Sivu 1/1
Veneen turkki
Lähetetty: 12 Loka 2020 08:17
Kirjoittaja ms.venla
Moi
Tein avoveneeseen turkin havuvanerista, mutta eipä tuo ole hääppöisesti kestänyt säätä. Kestääköhän raita teak vai onkohan järkevintä tehdä laudasta, niinkuin alkuperäinen oli. Hyvät puolet on se alkuperäisyys ja ilma kiertää kivasti, mutta myös koneen ääni karkaa sieltä.
Re: Veneen turkki
Lähetetty: 14 Loka 2020 20:58
Kirjoittaja Eicca
Ei kestä raitavaneri ulkona, viilun paksuus 0.5 mm luokkaa. Liian kallista kamaa kokeilla. Mikä tahansa vaneri tuossa käytössä vaatii pinnoituksen ja viilujen suojauksen sivuilta. Havuvaneri surkein vaihtoehto, koivu- tai okumevaneri parempia. Kyllä se laudoista tehty varmasti pitkäikäisin ja esteettisesti paras . Ja kun koneen ääni kuuluu niin tietää että se toimii.
Re: Veneen turkki
Lähetetty: 15 Loka 2020 11:18
Kirjoittaja ms.venla
Voi olla kyllä sitten viisainta tehdä niinkuin alunperin olikin, eli lauta lattia.
Re: Veneen turkki
Lähetetty: 16 Loka 2020 08:51
Kirjoittaja vehkasalo
Mulla on vesivanerista jotka olen maalannut Uulan pellavaöljymaalilla. Vesivanerin karhea puoli on ylöspäin ja siinä pysyy maali erittäin hyvin kiinni. Hyvin kestävät ja Uulalta löytyy vaikka mitä kivoja värejä. Esteettisesti yllättävänkin hyvin sopivat veneeseen. Maalasin ne tarkoituksellisesti sävyllä Puolukka jotta erottuisivat muusta veneestä.
Re: Veneen turkki
Lähetetty: 16 Loka 2020 17:30
Kirjoittaja Eicca
Varoituksen sana tästä, tein filmivanerista (ns.vesivaneri) kaivon kannen yli kymmenen vuotta sitten ja kesti hyvin, karhea puoli ylöspäin. Kun meni huonoksi niin tein uuden samanlailla. Jo vuoden päästä alkoi viilu irtoamaan. Laatu on siis "muuttunut", mielestäni juuri tämä karheakuvioinen viilu on enää paperinohut. Tsekkaa tämä ennen kuin teet.
Re: Veneen turkki
Lähetetty: 19 Loka 2020 11:05
Kirjoittaja MÖsteri
Moi,
Mäntylaudasta tehdyt trallit eli turkit on ainakin aika pitkäikäinen setti. Lautojen väliin voi vielä jättää tehdessä pienen raon, 2-3 mm esim, niin ilma kiertää vähän sieltä altakin pois. Maalaus oman maun mukaan, joko kaunista tai kestävää (ja kaunista). Esim Uulan pellavamaali tekee hienon pinnan, joka kuluu käytössä tyylikkäästi. Hankala maali vain siksi, että kuivuminen kestää kauan. Alapinnat voi sutia vaikka kyllästeellä, ja sutia joskus jatkossakin.
Re: Veneen turkki
Lähetetty: 22 Loka 2020 13:19
Kirjoittaja ms.venla
Sait minut juuri käännytettyä rakentamaan tralli lattiat. Olet oikeassa siitä, että ilma kiertää paremmin ja sopivat tyyliinkin. Ääni niistä helpommin kiertää läpi, mutta monesti kuuntelen kyllä radiopeltoreista musiikkia ajaessa muutenki
Re: Veneen turkki
Lähetetty: 22 Loka 2020 23:12
Kirjoittaja MÖsteri
Okej, joo. Sitten on tietysti kyse, että kumminpäin laudat. isommassa veneessä, esim nk fiskari, on aikoinaan tehty usein trallit eli turkit poikittaisista laudoista. Siinä on ollut puolensa, veneentekijällä on riittänyt hukkapätkiä lautaa, joten aina on sopiva pala löytynyt kapenevaan keulaan tai perään. Leveämmät trallit on ehkä jaettu keskeltä puoliksi, ja pituussuunnassakin on pätkitty käsiteltäviksi pätkiksi. Kannattaa miettiä vähän oman pilssin kannalta, että mihin haluaa helpomman pääsyn ja mihin ei normaalisti kesän aikana ole asiaa.
Pituussuuntainen laudoitus toimii pienemmässä paatissa kivasti. Se on nopea tehdä, kun vain reunalaudat pitää sovittaa kaartuvan kyljen mukaan. Mutta se on isommassa veneessä ehkä vähän hankala tehdä, en tiedä. 5-metrin "pikkufiskariin" eli Pihljertaan tein tällaiset, tekisin vieläkin.
Omassa m/b Chouanissa on alkuperäiset poikittaiset trallit. Osia on riittävän monta, palat ovat aika pieniä. Ei sinne alle ole kesällä asiaa, jos ei sählää jotain Torx-pääkasaa rakoihin... Volvon B18 edessä on pieni luukku, se on jäänne ajalta, kun paikalla oli vielä veivillä käynnistettävä kone. Luukku on myös kiva siten, että siitä on näppärä joskus vilkaista, että paljonko pilssissä holisee vettä esim vasta-aallokkoon ajaessa. Luukun alla on myös lasinen polttoaineensuodatin ja vedenerotin, joita siitä voi vilkaista kätevästi. Volvon ääni tosiaan tulee trallien läpi, mutta se nyt tulee muutenkin, konekopan olen ajatellut joskus eristää jollain melueristeillä.