Ylläpitolakkausta edeltävä hionta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
ErkkiMerkki
Viestit: 3
Liittynyt: 22.08.2020 14:57

Ylläpitolakkausta edeltävä hionta

Viesti Kirjoittaja ErkkiMerkki » 22.08.2020 15:24

Moi!
Piiiitkästä aikaa omistan puupurren, tällä kertaa mahonkisen.
Vene on 11m ja erittäin hyväkuntoinen "kuusikymppinen" - kuten omistajakin :)
Kuusi vuotta sitten lady on hiottu puupuhtaaksi ja asiallisesti kyllästetty/lakattu. Lakkakerroksia 10 (Epifanes).
Kuivan kauden vene on kylmässä, maapohjaisessa hallissa.

Kysymykseni / varmistukseni liittyvät ylläpito-/huoltolakkaukseen ja ennenkaikkea sitä edeltävään hiontaan.

Ajatukseni on suorittaa joka toinen vuosi kylkien ja joka toinen vuosi ruffin ja kannen hionta ja lakkaus.
Joka vuosi parraslistat, sitloodan penkit ja mahdollisesti kansiluukut - ts. kohteet jotka ovat kovimmalla kulutuksella (kengät, köysien hankaamat jne)
* Miltä kuulostaa?

Puhutaan nyt kyljistä.
Epifanes Kirkaslakka lienee oikea/hyvä valinta.
* Ohennetaanko ollenkaan?

Millä hiotte ennen ylläpitolakkausta?
"Ennen vanhaa" hioin käsin - veneet hieman pienmpiä mutta silti paikat kipeinä ja aikaa kului.
Olen hieman zoomailut markkinoiden epäkeskohiontakoneita. Mirka lienee suuressa suosiossa - mutta onpa hintava.
* Laikan koko ilmeisestikin 125 tai 150
* sähkö vai paineilma?
* muita suosituksia johdollisiksi koneiksi?

Luulin helpolla löytäväni akkukoneita, mutta eipä.... vai onko teillä mielessä jokin, joka olisi inhimmillisen painoinen?
* Ja jos sellaisen hankkii, pärjääkö pelkällä koneen omalla pölynkeruupussilla, ja tulisiko olla imuriliitännäinen (jolloin osittain akkukäyttöisyyden etu menetetään).

Jos nyt aatostelee, että itse hommat suorittaa seuraavat 10 vuotta, niin... kaippa se kannattaa hyvä masiina hankkia heti kättelyssä..

Ennen hiontaa vene/kyljet syytä pestä ja tämän jälkeen kuivata. Ok.
* jos suorittaa hionnan jo nyt syksyllä - onko turhaa työtä, eli pitääkö keväälle hioa kuitenkin uudelleen hieman ennnen lakkauskelejä?

Kiitos paljon,
-E

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Ylläpitolakkausta edeltävä hionta

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 23.08.2020 16:52

Sininen yhdenkäden Bosch 125 laikka, Bilteman imuri, autonet 320 tai 240.
Noilla pärjännyt oikein hyvin. Rungon hionnassa en ole yleensä imuria käyttänyt. Kannen hionassa pakko käyttää.
maalis/ huhtukuun vaihteessa olen joka vuosi koko veneen hionut, lakkaus huhtikuun loppupuolella tai toukokuun alussa.
Lakka Epifanes ihan aavistuksen ohennettuna.

Näillä siis meikäläinen mennyt joku muu voi ja saa tehdä täysin eritavalla. ;-)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

ErkkiMerkki
Viestit: 3
Liittynyt: 22.08.2020 14:57

Re: Ylläpitolakkausta edeltävä hionta

Viesti Kirjoittaja ErkkiMerkki » 24.08.2020 13:41

Kiitos,

Nuo Autonet laikat sopinevat kaikkiin laitteisiin, joissa ns. hiomalaikan tarrakiinnitys?

Kuinka hyvin niitä käytettäessä pölyä saa kerättyä koneen omaan pikkupussiin - eli jos ei ole imuria käytössä?

-E

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Ylläpitolakkausta edeltävä hionta

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 24.08.2020 15:26

Kyllä sopivat. Autonet ja Abranet hiomapyöröä käytettäessä kannattaa hommata epäkesko koneen laikan ja autonet hiomapyörön väliin "tarratyyny"joka auttaa koneen laikan tarran pysymistä hyvässä kunnossa. Itse taisin sen ostaa ihan k raudasta.
Abranet on kalliimpi versio ja autonet halvempi. Autonet pyöröt toimii tosi hyvin ja hengittävät huomattavasti paremmin kuin perinteiset pyöröt.
Suosittelen kyllä imurin käyttöä mutta menee toki pöly läpi siihen pikku keruu säiliöön. Imurin käyttö pidentää myös hiomapyörön kestoa.
Esim. Striwellistä saat kohtuu hintaan 50 kpl paketin 320 pyöröjä ihan eri hintaan kuin rautakaupoista.

https://www.nettimaalikauppa.fi/

imurina hionnassa toimii oikein hyvin ja ei maksa paljon.
https://www.biltema.fi/koti/siivoustuot ... 2000041717

mulla tosin vanhempi versio tuosta, letku sais olla pidempi mutta sehän on virittely kysymys
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

MarttiP
Viestit: 4
Liittynyt: 22.08.2020 9:24

Re: Ylläpitolakkausta edeltävä hionta

Viesti Kirjoittaja MarttiP » 24.08.2020 18:22

Minulla on mirkan deros epäkesko ja ennen imuria "Dust Deputy" syklooni 10l ämpärissä. Imurina tavallinen 3kw märkäimuri puuilosta. Pysyy pöly hallinnassa ja imuri puhtaana. Syklooni auttaa todella paljon ja olen hionut jopa myrkkkymaalit tallissa pois pohjasta ilman, että imurin pussia on tarvinnut juuri tuuletella. Mirkan laikkoja on saanut ainakin porissa paikalisesta automaaliliikkeestä edullisesti, kymmenykseen siitä mitä motonetistä tms.

Jos pitäisi tehdä raskasta hiontaa niin ottaisin koneeksi makitan 6050 koneen. Kestää antaa rantua, mirkalla ei hiota yhtään laipan nurkalla tai se kuolee.

Tänä kesänä on tosin hiottu menestyksellä yksi 37' jeanneau selection pohja ja kansi jollain powercraft tms rälläkänrunkoon tehdyllä epäkeskolla ja toimi (ja toimii hyvin). Työ tosin tehtiin ulkona ja pöly sai jäädä siihen mihin tippui.

Mirkaan kannattaa ottaa heti alkuun se oma purunpoistoletku.

Nii ja kauko-ohjain muriin on ihan ehdoton! Motonetistä sai 3600w kestäviä "Tarmo" rasioita parilla kympillä kolme.

Vastaa Viestiin