Sähkön lataustavat ja sähkön riittävyydestä?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
siksak
Viestit: 16
Liittynyt: 27.01.2014 0:07

Sähkön lataustavat ja sähkön riittävyydestä?

Viesti Kirjoittaja siksak » 24.09.2020 10:22

Olen hirman kuusaalla noista venesähköasioista, ja pohdinkin että miten saisin laskettua sen, kuinka suuri paneeli ja akut riittää.

Puhuvat tuostosta täydellä teholla, mutta eivät sitä missä olosuhteissa sen voisi todellisesti saada, eivätkä sitä millainen on keskituotto esim Suomen kesässä tai Välimeren kesässä. Kai nämä tuotto-odotukset jollakin tavalla voidaana rvioida, jos ei, niin onko kellään kokemusta.

Kulutuksen osaan laskea, mutta todellinen tuotto on hieman hankalaa laskea ja arvioida koska mikää liike ei suostu arvioimaan, vaan vastaus on ymmärrettävästi "se riipuu niin minesta tekijästä". Siksi ki käytännönkokemus tai -tieto olisi tässä erityisen tervetullutta.

Kulutus mulla olisi seuraava (noita pikkuledejä en laske vaan olen ne arvioinut):

Navivalot 4 x 1W
Ankkurivalo 1W
Kansivalot 2 x, a´20W (1h)
Sisävalot 7 x, a´80W (3h)
VHF 10W ja vastaanottotilassa 4W (8h) ja lähetyksessä 40W (0,5h)
Musiikilaite 80W (2h)
Läppäri 100W (1,5h)
Jääkaappi 120W (6h)
Lämppäri/Safire 70W (6h)
Ankkuripeli 1200W (3 minsaa)

Yhteensä tuo tekee karkeasti noin 1700 Wh / 12V = noin 150 Ah

Osaakohan joku auttaa/opastaa, että
- mikä olisi riittävä akkukapasiteetti ja mikä akku?
- millainen paneelipatteri tarvittaisiin jotta tuo virrankultus saadaan katettua kokonaan (siis käytännössä?
- olisko joku laahusgenu tai vastaava pare, ja millaisen nopeuden se vaatii jotta toimii?
- onko veneen putkuriakselin kautta ladattava systeemi käyttökelpoinen, mutta loogisesti ajatellen vaatii myös runsaasti nopeutta ja lienee aika äänekäs?
- tuulipropellista en tykkää kun pn niin kova ääni, mutta olen kuullut että kannattaa korvata se paneeleilla?

Runkonopeus taitaa olla max 7,5 - 8 kn, marssivauhti yleensä 4-6 kn

Vai olisko ihan yksinkertaisesti joku Hondan i10 tai i20 pare? Kun alkaa virrat loppuun, polkaisee bensa-aggregaatin käymään sitloodassa? Ikävin vaihtoehto mutta minkäs teet......

Alla on tuote jota olen katsonut ja olii tarkoitus hommmata näitä 2 kpl, yksi ruffin päälle kiinteöksi ja toinen sitten heitetään tarvittaessa jommalle kummalle puolelle venettä mantookiin. Molemmat näitä taipuvia malleja.

https://www.marinea.fi/sunwind-venepane ... land-150-w

SUNWIND VENEPANEELI GOTLAND 150 W tekniset tiedot

Teho 150 W
Tuotto täydellä teholla 8,83 A
Monokide paneeli
Mitat P 1440 x L 540 x S 3 mm
Paino 3,25 kg

siksak
Viestit: 16
Liittynyt: 27.01.2014 0:07

Re: Sähkön lataustavat ja sähkön riittävyydestä?

Viesti Kirjoittaja siksak » 24.09.2020 10:26

....tuolla olikin oma osasto sähköille, en tullut huomanneeksi, mutta en saa tätä sine siirrettyä? Voisiko ylläpio auttaa?

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Sähkön lataustavat ja sähkön riittävyydestä?

Viesti Kirjoittaja danlig » 26.09.2020 14:41

Terve,

En äkkiseltään löytänyt tietoa siitä mikä vene sinulla on? Muutakuin että puusta se on tehty, eli onko se minkä kokoinen ja eikö siinä sitten ole moottoria ollenkaan vai eikö moottorissa ole laturia?

Minulla ei ihan hirveetä kokemusta tuosta aurinkopaneeli hommasta ole, mutta jos laitat 300w edestä paneelia ja 300ah akustoa niin sillä kyllä pärjää hyvin.
Akut voivat olla perinteiset lyijyakut ihan hyvin, agm akuilla saisi paremman purkautumisen = enemmän kilowattitunteja/ah
Nuo sisävalot pistää silmään pahasti tuossa laskelmassa, eikö niitä voisi korvata ledeillä? Hyvillä nauhoilla noilla wateilla saisi esim 7x 5metriset nauhat ja jäisi parikymmentä wattia vielä ylimääräiseksikin.

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Sähkön lataustavat ja sähkön riittävyydestä?

Viesti Kirjoittaja danlig » 26.09.2020 17:00

Kaasujääkaappikin voisi olla vaihtoehto? Yhdellä isolla pullolla pärjää muistaakseni kuukauden vai kaksi

Eicca
Viestit: 16
Liittynyt: 03.08.2020 15:21

Re: Sähkön lataustavat ja sähkön riittävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Eicca » 26.09.2020 18:54

En ole myöskään sähköexpertti, mutta kun kysyit Välimeren olosuhteista, niin mieleen on jäänyt kahdentoista vuoden takaa, että emme tarvinneet kertaakaan ulkopuolista sähköä, vaikka aurinkopanelia oli vain 90w. Sillä hoitui jääkaappi ( 24h/vrk), navigointilaitteet, autopilotti, ja led-valaistus. Huomioitavaa on, että Välimerellä tulee moottoriajoa melkoisesti enemmän kuin Itämerellä. Samaan täällä on tarvittu 150w Panelia. Eli ainakin sen ajan paneelit tuottivat paremmin siellä kuin täällä.

Vastaa Viestiin