Ylläpidon työmäärä ja veneen koko

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
JPM
Viestit: 2
Liittynyt: 05.03.2020 13:32

Ylläpidon työmäärä ja veneen koko

Viesti Kirjoittaja JPM » 05.03.2020 13:52

Olen pohtimassa ensimmäisen puisen purjeveneen hankkimista ja vaihtoehtoina ovat folkkari tai pituusmitoissa hieman suurempi kryssare- tai saaristoristeilijätyyppinen vene.

Ylläpidon työmäärä kuitenkin mietityttää ja kun aiempaa kokemusta puuveneistä ei ole, tuntuu vaikealta arvioida miten suuri ero on ylläpitoon tarvittavassa työmäärässä ja euroissa jos verrataan kahta samassa kunnossa olevaa veneitä joiden erot ovat huollon kannalta lähinnä mallissa, materiaaleissa ja pituudessa.

Hankintahinnoissa erot ovat suhteellisen pieniä joten siksi tuntuisi mielekkäämmältä ostaa ns. kerralla hieman isompi vene. Vaihtoehtona on ostaa ”turvallinen” folkkari, mutta jos ylläpitoon kuluva työmäärä ja kustannus on samaa luokkaa, ei tässä ole järkeä.

Kuulisin mielelläni mielipitetä: onko esim. n. 10m saaristoristeilijä tai kryssare miten paljon työläämpi ylläpitää kuin folkkkari?

Timo Mielonen
Viestit: 73
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ylläpidon työmäärä ja veneen koko

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 05.03.2020 14:55

Hei,

Ylläpidon työmäärään on vaikea esittää edes valistunutta arvausta pelkästään veneen pituuden perusteella, sillä työmäärään vaikuttavia muuttujia on monia muitekin. Paljon riippuu myös siitä, haluaako pitää veneen suunnilleen samassa kunnossa kuin mitä se ostaessa oli, vaiko koettaa parantaa veneen kuntoa. Luonnollisesti jälkimmäisessä vaihtoehdossa (veneen kunnon parantaminen) työmäärä kasvaa niin suureksi kuin sen haluaa kasvattaa.

Mainitset, että folkkari ja kryssari/saaristolaisristeilijä, joita harkitset, ovat suunnilleen samanlaisessa kunnossa. Olisi hyvä tietää täsmällisemmin, mitä suunnilleen samassa kunnossa tarkoittaa. Ovatko esimerkiksi molempien veneiden kaikki kaaret ehjät? Entä onko molemmissa kölipuut, kannet, laidoitus ja ruffit sellaisessa kunnossa, ettei niille ainakaan pariin vuoteen tarvitse tehdä mitään perusteellisempaa remppaa?

Lisäksi on erilaisia pienempiä tekijöitä. Folkkari on limisaumainen vene, kryssare/saaristolaisristeilijä todennäköisesti tasasaumainen. Tasasaumaisen laidoituksen hiominen on helpompaa kuin limisaumaisen, samoin tasasaumaiseen on helpompi vaihtaa tarvittaessa lauta kuin limisaumaiseen. Yksi tekijä on myös se, onko vene lakattu vaiko maalattu. Lakattuun veneeseen pitää joka kevät vetää uutta lakkaa ja jossain veiheessa se pitää skrabata puupuhtaaksi.

Veneitä näkemättä on vaikea sanoa mitään tämän tarkempaa.

Terveisin

Timo

matti
Viestit: 1939
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Ylläpidon työmäärä ja veneen koko

Viesti Kirjoittaja matti » 05.03.2020 17:58

JPM kirjoitti:
05.03.2020 13:52

Hankintahinnoissa erot ovat suhteellisen pieniä joten siksi tuntuisi mielekkäämmältä ostaa ns. kerralla hieman isompi vene. Vaihtoehtona on ostaa ”turvallinen” folkkari, mutta jos ylläpitoon kuluva työmäärä ja kustannus on samaa luokkaa, ei tässä ole järkeä.

Kuulisin mielelläni mielipitetä: onko esim. n. 10m saaristoristeilijä tai kryssare miten paljon työläämpi ylläpitää kuin folkkkari?
Jos tuolla kokoerolla veneet ovat melkein samanhintaisia, niin voisi kuvitella, että pienempi olisi paljon parempikuntoinen/uudempi/uudemmat varusteet, purjeet, moottori jne.
Jos ne ovat samankuntoisia, niin...

Kuten Timo jo vastasi on turhaa yrittää arvailla kun ei ole mitään tietoa ko veneistä.
Pinta-alallisesti noissa ei liene niin mahdottomasti eroa, että vuosihuolto (pohjan maalaus, lakkaus yms) ei eroa ajallisesti mahdottomia.

Älä osta kuten Vileeni-kun halvalla saa. :-)
Siis jos aiot purjehtia.
Äskettäin katsoin utubesta filmin kun nuoripari oli ostanut halvalla (lasikuitu)veneen ja kuvitellut korjaavansa sen 3 kuukaudessa, nyt 3 v kuluttua alkaa olemaan melkein valmis, käsittääkseni kahden hengen 3v työpanos kaikki vapaa-ajat ja paljon rahaa!

