Vaneripaatti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
GoPro
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2020 18:32

Vaneripaatti

Viesti Kirjoittaja GoPro » 28.03.2020 21:08

Ajelen nyt vanhalla lasikuitupaatilla mutta epäilen etten kovin kauaa. Jolla tuntuu rapistuvan sieltä ja täältä. Mielessä käynyt tehdä itse vene. 5-6m pitkä, vähän tasapohjainen että olisi vakaa virvelöidä. Eteen pieni hytti ettei kastu jos vesisade sattuu mutta ei mitään makuupaikkoja. Keskimoottorilla varustettu. Alumiini olisi ikuinen mutta se maksaa. Vaneri olisi halpaa ja helppo työstää. Haluisin tietää kokemuksia kuinka se kestää ja minkälaisia huoltoja se vaatii ja kuinka usein. Alumiinivene olisi lähes huolloton, olen saanut käsityksen että vanerivene on jonkinverran huolettomampi kuin ehta puuvene. Kaikki kokemukset kiinnostaa

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaneripaatti

Viesti Kirjoittaja Qubik » 29.03.2020 11:12

Hyvin tehty vanerivene on varmaan melko pitkäikäinen ja ajaa asiansa siinä missä alumiiniveneekin. Usemmiten vanerivenet on epoksilla ja lasikuidulla päällystettyä, joten kyseessa ois pintakäsittelyltä lasikuituveneen tapaiset huolto ja korjaustyöt. Ainoana poikkeuksena jos kuitusta läpi asti vaurio jää heti kunnostamatta, kosteus ryömii syvälle ja mädättää vanerin. Toisalta valmistusilo on oleellinen osa myös. Jos vaan käyttöilo ja helppohoitoisuus on kyseessa, niin menisin kuitenkiin jatkossakin lasikuituvenella kalaan. Se vaan antaa niin paljon anteeksi laimintyönteja säilytyksessä ja korjauksissa.

Miksi sä haluat tasapohjaisen muita hyviä puolia pilaa keskimoottoria ja akselivetoa käyttämällä. Tasapohjaisella ei aalokkoon olee menemistä, joten tehoja ei tarvii. Elj 5-6 metrisessa venessa 5 hp perämoottori on tarpeeksi. Käsittelyhelppous taaseen on aivan eri luokka. Jo pelkästään mahdollisuus irroittaa moottori paria ruuvia kääntämällä ja kääntää venee pölkyille nurinpäin pohjan tarkistamiseksi/korjaamiseksi, on oikeesti erittäin hyvä asia.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Vaneripaatti

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 29.03.2020 11:22

Se oli Qubik viisaasti sanottu.

GoPro
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2020 18:32

Re: Vaneripaatti

Viesti Kirjoittaja GoPro » 29.03.2020 15:29

Tasapohjasen veneen tahdon sen takia että on helpompi sielä virvelöidä kun ei heti kaikkaa paatti kun vähän painoa siirtää toiselle laidalle, ja muutenkin vähän leveempi kun nykynen kanootti on 1.5 ni kömpelö sielä on siirtyillä vsrsinkin jos kaksi on. Keskimoottori kiinnostaa sen takia koska omat kalapaikat on aivan julmetun kivisiä. Ajatus siitä että propelli on suojassa veneen takana houkuttaa. Noita perämoottoreita on kyllä ajettu rikki useempi lähipiiris. Ite väänsi. Moottorin irti nykysestä jollasta ja kippasin ympäri paatin, ei siinäkään 5minuuttia kauempaa mene kun tuon operaation tekee. Itelle vain tuntuis keskimoottorissa olevan enemmän plussia mitä perämoottorissa miinuksia. Saattaa olla että syksyllä olen toistamieltä, viimekesän ajelin perämoottorilla ja se kivien kyntäminen pisti miettimään

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaneripaatti

Viesti Kirjoittaja Qubik » 29.03.2020 21:56

Sekeskimoottori propulsio on siinä samassa vatsan alla, missä perämoottorinkin hilut. Ei se kivelle menemiselta enemmän suojassa oo. Sä tarviit sitten versiota, missä pohjan keskiosa on nouseva ja ropelleri on ns tunnelissa pohjan yleistasosta korkeemalla. Tutki sieltä https://www.boatdesign.net/threads/shal ... ign.29559/
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vaneripaatti

Viesti Kirjoittaja Northling » 29.03.2020 23:10

Moro

Mää mittää kalastamisest tiärä, mut Juutupee ku ole kattellu ni siäl o aikapaljo katamaraanei kalastuspaattein. Se varmaa olis tukevin runkomuoto siihe hommaa.

