Pitkään kuivilla

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Eskoal
Viestit: 1
Liittynyt: 14.06.2015 16:06

Pitkään kuivilla

Viesti Kirjoittaja Eskoal » 11.06.2020 18:51

Hei

Haulla tutkimalla luin jo muutaman aloituksen läpi. Kuitenkin kaipaisin paikalla päivystäviltä experteiltä neuvoja. Paljonkin veneilleenä, mutta täysin tietämättömänä puuveneiden sielun elämästä, olen menossa katsomaan _pitkään_ kuivassa hallissa seisonutta yksilöä. Limisauma runko.

-Mitä minun tulisi siitä erityisesti tutkia?
-Onko sitä mahdollista saada vesille muutamassa viikossa?
-Mikäli rajuja kuivumisen aiheuttamia rakoja on, mikä on se oikea kitti sinne väliin, joka sekä tiivistää, että pakenee?
-Mikä se liian suuri rako on?
-Jos ostan, kyllästänkö vasta kauden jälkeen?

Ostanko taas kuitu veneen?

Perus tekninen tulkitseminen onnistuu kyllä, mutta puurunko on materiaalina vieras.

Tässä ensimmäiset otsasuonen pullistukset. Katsotaan mitä tästä kehkeytyy.

Timo Mielonen
Viestit: 77
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pitkään kuivilla

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 12.06.2020 8:49

Hei,

Vastaaminen kysymyksiisi olisi helpompaa, jos olisit antanut hiukan enemmän tietoja kyseessä olevasta veneestä. Nyt kerrot, että se on limisaumainen ja ollut pitkään kuivassa halissa. Olisi hyvä tietää, onko kyse moottori-, purje- vaiko soutuveneestä? Entä millaisessa hallissa sitä on säilytetty - lämmittämättömässä vaiko lämmitetyssä?

Riippumatta siitä, millaisen veneen ostoa harkitset, olennaisita on katsoa, kuinka vene on kestänyt pitkän säilyttämisen. Veneen oikea elementti on vesi, joka tukee veneen rakenteita. Kannattaa siis katsoa, onko vene säilyttänyt kuosinsa. Esimerkiksi niin kutsuttu "kissanselkä" kertoo kölin retkahtamisesta, jonka seurauksena sekä keula että perä ovat painuneet. Pitkällisen säilytyksen seurauksena voi olla myös laidoituksen painumista sisään päin tai muita vastaavanlaisia muutoksia. Mikäli venettä on säilytetty toisella kyljällään, on mahdollista (jopa todennäköistä), että toinen laita on painunut sisään.

Mikäli vene on säilyttänyt kuosinsa, sen jälkeen kannattaa tarkastaa veneen rakenteet, erityisesti emäpuu, vantaat, kaaret, kölitukit, polviot, laipiot, kansikaaret (jos veneessä on kansi). Jos ne ovat kunnossa, sen jälkeen on vasta aika tutkia laidoitusta ja sen kuntoa kokonaisvaltaisesti.

Veneen saamisesta vesille muutamassa viikossa on mahdotonta sanoa mitään tietämättä tarkemmin, millaisessa kunnossa vene on. Sama pätee kysymykseesi liian suuresta raosta. Yhtä lailla mahdotonta on vastata kysymykseesi pitäisikö taas ostaa muovivene. Sen voit ainoastaan sinä ratkaista.

Kyllästys kannattaa tehdä silloin, kun vene on mahdollisimman kuiva. Kauden päätteeksi veneen laidoutukseen on imeytynyt vettä, jolloin kylläsätmisessä ei ole mieltä. Kyllästäminen edellyttää veneen skrabaamista puupinnalle sekä kyllästämisen jälkeen maalaamista tai lakkaamista.

Tiivistävä ja pakeneva kitti on esimerkiksi Tät (Internationalin tuote). Muitakin vastaavanlaisia on kaupan.

Terveisin

Timo

Avatar
Qubik
Viestit: 852
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pitkään kuivilla

Viesti Kirjoittaja Qubik » 13.06.2020 9:15

Timo tyhjentavalle vastaukselle lisäksi kirjoittaisin miten minä sen tein:
Ostin muutamat vuodet kuivilla olleen avofiskarin. Oli kuiva kyllä. Timon edellamainitut rungon ja laudoituksen tarkistukset tein huolella. Erityisen tarkka peräsimen vannasputken kohdalla, kun se taitaa ollaa puuveneiden heikon seudu monimutkaisen rakenteen ansiosta. Olihan siellä yksi iso rakokin.
Imuroin veneen kotona ja venytin muovikalvon alle pyydystämään ohi vauva öljyä. Vedin pellavaöljy/sinkkinaftenaatti sekoitusta sinne sisään, kunnes alkoi jo itsekäin kyllästämään. N 15 litraa sinne kului, tosiaan osa valui varman harakoillekin. Sen jälken isompia runoja lausumata laskin venen jorpakkoon ja jätin liinojen varaan kellumaan. Tiiviksi turposi taliboksia lukuunottamatta. Se sitten jäi vuotamaan koko kesäksi. Muu laudoitus turposi oikein mallikkaasti tiiviksi ja veneseen tuli kesän mittaan vaan lähinnä satevetta.
Kysessa on sitten avofiskari ja maalia löytyy vaan vesilinjan alapuolelta.
Lakatuissa veneissa mielestani on hankalampaa, koska jos puu kuivuu niin jonkin pisteen yli akaa lakkakin halkeilemaan. Sitä sellaisenaan veteen ei saisi laittaa vaan kyllästyksen jälkeen pitäisi lakkaa uusia. Muutoin vesi menee lakan halkemiin ja mustuttaa puun sen alla.

Muoviveneisiin kannattaa siirtyä, jos pitkäjänteisyys ja kärsivällinen määrätiedoinen toiminta on haastava. Muovivenet antaa paljon kauemmin anteeksi kunnossapidon laiminlyöntejä, kestää paremmin kolhuja ja korjaaija löytyy helpommin. Asiallisesti tehtyn kuitukorjaus maksaa taaseen ainakin samanverran, kun puutyöt, jos ei enemmän.

Pyytä täältä tai Facebook puuvenepalstoilta joku paikallinen puuvene harrastaja avuksi ostotapahtumaan.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin