Mahonkiveneen lahon korjaus
Lähetetty: 13.07.2020 19:59
Terve arvon tietäjät!
Onpa mahtavaa että tällainen foorumi on olemassa, olen jo nyt oppinut täältä vaikka ja mitä veneen kunnostukseen ja ylläpitoon liittyvää, kiitos siitä!
Useamman vuoden veneestä haaveilleena, tuli tänä kesänä koronakevään pehmennettyä pää vedettyä ostohousut jalkaan ja hommattua Göteborgissa 1967 veistetty mahonkinen matkavene. Vene ollut luultavasti aika paljon kuivilla ulkona pari viimeistä vuotta ja sitä ennen pari vuotta kylmässä varastossa. Sain veneen vajaa pari viikkoa sitten ja käytin vedessä. Tuloksena tulva, jossa ei uppopumppu pysynyt mukana. Ei kun vene kuiville, kosteita mattoja kyljille ja tiukkaa turvotusta. Tuli siinä odotellessa hiottua hytti ja vedeltyä pari kerrosta lakkaa.
Aloin toissapäivänä syynätä pohjaa tarkemmin poistellessa jonkun edellisen omistajan sikaflexejä saumojen päältä kun tuli lahoa vastaan. Lahoa löytyi kahdesta vierekkäisestä laudasta sauman seuduilta. Käsittääkseni oikea tapa korjata vaurio on sahata lahot kohdat pois, tehdä viisteet ja vastaava paikka joka liimataan paikalleen. Muutama kysymys:
1. Olisiko hyvä tehdä rungon sisäpuolelle tukipala jota vasten paikan voisi ruuvata kiinni?
2. Polyuretaaniliima vai joku muu?
3. Voinko surutta sahata kaksi vierekkäistä lautaa niin, että tavallaan syntyy pätkä uutta saumaa? Onko jotain spesiaalia mitä moisessa tulisi ottaa huomioon?
4. Kajaanista tuntuu olevan mahdotonta saada mahonkia korjaustarpeiksi, voinko käyttää jotain muuta puuta? Paikat tulevat vesirajan alle.
5. Onko veneen kannalta parempi että yrittäisin saada veneen vielä tälle kesää vesille vai että hommaan heti pressuhallin ja rupean raappaamaan runkoa puulle. Onko riskinä että vene kuivaa loppukesän aikana liian nopeasti jos putsaan puulle jo mahdollisten helteiden aikana?
Lisää kysymyksiä tulee varmasti kunhan projekti etenee. Tässä vaiheessa alan uskoa, että vesillelasku tapahtuu luultavasti vasta ensi kesänä. Tarkoitus on hommata kunnon pressuhalli jossa venettä voi korjailla pitkin syksyä ja keväällä aloittaa hyvissä ajoin kyllästäminen. Kyseessä siis ensimmäinen veneeni, jänskää. Hyvä siitä tulee!
Onpa mahtavaa että tällainen foorumi on olemassa, olen jo nyt oppinut täältä vaikka ja mitä veneen kunnostukseen ja ylläpitoon liittyvää, kiitos siitä!
Useamman vuoden veneestä haaveilleena, tuli tänä kesänä koronakevään pehmennettyä pää vedettyä ostohousut jalkaan ja hommattua Göteborgissa 1967 veistetty mahonkinen matkavene. Vene ollut luultavasti aika paljon kuivilla ulkona pari viimeistä vuotta ja sitä ennen pari vuotta kylmässä varastossa. Sain veneen vajaa pari viikkoa sitten ja käytin vedessä. Tuloksena tulva, jossa ei uppopumppu pysynyt mukana. Ei kun vene kuiville, kosteita mattoja kyljille ja tiukkaa turvotusta. Tuli siinä odotellessa hiottua hytti ja vedeltyä pari kerrosta lakkaa.
Aloin toissapäivänä syynätä pohjaa tarkemmin poistellessa jonkun edellisen omistajan sikaflexejä saumojen päältä kun tuli lahoa vastaan. Lahoa löytyi kahdesta vierekkäisestä laudasta sauman seuduilta. Käsittääkseni oikea tapa korjata vaurio on sahata lahot kohdat pois, tehdä viisteet ja vastaava paikka joka liimataan paikalleen. Muutama kysymys:
1. Olisiko hyvä tehdä rungon sisäpuolelle tukipala jota vasten paikan voisi ruuvata kiinni?
2. Polyuretaaniliima vai joku muu?
3. Voinko surutta sahata kaksi vierekkäistä lautaa niin, että tavallaan syntyy pätkä uutta saumaa? Onko jotain spesiaalia mitä moisessa tulisi ottaa huomioon?
4. Kajaanista tuntuu olevan mahdotonta saada mahonkia korjaustarpeiksi, voinko käyttää jotain muuta puuta? Paikat tulevat vesirajan alle.
5. Onko veneen kannalta parempi että yrittäisin saada veneen vielä tälle kesää vesille vai että hommaan heti pressuhallin ja rupean raappaamaan runkoa puulle. Onko riskinä että vene kuivaa loppukesän aikana liian nopeasti jos putsaan puulle jo mahdollisten helteiden aikana?
Lisää kysymyksiä tulee varmasti kunhan projekti etenee. Tässä vaiheessa alan uskoa, että vesillelasku tapahtuu luultavasti vasta ensi kesänä. Tarkoitus on hommata kunnon pressuhalli jossa venettä voi korjailla pitkin syksyä ja keväällä aloittaa hyvissä ajoin kyllästäminen. Kyseessä siis ensimmäinen veneeni, jänskää. Hyvä siitä tulee!