Ikuisuusprojektini on edennyt vaivaisen 7v hiljaiselon jäljiltä taas henkiin, ehkä

Kyseessä tasasaumainen avofiskari, josta vaihdettavana vaivaiset 17 kaarta. Puu on säilytyksen jäljiltä kauttaaltaan rutikuivaa.
Yhden sauman joutunee rimoittamaan n 2m matkalta, kun paistaa päivä aika leveältä läpi ~5mm.
Ensimmäinen kysymys koskee työjärjestystä:
Kyllästänkö ensin (pahasti ravistunut laudoitus turpoaa lähemmäs "todellisia" mittojaan), jonka jälkeen kaarien vaihto&niittien kiristys?
Vai ensin kaaret, sitten kyllästys?
Mittailin kuparinauloja, joita veneessä on käytetty. Olivat 2,7x2,7mm kanttiinsa, noin 45mm pituudella.
Löytämäni toimittajat Helsingin Rauta Oy ja Kuopion Puuveneveistäjät Ry toimittavat 2,5mm ja 3,4mm kanttiinsa olevia nauloja.
3,4mm on jo 75mm pitkä, jolloin hukkaa tulee reippaasti.
Tiedättekö muita toimittajia, joilta voisi kysellä sopivampaa noin 2,9-3x45mm kokoa?
Eikös vanhaan naulanreikään laitettavan uuden naulan tule olla aavistuksen paksumpi, kuin alkuperäinen?
Liitukitti. Naulankannat on kitattu ulkopuolelta kitillä, joka on kivettynyt koloihinsa erittäin päättäväisesti. Millä sen saa pois sieltä rikkomatta kylkilaudoitusta? Kokeilun perusteella kitti on imeytynyt/tarttunut puun syihin, jolloin sen saaminen ulos oli hyvin haastavaa. Meinasi tulla tikkua mukana.
Pehmeneekö kitti, kun kyllästän runkoa perinteisellä PÖ-kylästeellä? (Jos kyllästän ennen kaarien vaihtoa)
Saako kittiä pehmennettyä lämmittämällä?
Onko tarkoitukseen kehitetty työkalua, jolla saa rapsittua kitin siististi pois?
Uusittavia niittejä on 408kpl, joten työn jouhevuudesta plussaa

Aloitetaan nyt näillä alkuun.
Hyvää veneilykesää, J-P