Northling
Viestit: 2664
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ylläpidon työmäärä ja veneen koko

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.03.2020 22:41

Moro

Kuten jo yllä on kerrottu muuttujia on moniaita,
Veneen ikä kertoo karkeasti myös tulevien remonttien määrästä, paitsi tietenkin jos niitä on jo tehty.
Puuköli ja steevit on noissa yksi kohta joka saattaa olla laho.
Mustasta raudasta tehdyt (galvanoidut) kölipultit ovat vanhemmissa veneissä jossain kohtaa vaihdettava. Pronssiset tai happoset kestää pitkään.
Vanhemmissa veneissä tosiaan on usein kaaria poikki ja kölitukit voi olla lahot, toisaalta hyvin pidetyssä, hyvin huolletussa veneessä noi voi olla ihan tikissä. Kannen vuodot, rustit, luukut, ikkuna, läpiviennit ym. saattavat vuotaa... Niissäkin on oma arbetinsa korjata. Toisaalta noi voi olla kaikki kondiksessa.

Itse keväthuolto ei parista lisämetristä montaa tuntia pidemmäksi veny. Enemmän ratkaisee veneen kunto ja ikä ja mitä on tehty, materiaalit, varustelu ja sen laatu.
Toki isomman veneen ylläpito ja korjaaminen on sikäli kalliimpaa, että kaikki (siis ihan kaikki) on isompaa ja arvokkaampaa. Vantit, vanttiruuvit pitää olla isompia, purjeet on isompia, köydet paksumpia, vinssit isompia. Kaikki maksaa potenssissa enemmän. Purjeita pitää uusia aikavälein, vantitkin pitää sillointälöin uusia jne.

Linkissä mun YouTube kanava, jolla olen kuvaillut vuonna 2003 valmistuneen SuurScylla ylläpitoa. Vene onjatkuvasti ylläpidetty mielestäni huolella, mutta olen perfektionisti ja haluan parannella ja varustella venettä alituiseen. Vähemmälläkin pärjäisi.

https://www.youtube.com/channel/UC3dOAy ... subscriber

Oman lisänsä ylläpidon työmäärään tuo se, että millainen luonne kunnostajalla on, jos on hälläväliä tyyppi, niin keväisin menee 5 tuntia ja veteen. Jos samaa venettä kunnostaa perfektionisti, niin 1000 tuntia ei riitä ja huoltajaansa harmittaa koko kesän se ja tämä ja tuo joka jäi tekemättä...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 1939
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Ylläpidon työmäärä ja veneen koko

Viesti Kirjoittaja matti » 07.03.2020 11:25

Olimpa melko huolimaton lukija toissapvnä kun vastasin, olin juuri tullut Kotkan Wellamosta, jossa näin vierekkäin folkkarin ja 22m saaristoristeilijän ja näinollen vertasin niitä edellisessä vastauksessa.
Pienessä mielessä yhdistin nämä kysyjän kysymykseen ja vielä lisäksi, että on olemassa kaksi ko ehdokasta, folkkari ja 22m saaristoristeilijä. 8}
Luin kysymyksen uudelleen, tämä 10m pitkä saaristoristeilijä/ kryssare voi ollakin oikeastaan melkein mikä tahansa 10m purjevene??
Tällöin kyse onkin jo kokoluokaltaan täysin erilaisista veneistä koska veneet ovat tilavuusmitallisia(kuutio), ei pituusmitallisia(neliö)!
10m folkkarin mallinen vene on kooltaan kaksinkertainen folkkariin verrattuna= kaikki ylläpitokustannukset =x2 johon jo nortti viittasikin.

MÖsteri
Viestit: 1175
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Ylläpidon työmäärä ja veneen koko

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 07.03.2020 19:36

Hei,

Kiintoisa keskustelu.

Veneen koko vaikuttaa mielestäni aika paljonkin kaikkeen. Käyttöön, huoltoon, varustamiseen, kuluihin, säilyttämiseen. Ainakin. Pienessä veneessä kaikki on tosiaan kolmeen suuntaan pienempää, ja myös paino on pienempi kuin suuremmassa veneessä. Esimerkiksi oman 5-metrisen pikkufiskarin siirtelyyn rannalla riittää hyvin rautakanki ja kasa puupalikoita. 9-Metrisen fiskarin siirtelyyn tarvitaan rautakanki, palikoita, kelkka, tunkkeja... tai nosturi. Tähän tyyliin kaikki muuttuu vähän kalliimmaksi ja hankalammaksi.

Huollossa iso vene viekin pari purkkia maaleja, lakkaa, hiekkapaperia, kun pikkupaatissaa kaikkia riitti se yksi kutakin.

Veneen monimutkaisuus vaikuttaa myös. Onko sähköjä, kiinteä kone, hyttiä, putkistoja? Niissä on kaikissa riesansa, kukin vaatii jossain vaiheessa huoltoa.

Folkkari on mielestäni todella yksinkertainen perusvene. Rakenne on yksinkertainen ja huoltohommat luullakseni varsin selketätä puuvenetyötä. Vene on purjeveneenä kuulemma vallan mainiö, joskin tietysti lähes 80 vuotta vanha konstruktio.

JPM
Viestit: 2
Liittynyt: 05.03.2020 13:32

Re: Ylläpidon työmäärä ja veneen koko

Viesti Kirjoittaja JPM » 21.03.2020 11:10

Kiitos kaikille vastauksista, hyviä pohdintoja! Pitää vielä miettiä asiaa mutta jos kevätkunnostuksen työmäärästä ei ole merkittävää eroa niin ehkä valinta kallistuu vähän folkkaria suurempaan. Olettaen tietysti että jostain löytyy hyväkuntoinen yksilö...

Vastaa Viestiin