Vene projekti
Lähetetty: 07.04.2020 16:03
Moro
Meikäläisen tämän kevään projektina olisi noin 70 vuotias mäntyinen pieni moottorivene. Kuva läytyy liitteestä. Voimanlähteenä siinä on Wikström C jostakin sadan vuoden takaa. Sain viime kesänä moottorin pelittämään aika hyvin ja tänä kesänä olisi sitten itse veneen vuoro.
Vene olisi tarkoitus huoltaa, tiiviistää, kyllästää ja maalata tänä keväänä uudelleen, kuten kuvasta näkyy, tarvetta on. En kuitenkaan ole mestari veneen huollossa, joten tarvitsisin apua oikeiden aineiden ja tuotteden kanssa.
Ensin ajattelin rapsutella vanhat maalit ja muut ylimääräiset kaikista pinnoista pois. Sitten vuorossa olisi ilmeisesti rakojen tiivistys.
Viime kesän koeajoilla löytyi muutama kohta lautojen raoissa, joista tuli vesi läpi muita kohtia enemmän. Niitä varten ostin Ettan nimistä pellavaöljypohjaista paikkauskittiä.
Moottori täristää aikalailla ajaessa, jolloin selvästi huomaa kuinka kaikkien vedenpinnan alla olevien lautojen raoista tihkuu vettä sisäpuolelle. Korjaantuuko tämä maalilla ja paikoin ettanilla vai pitäisikö lautojen niittejä tms. nauloja kiristellä jotenkin.
Kyllästys ja homeenesto:
Lueskelin keskusteluja täältä läpi ja suosituin kyllästystapa tuntui olevan pellavaöljy + muita myrkkyjä sopivissa suhteissa. Aineksista kuitenkin kerääntyy, melko iso kuluerä. Puhetta oli myös muista vaihtoehdoista, joita oli mm.
- Boracol, http://www.kirjovarit.fi/boracols.php
- Impreg, https://venemaalit.fi/tuote/veneen-kyll ... od-impreg/
- Virtasen Homeentappaja, https://www.varisilma.fi/tuote/homeentappaja-1l-hom/
- woodex kylläste
- Owatrol D1, https://www.watski.fi/Owatrol-Marine-D1-11dZt
Mistähän näistä tai muista vaihtoehdoista saisi koottua sellaisen yhdistelmän, joka ajaa asiansa ja jonka saisi vielä maalattua jotenkin? Vanhan maalin laadusta ei ole mitään havaintoa sen maalaaja kuoli jo noin 50 vuotta sitten, joten vanhaa se ainakin on.
- Hempel tuotemerkilla myytiin koko sarjaa kyllästeestä pohjamaalin kautta pintamaaleihin vedenpinnan ala- ja yläpuolisille osille erikseen. Se vain tuntuu aikamoiselta sijoitukselta rahallisesti ja ajallisesti tämän kaltaiseen veneeseen.
Maalaus:
Mitähän maalia tuohon kannattaisi sutia? Hempel myy ainakin jotakin antifouling maaleja. Mitähän tuo tarkoittaa jo onko se järkevää?
Väriksi olisi tarkoitus saada tuollainen tummanpunainen, samanlainen kuin vene on aiemminkin ollu. En kuitenkaan kovin äkkiä löytänyt kuin kirkkaan punaisia venemaaleja.
Sitten on vielä nuo yöljyiset moottoripukit. Ne ovat täysin käsittelemättömät, mutta öljyiset. Kuinka ne kannattaisi käsitellä vai kannattaako ollenkaan.
Tässä taisi olla kaikki tällä kertaa. Löytyisköhän täältä mestareita, jotka jeesaisivat aloittelevan puuveneilijän hommassa alkuun.
Meikäläisen tämän kevään projektina olisi noin 70 vuotias mäntyinen pieni moottorivene. Kuva läytyy liitteestä. Voimanlähteenä siinä on Wikström C jostakin sadan vuoden takaa. Sain viime kesänä moottorin pelittämään aika hyvin ja tänä kesänä olisi sitten itse veneen vuoro.
Vene olisi tarkoitus huoltaa, tiiviistää, kyllästää ja maalata tänä keväänä uudelleen, kuten kuvasta näkyy, tarvetta on. En kuitenkaan ole mestari veneen huollossa, joten tarvitsisin apua oikeiden aineiden ja tuotteden kanssa.
Ensin ajattelin rapsutella vanhat maalit ja muut ylimääräiset kaikista pinnoista pois. Sitten vuorossa olisi ilmeisesti rakojen tiivistys.
Viime kesän koeajoilla löytyi muutama kohta lautojen raoissa, joista tuli vesi läpi muita kohtia enemmän. Niitä varten ostin Ettan nimistä pellavaöljypohjaista paikkauskittiä.
Moottori täristää aikalailla ajaessa, jolloin selvästi huomaa kuinka kaikkien vedenpinnan alla olevien lautojen raoista tihkuu vettä sisäpuolelle. Korjaantuuko tämä maalilla ja paikoin ettanilla vai pitäisikö lautojen niittejä tms. nauloja kiristellä jotenkin.
Kyllästys ja homeenesto:
Lueskelin keskusteluja täältä läpi ja suosituin kyllästystapa tuntui olevan pellavaöljy + muita myrkkyjä sopivissa suhteissa. Aineksista kuitenkin kerääntyy, melko iso kuluerä. Puhetta oli myös muista vaihtoehdoista, joita oli mm.
- Boracol, http://www.kirjovarit.fi/boracols.php
- Impreg, https://venemaalit.fi/tuote/veneen-kyll ... od-impreg/
- Virtasen Homeentappaja, https://www.varisilma.fi/tuote/homeentappaja-1l-hom/
- woodex kylläste
- Owatrol D1, https://www.watski.fi/Owatrol-Marine-D1-11dZt
Mistähän näistä tai muista vaihtoehdoista saisi koottua sellaisen yhdistelmän, joka ajaa asiansa ja jonka saisi vielä maalattua jotenkin? Vanhan maalin laadusta ei ole mitään havaintoa sen maalaaja kuoli jo noin 50 vuotta sitten, joten vanhaa se ainakin on.
- Hempel tuotemerkilla myytiin koko sarjaa kyllästeestä pohjamaalin kautta pintamaaleihin vedenpinnan ala- ja yläpuolisille osille erikseen. Se vain tuntuu aikamoiselta sijoitukselta rahallisesti ja ajallisesti tämän kaltaiseen veneeseen.
Maalaus:
Mitähän maalia tuohon kannattaisi sutia? Hempel myy ainakin jotakin antifouling maaleja. Mitähän tuo tarkoittaa jo onko se järkevää?
Väriksi olisi tarkoitus saada tuollainen tummanpunainen, samanlainen kuin vene on aiemminkin ollu. En kuitenkaan kovin äkkiä löytänyt kuin kirkkaan punaisia venemaaleja.
Sitten on vielä nuo yöljyiset moottoripukit. Ne ovat täysin käsittelemättömät, mutta öljyiset. Kuinka ne kannattaisi käsitellä vai kannattaako ollenkaan.
Tässä taisi olla kaikki tällä kertaa. Löytyisköhän täältä mestareita, jotka jeesaisivat aloittelevan puuveneilijän hommassa alkuun.