Mahonkiveneen lahon korjaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
kapteenistubing
Viestit: 2
Liittynyt: 05.06.2020 8:00

Mahonkiveneen lahon korjaus

Viesti Kirjoittaja kapteenistubing » 13.07.2020 19:59

Terve arvon tietäjät!

Onpa mahtavaa että tällainen foorumi on olemassa, olen jo nyt oppinut täältä vaikka ja mitä veneen kunnostukseen ja ylläpitoon liittyvää, kiitos siitä!

Useamman vuoden veneestä haaveilleena, tuli tänä kesänä koronakevään pehmennettyä pää vedettyä ostohousut jalkaan ja hommattua Göteborgissa 1967 veistetty mahonkinen matkavene. Vene ollut luultavasti aika paljon kuivilla ulkona pari viimeistä vuotta ja sitä ennen pari vuotta kylmässä varastossa. Sain veneen vajaa pari viikkoa sitten ja käytin vedessä. Tuloksena tulva, jossa ei uppopumppu pysynyt mukana. Ei kun vene kuiville, kosteita mattoja kyljille ja tiukkaa turvotusta. Tuli siinä odotellessa hiottua hytti ja vedeltyä pari kerrosta lakkaa.

Aloin toissapäivänä syynätä pohjaa tarkemmin poistellessa jonkun edellisen omistajan sikaflexejä saumojen päältä kun tuli lahoa vastaan. Lahoa löytyi kahdesta vierekkäisestä laudasta sauman seuduilta. Käsittääkseni oikea tapa korjata vaurio on sahata lahot kohdat pois, tehdä viisteet ja vastaava paikka joka liimataan paikalleen. Muutama kysymys:

1. Olisiko hyvä tehdä rungon sisäpuolelle tukipala jota vasten paikan voisi ruuvata kiinni?
2. Polyuretaaniliima vai joku muu?
3. Voinko surutta sahata kaksi vierekkäistä lautaa niin, että tavallaan syntyy pätkä uutta saumaa? Onko jotain spesiaalia mitä moisessa tulisi ottaa huomioon?
4. Kajaanista tuntuu olevan mahdotonta saada mahonkia korjaustarpeiksi, voinko käyttää jotain muuta puuta? Paikat tulevat vesirajan alle.
5. Onko veneen kannalta parempi että yrittäisin saada veneen vielä tälle kesää vesille vai että hommaan heti pressuhallin ja rupean raappaamaan runkoa puulle. Onko riskinä että vene kuivaa loppukesän aikana liian nopeasti jos putsaan puulle jo mahdollisten helteiden aikana?

Lisää kysymyksiä tulee varmasti kunhan projekti etenee. Tässä vaiheessa alan uskoa, että vesillelasku tapahtuu luultavasti vasta ensi kesänä. Tarkoitus on hommata kunnon pressuhalli jossa venettä voi korjailla pitkin syksyä ja keväällä aloittaa hyvissä ajoin kyllästäminen. Kyseessä siis ensimmäinen veneeni, jänskää. Hyvä siitä tulee!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut kapteenistubing, 15.07.2020 15:00. Yhteensä muokattu 9 kertaa.

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22.06.2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mahonkiveneen lahon korjaus

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 13.07.2020 21:23

Onneksi olkoon puuveneestä :)) Kuvat ei jostain syystä näy.

kapteenistubing
Viestit: 2
Liittynyt: 05.06.2020 8:00

Re: Mahonkiveneen lahon korjaus

Viesti Kirjoittaja kapteenistubing » 14.07.2020 9:56

No nyt sain alkuperäiseen viestiin näkyviin kuvia. Tässä pari lisää

Tuon verran lähti alemmasta laudasta puukolla rapsuttelemalla ja ylemmästä pystyi työntämään piikin läpi.
Seuraavaksi varmaan monitoimikoneella pieni pala kerrallaan pois kunnes tulee tervettä puuta vastaan?

Edit. Ja ennekuin kukaan ehtii huomauttaa, niin tuo pilssipumpun letku vaihdetaan asiallisempaan ;-)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Mahonkiveneen lahon korjaus

Viesti Kirjoittaja matti » 22.07.2020 9:59

1. Jos sillä saavuttaa mielenrauhan, toimii ilmankin!
2. ... tai epoksi (sekotettuna mikrokuidulla ja piituhkalla)
3. kyllä, katso viewtopic.php?f=9&t=3833&start=75
yksin työskennellessä korjauskuvan mukainen negatiivinen viiste toimii kuten toinen käsipari; liimattavan riman pää kestää paikallaan sovituksen sekä liimaukseen asettelun aikana,
Yksinkertaisinta sahata käsisirkkelillä ohjaimeksi ruuvattua rimaa pitkin. Muistettava olla tarkka sahan syvyyssäädön kanssa!!!!
Muovi väliin liimauksen ajaksi, ettei tartu pään kohdalta viereiseen lautaan tai kaariin (pari kolme niittiä irti molemmin puolin paikkaa, että mahtuu ujuttamaan muovin väliin).
4. Tänä päivänä kulkee tavara melko nopeasti, luulisi että sinne Kajaaniinkin, kunhan löydät myyjän joka lähettää.
Luultavasti lautojen pituudella on vaikutusta rahdin hintaan??
Korvaavavana tulee mieleen mänty jos vaihtaa koko laudan, mutta en tiedä miten käyttäytyy liimattaessa paloja, vois toimiakin????
5. Voihan sen jättää kuivallekkin, kunhan laittaa oikein säilöön= vaalea pressutalli, mieluiten vielä varjoisa paikka, sora-tai muu maapohja jota voi tarvittaessa kastella.
(Pahin mahdollinen tumma pressu ja asfaltti tai betonialusta) 8\\

Vastaa Viestiin