Mahonkisen Lightningin kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Mac_Gyver
Viestit: 7
Liittynyt: 30.07.2010 10:57

Mahonkisen Lightningin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Mac_Gyver » 25.08.2020 8:53

Sain tuollaisen Lightningin. Se on viettänyt pressujen alla viimeiset pari vuosikymmentä. Nyt olisi tarkoituksena laitella rauhassa sitä kuntoon ja takaisin vesille. Mitään näyttely-yksilöä ei tarvitse tehdä, eikä kaikkia korjauksia kerralla.
Veneen kyljet on mahonkia. Pohjalaudat on edellisen omistajan mukaan tammea. Kansi vaneria ja siinä kangas päällä.
Nyt kun tässä on vähän veneeseen tutustunut, niin vaikuttaa että se on kohtalaisen hyvin säilynyt. Pohjalaudat vaikuttaa suht kovilta. Muutamassa kaaressa on vähän pehmeää. Lautojen väleissä ei kamalan isoja rakoja ole, mutta sen verran että vähän valo pilkottaa läpi. Saumoja on tilkitty joskus silikonilla. Akuutein korjaus on peräpeilissä. Sen alaosassa on lahoa ja peräpeilin ja kylkilaudan väliin on tullut rakoa kun pohjalaudat on työntäneet kylkilautaa ulospäin. Kylkilaudoissa on myös tummuneita kohtia ruuvien kohdilla.
Masto on puuta ja tehty liimaamalla useammasta osasta. Liimaukset on osin auenneet eli pitäisi liimata uudestaan kasaan.

Sitten niitä kysymyksiä ja vinkkejä korjaamiseen.
1. Ajattelin että peräpeilin alaosan uusisi ja tekisi sen sopimaan levinneisiin kylkilautoihin. Peräpeilin sisäpuolelle ehkä joku tukilauta, joka tukee uuden ja vanhan liitosta. Saumat varmaankin liimaten epoksilla? Pohja- ja kylkilautojen kiinnitys uuteen osaan messinkiruuveilla? Haponkestävät ei kai ole oikein hyvä, jos jossain kohtaa muualla veneessä on käytetty sinkittyjä? Ainakin veneessä näkyy ruosteisia ruuvien päitä... varmaan jälkikäteen ruuvattuja. Mietin että voisiko myös alunperin ollut käytetty sinkittyjä ruuveja, kun kylkilautojen alareunoissa on noin paljon tummentumia, aiheuttaisiko ruostuminen puun tummumista/lahoamista? Mielipiteitä ja ehdotuksia saa esittää peräpeilin korjaustapaan!

2. Kylkilautojen tummumille ei taida olla helposti mitään tehtävissä. Kyllästäminen varmaan voisi vähän hidastaa tummumisen/lahon etenemistä? Mäntyveneen kyllästys on tuttua puuhaa, mutta olikos tämmösessä jalommassa puussa jotain huomioitavaa tai eroa? Lakkaus tosin on suht hyvässä kunnossa, ettei välttämättä huvittaisi koko lakkakerrosta poistaa, mutta kai se olisi hyvä kyllästää, kun on vuosikymmeniä edellisestä kerrasta.

3. Kaarien pehmenneitä kohtia olisi varmaan helpoin korjata ruuvaamalla uutta puuta pehmenneen molemmin puolin. Ehkei tyylipuhtain ratkaisu, mutta toisaalta kai vanhassa saa korjauskin näkyä?

4. Maston korjaus. Nuo liimaukset kun on auenneet, niin olisikohan paras koittaa saada liimaukset kauttaaltaan auki ja liimata kokonaan uudestaan, vai pyrkia saamaan liimaa vain auenneisiin kohtiin. Tuntuisi siltä että lopputuloksesta tulisi vahvempi jos kaikki liimaukset tekisi uudestaan nykyaikaisella liimalla, D4 PU-liima tai epoksi. Onko kikkoja vanhojen liimausten avaamiseen?

5. Silikonilla tiivistetyt raot. Mitä ajatuksia tuosta silikonista? Itsestä tuntuu että hengittämätön materiaali puun kanssa, yhdistettynä kosteisiin olosuhteisiin, ei ole hyvä yhdistelmä. Kosteus jää muhimaan pidempään. Ajattelin että repisin silikonit pois ja tilkkeeksi käyttäisi hamppurivettä. Eikö rive monesti vielä tervata ennen sullomista? Liekö riveen elinkaari silloin pidempi?

6. Kannen kangas on reunoilta sieltä täältä vähän irti. Ehkä ensi alkuun sen voisi liimata takaisin kiinni. Eikös nuo kankaat ole vernissalla ja maalilla yleensä vain kiinni kannessa? Tuollasta repsottavaa reunaa tuskin enää vernissalla kiinnitetään. Ehkä siihenkin taas sitä vedenkestävää liimaa tai epoksia sitten?

7. Reunalista, eli törmäyslista on paikoin mennyt huonoksi. Mitä puuta noissa yleensä käytetään? Saarnea pitäisi minulla olla jossain jemmassa puolikas lankku. Vai menisikö siinä ihan mänty?

Tällaisia ajatuksia liikkuu itsellä veneen ympärillä. Kommentoikaa vapaasti, kiitos!
Liitteet
IMG-20200825-WA0014.jpg
IMG-20200825-WA0012.jpg
IMG-20200825-WA0005.jpg
Viimeksi muokannut Mac_Gyver, 25.08.2020 9:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Mac_Gyver
Viestit: 7
Liittynyt: 30.07.2010 10:57

Re: Mahonkisen Lightningin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Mac_Gyver » 25.08.2020 8:55

Lisää kuvia
Liitteet
IMG-20200825-WA0019.jpg
IMG-20200825-WA0016.jpg
IMG-20200825-WA0015.jpg

Mac_Gyver
Viestit: 7
Liittynyt: 30.07.2010 10:57

Re: Mahonkisen Lightningin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Mac_Gyver » 25.08.2020 8:56

Ja vielä yksi.
Liitteet
IMG-20200825-WA0021.jpg

Mac_Gyver
Viestit: 7
Liittynyt: 30.07.2010 10:57

Re: Mahonkisen Lightningin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Mac_Gyver » 16.09.2020 12:26

Nyt on peräpeiliin muotoiltuna uusi alaosa khaya-mahongista. Seuraavaksi se pitäisi liimata ja ruuvata paikoilleen. Nyt mietityttää että millä liimalla tuon laitan. Tiivein tulisi varmaan liimaamalla kaikki sivut esim PU-liimamassalla. Toisaalta mietityttää, että olisiko ala- ja sivusaumoissa bitumimassa parempi, hieman pehmeämpänä massana. Toisaalta taas mietityttää ylipäänsä massojen turaaminen, kun ei ne hengitä. Onko suosituksia liimaukseen?

Ruuveiksi meinasin messinkiruuveja, kun näyttää siltä että alkuperäisissä ruuveissa tosiaan on käytetty ruostuvia ruuveja.
Liitteet
IMG-20200916-WA0001.jpg
IMG-20200916-WA0000.jpg

Vastaa Viestiin