Veneen turkki

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
ms.venla
Viestit: 887
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Veneen turkki

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 12.10.2020 8:17

Moi

Tein avoveneeseen turkin havuvanerista, mutta eipä tuo ole hääppöisesti kestänyt säätä. Kestääköhän raita teak vai onkohan järkevintä tehdä laudasta, niinkuin alkuperäinen oli. Hyvät puolet on se alkuperäisyys ja ilma kiertää kivasti, mutta myös koneen ääni karkaa sieltä.

Eicca
Viestit: 13
Liittynyt: 03.08.2020 15:21

Re: Veneen turkki

Viesti Kirjoittaja Eicca » 14.10.2020 20:58

Ei kestä raitavaneri ulkona, viilun paksuus 0.5 mm luokkaa. Liian kallista kamaa kokeilla. Mikä tahansa vaneri tuossa käytössä vaatii pinnoituksen ja viilujen suojauksen sivuilta. Havuvaneri surkein vaihtoehto, koivu- tai okumevaneri parempia. Kyllä se laudoista tehty varmasti pitkäikäisin ja esteettisesti paras . Ja kun koneen ääni kuuluu niin tietää että se toimii.

Avatar
ms.venla
Viestit: 887
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Veneen turkki

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 15.10.2020 11:18

Voi olla kyllä sitten viisainta tehdä niinkuin alunperin olikin, eli lauta lattia.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 316
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Veneen turkki

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 16.10.2020 8:51

Mulla on vesivanerista jotka olen maalannut Uulan pellavaöljymaalilla. Vesivanerin karhea puoli on ylöspäin ja siinä pysyy maali erittäin hyvin kiinni. Hyvin kestävät ja Uulalta löytyy vaikka mitä kivoja värejä. Esteettisesti yllättävänkin hyvin sopivat veneeseen. Maalasin ne tarkoituksellisesti sävyllä Puolukka jotta erottuisivat muusta veneestä.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Eicca
Viestit: 13
Liittynyt: 03.08.2020 15:21

Re: Veneen turkki

Viesti Kirjoittaja Eicca » 16.10.2020 17:30

Varoituksen sana tästä, tein filmivanerista (ns.vesivaneri) kaivon kannen yli kymmenen vuotta sitten ja kesti hyvin, karhea puoli ylöspäin. Kun meni huonoksi niin tein uuden samanlailla. Jo vuoden päästä alkoi viilu irtoamaan. Laatu on siis "muuttunut", mielestäni juuri tämä karheakuvioinen viilu on enää paperinohut. Tsekkaa tämä ennen kuin teet.

MÖsteri
Viestit: 1188
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Veneen turkki

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.10.2020 11:05

Moi,

Mäntylaudasta tehdyt trallit eli turkit on ainakin aika pitkäikäinen setti. Lautojen väliin voi vielä jättää tehdessä pienen raon, 2-3 mm esim, niin ilma kiertää vähän sieltä altakin pois. Maalaus oman maun mukaan, joko kaunista tai kestävää (ja kaunista). Esim Uulan pellavamaali tekee hienon pinnan, joka kuluu käytössä tyylikkäästi. Hankala maali vain siksi, että kuivuminen kestää kauan. Alapinnat voi sutia vaikka kyllästeellä, ja sutia joskus jatkossakin.

Avatar
ms.venla
Viestit: 887
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Veneen turkki

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 22.10.2020 13:19

Sait minut juuri käännytettyä rakentamaan tralli lattiat. Olet oikeassa siitä, että ilma kiertää paremmin ja sopivat tyyliinkin. Ääni niistä helpommin kiertää läpi, mutta monesti kuuntelen kyllä radiopeltoreista musiikkia ajaessa muutenki

MÖsteri
Viestit: 1188
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Veneen turkki

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 22.10.2020 23:12

:)

Okej, joo. Sitten on tietysti kyse, että kumminpäin laudat. isommassa veneessä, esim nk fiskari, on aikoinaan tehty usein trallit eli turkit poikittaisista laudoista. Siinä on ollut puolensa, veneentekijällä on riittänyt hukkapätkiä lautaa, joten aina on sopiva pala löytynyt kapenevaan keulaan tai perään. Leveämmät trallit on ehkä jaettu keskeltä puoliksi, ja pituussuunnassakin on pätkitty käsiteltäviksi pätkiksi. Kannattaa miettiä vähän oman pilssin kannalta, että mihin haluaa helpomman pääsyn ja mihin ei normaalisti kesän aikana ole asiaa.

Pituussuuntainen laudoitus toimii pienemmässä paatissa kivasti. Se on nopea tehdä, kun vain reunalaudat pitää sovittaa kaartuvan kyljen mukaan. Mutta se on isommassa veneessä ehkä vähän hankala tehdä, en tiedä. 5-metrin "pikkufiskariin" eli Pihljertaan tein tällaiset, tekisin vieläkin.

Omassa m/b Chouanissa on alkuperäiset poikittaiset trallit. Osia on riittävän monta, palat ovat aika pieniä. Ei sinne alle ole kesällä asiaa, jos ei sählää jotain Torx-pääkasaa rakoihin... Volvon B18 edessä on pieni luukku, se on jäänne ajalta, kun paikalla oli vielä veivillä käynnistettävä kone. Luukku on myös kiva siten, että siitä on näppärä joskus vilkaista, että paljonko pilssissä holisee vettä esim vasta-aallokkoon ajaessa. Luukun alla on myös lasinen polttoaineensuodatin ja vedenerotin, joita siitä voi vilkaista kätevästi. Volvon ääni tosiaan tulee trallien läpi, mutta se nyt tulee muutenkin, konekopan olen ajatellut joskus eristää jollain melueristeillä.

Vastaa Viestiin