Kyl fanerivene hyvä vene o jos se vaa o tehty hyvi, just niiku Qubikki sano. Ja ei saa sit päästää vet sin imeytymää, et mihinkäs kivikkorantoihi ei ol sit asiaa!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

GoPro
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2020 18:32

Re: Vaneripaatti

Viesti Kirjoittaja GoPro » 30.03.2020 7:29

Qubik kirjoitti:
29.03.2020 21:56
Sekeskimoottori propulsio on siinä samassa vatsan alla, missä perämoottorinkin hilut. Ei se kivelle menemiselta enemmän suojassa oo. Sä tarviit sitten versiota, missä pohjan keskiosa on nouseva ja ropelleri on ns tunnelissa pohjan yleistasosta korkeemalla. Tutki sieltä https://www.boatdesign.net/threads/shal ... ign.29559/
Tjaa en oikeen ymmärtäny miksei se propelli enemmä suojas olis. Perämoottorin propelli painelee veneen pohjalinjan alapuolella, ja nassahtaa kivee vaikkei vene itessää edes ottas kosketusta. Nykyses keskimoottorivenees propelli on veneen pohjalinjasta 10 senttii ylemmäs. Jos se johonki kivee kosahtaa ni sitte on tarvinnu ensi kyntää sen yli veneellä. Täydellä kaasulla ajaes toki veneen p***e painuu alas ja sillo propelli saatta olla alin kohta.
Useimmiten tietty keskimoottoriveneet saattavat olla painavempia ja uivat syvemmällä mutta omani on melko kevyt. Ja tosiaan iha keltanokka olen tässä veneilysaralla ja saatan kysellä tyhmiä että sikäli saa oikaista jos jotain karmivia virheitä on logiikassani

Utelia
Viestit: 33
Liittynyt: 03.03.2019 21:42

Re: Vaneripaatti

Viesti Kirjoittaja Utelia » 30.03.2020 13:08

Mulla on kokemusta sekä keski- että perämoottorillisista veneistä, joita olen ajellut ympäri kivikkoista saaristoa yli 30 vuotta. Varmaan pohjakosketuksiakin on vuosien varrella joskus tullut, mutta eikös niitä kiviä kuulu vältellä? 8-| ;-)

Jos ite olisin jotain rakentamassa niin ehdottomasti lähtisin perämoottorilla varustetusta veneestä, ellei sitten rakentamiskokemusta ole rutkasti (mitä ymmärsin ettei ketjun aloittajalla taida olla). Se, missä syvyydessä potkuri missäkin veneessä ui, on pitkälti kiinni pohjan muodosta eikä niinkään siitä, onko moottori veneen sisällä vai ulkopuolella. Mutta tietysti eri malleja ja viritelmiä on loputon määrä...

Sisämoottorillisessa veneessä voi toki olla "skegi" potkurin edessä, mikä hyvällä tsägällä suojaa potkuria karille ajossa, mutta pohjakosketuksesta tulee joka tapauksessa usein sen verran (muitakin) vaurioita, etten lähtisi rakentamaan ajatusta mekaanisen potkurisuojan ympärille. Itse panostaisin kartanlukutaitojen hiomiseen ja kaikuluotaimeen :)

GoPro
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2020 18:32

Re: Vaneripaatti

Viesti Kirjoittaja GoPro » 30.03.2020 17:27

Jahas, veneenrakennus osasto saikin nyt lokaa keskimoottorista. Ite vaan näen enemmän etuja keskimoottorissa versus perämoottorissa. Ne ovat kalliimpia ja kuluttavat bensaakin järjettömästi enemmän kuin sisämoottori. Tiedostan kyllä että vauhtikin on aivan eri perämoottorissa mutta sitä en tarvi. Perämoottoripaatti on kyllä trailerissa, mutta tämä keskimoottori lähtee nyt ensikesäksi käyttöön. Saattaa se tosiaan olla että tuikkaan tuleen syksyntullen koko jollan kun en tiedosta sen kömpelyyttä

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vaneripaatti

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.03.2020 18:22

Moro

oman lusikkani kanssa sotkeudun tähänkin soppaan, kun tuntuu että keskustelijat puhuvat aivan eri asioista.

