dieselitkin muutaman päivän viiveellä imaistua pois pilssistä. Sitten pestiin se pariin otteeseen tolulla.

Mietin kuitenkin että dieseliä varmaan kerkesi imeytyä puuhun aika lailla. Pitääköhän siinä käyttää vielä jotain rasvanpoistoa, vai riittäisiköhän skrapaus ja sitten kyllästys..? Lyijymönjä ei enää suojannut 100%, koska oli jo paikoin hyvin huonosti kiinni.

Henrik

seppo
Viestit: 186
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jääpellitetyn Summalaisen pilssin kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja seppo » 24.10.2020 0:58

Hsandas kirjoitti:
23.10.2020 16:28
Mietin kuitenkin että dieseliä varmaan kerkesi imeytyä puuhun aika lailla. Pitääköhän siinä käyttää vielä jotain rasvanpoistoa, vai riittäisiköhän skrapaus ja sitten kyllästys..? Lyijymönjä ei enää suojannut 100%, koska oli jo paikoin hyvin huonosti kiinni.
Oon miettiny samaa, viime talvena mulla falskas piripintaan täytetyn tankin manusluukun tiivisteet yllättävän paljon dieseliä pilssiin kun vene ja tankki oli vähän kallellan. Eipä se juuri kesällä enää haissut, ja oliskohan tehnyt laudoillekaan mitään. Joskus muistelen jostain kuulleeni että öljy/diesel saattais haurastuttaa puuta mutta liekö näin? Petrooliahan on jotkut käyttäneet kyllästeissäkin, eikö ne kemiallisesti suht lähellä ole toisiaan? Kai se ajan myötä haihtuu pois. Lämpimässä helpommin. Siitä puheenollen lämppärin letkut meni vaihtoon kun olivat saaneet dieseliä päälleen. Tulipa sekin todettua että höyrystyessään diesel muodostaa harmaata savunnäköistä, tuskin terveellistä hengittää.

Avatar
Qubik
Viestit: 900
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jääpellitetyn Summalaisen pilssin kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 25.10.2020 13:02

Noh, vesi painuu pohjalle. Elj jos meni diiselia pilssiin, kannattaa uittaa vettä sinne ja odottaa. Se öljyinen nousee vähintään osittain veden pintaan. Sitten sinne heidettään sellainen vaaleasininen imurätti, mikä imee vaan öljypohjaisia, mutta ei ollenkkaa vettä. Imurätteja pitää välillä uusia, kunnes ei enää öljyista ei tuu. Sitten pesu, kuivaus, skrapaus ja tärpättilla pyyhinnan jälkeen uutta pellavaa vaan pilssiin.

Edit: sellaisen vaaleasinisen imurätin saa ETrasta, ja juuri se vaaleasininen on toimivaksi todettu, loput on sinnepäi.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
ms.venla
Viestit: 873
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jääpellitetyn Summalaisen pilssin kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 26.10.2020 9:48

Olen kuivannut veneen huolella nyt syksyllä, olisi hyvä kyllästää jo talvella venettä, mutta taitaa jäätyä nuo kyllästysaineet.
Mitenkähän muuten normaalisti kyllästetty puu joka on täynnä pellavaöljyä, halkeaako pakkasella.

Vastaa Viestiin