Materiaalista viis, jos puhutaan tasapohjaisesta veneestä, jota GoPro ilmeisesti on aikeissa rakentaa, niin ihan sama mikä vetotapa on niin potkuri on lähes aina pohjan alapuolella ja siten alttiimpi kiville ajossa. Poikkeuksena olisi jettiveto, jossa vesi johdetaan pohjan aukon kautta turbiinitunneliin. Tasapohjaiset ovat yleensä plaanavia, mutta eivät kovin merikelpoisia kelissä.

Jos taas puhutaan perinteisemmästä uppoumarunkoisesta fiskari tms. tyyppisestä veneestä, jossa pohja on viinilasin muotoinen ja alin kohta on köli ja potkurin alla kalarauta. Se ei tosin missään mielessä ole silloin tasapohjainen. Uppoumarunkoinen "simppu"(lasikuituinen) on sikäli sekasikiö että se on perämoottori kaivolla varustettu fiskari, mutta siinä taitaa perämoottorin perä töröttää pohjasta ulos, joten se lienee altis kiville ajossa.
Simppu.jpg

Mitä ite olen seurannut moottorien hintoja, niin kyllä mun käsityksen mukaan keskimoottorit ovat vetolinjoineen, hallintalaitteineen ym. välttämättömyyksiensä kanssa kalliimpia kuin perämoottorit.

Mutta miten olisi kaksirunkoinen "kalalautta" jossa olis kaksi pientä sisäsähkömoottoria yksi kummankin ponttoonin perässä.

Näyttökuva 2020-3-30 kello 18.16.19.png
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaneripaatti

Viesti Kirjoittaja Qubik » 30.03.2020 18:59

https://www.boatdesign.net/attachments/ ... jpg.63222/ Tänmallisessa on potkuri pohjanlinjan yläpuolella. Jotta veneen ahteri ajaesa ei painuisi alas, pitää ollaa perässä kantavuuta tai keulassa painoa. Kivikkossa turvallista ja muuten nopea venetta varteen pitäisi tehä kaksi eri venetta. Tänmalliseen tunnelipohjalliseen voi toki tehä keskimoottorillisenäkin. Polttoainekulutuksen osa on pikkuisen outoa, koska tasapohjaisella, 5m venella et kulkee muutenkaan enemmän kun 10-15 kn, siihen tarvii max 10 hp moottorin. Eli polttoainekulutus täyskaasulla on noin 10l tunnissa. (muistin mukaan) Kivikossa kuitenkiin menään mateluvauhtia, eli max 5l tunnissa saat keskikulutukseksi. see tekee noin 10 euroa tunissa. Jos laidat pienen diiselin, sen hankintahinta on ainakin tuplasti pieneen perämoottoriin verrattuna, saat polttoainekulututuksen noin 3l tunnissa. Nykyhinnoilla se on noin 5eur tunnissa. Eli siinämielessa eroa on. Jos kolautat akselivetoisen kivelle, niin kas kumma, kun alkaa se säästöön saatu rahaa sulamaan. Jo pelkästään potkureiden hinnat on aivan eri luokkaa. N 25mm happonen akseli maksaa myös muutama sataa. Vesilaakerituki, valmistuskustannukset ja tarkkuus ja vielä paljon muita pikkujuttuja. Ja jos sattuu kunnolla menemään, niin on rungossakin vaurioita paikattavaksi. Perämoottorin ruuvat irti, kiikutat korjattavaksi tai vaihdat alakerran ja meet huomenna taas kalaan.

Lämpimästi suosittelisin ekaksi veneksi rakentaa mahdollisemman helppo ja yksinkertainen. Jos sen jälkeen oot saanut kokemuksia rakentamisesta, ja oot kartoitatunt sen tasapojaisen sopivuuden, niin oot saanut lisääaikaa etsii myös hyvät piirostukset ja rakennat omalle mieluiseen loppuelämäksi ja lapsenlapsille perinnöksi. Työn iloa!
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin