Purjeveneen kölipulttien tarkastuksesta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06.12.2004 17:28
Paikkakunta: Helsinki

Purjeveneen kölipulttien tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja vester » 01.11.2019 15:54

Purjeveneen kölipultin tarkastuksesta tapauksessa, jossa halutaan selvittää yhden pultin kunto ja tehdä siitä johtopäätökset muiden pulttien kunnosta:

Vanhassa pitkäkölisessä puuveneessä kölipultin syöpyvin kohta lienee yleensä lyijy- tai rautakölin ja puun liitoskohta. Jos köli on yhtään leveämpi, kölipultit on sijoitettu vuorotellen molemmin puolin köliä siten, että etäisyys kölin ulkopinnasta on ehkä n. 5 cm. Kysymys kuuluu, olisiko suuritöisen pultin ulosvetämisen sijasta mahdollista tarkastaa riittävällä tarkkuudella kölipultin kunto taltaamalla lyijykölin liitoskohtaan ulkopinnastaan n. 10 cm pitkä ja n 2 cm korkea aukko, joka pulttia kohti viistotuin päädyin ulottuisi puoleen kölipultin paksuudesta paljastaen pultin tarkastelulle.

Edellytys on, että kölipuu on riittävän paksu ja leveä, ulottuen vähintään 5 cm alimman laudan kiinnityskohtaa alemmaksi.

Sikäli kun syöpymistä ei olisi havaittavissa, aukkoon täytepala ( viistotut reunat) epoksilla kiinni ja menoksi.

Vaikuttaisi, ettei näin pienestä avanteesta, joka liimataan umpeen, syntyisi mitään rakennetta heiketäviä vaikutuksia.

Mielipiteitä, kokemuksia!

t. Vester

matti
Viestit: 1925
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Purjeveneen kölipulttien tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja matti » 02.11.2019 13:04

Vastaus kysymykseen; ei.

Ko tavalla näkee vain muutaman prosentin ko pultista, hommassa voi käydä kuten minulla edellisen auton vaihtotilanteessa; katsoin kaikki renkaat, omasta mielestä kohtuu huolellisesti, olivat jo kuluneet melko paljon, asiasta oli myyjän kanssa keskustelua-otettu huomioon jo hinnoittelussa.
Parin pv kuluttua vein edellisen auton talvirenkaat ja sanoin, että vas eturenkaaseen piti jo lisätä ilmaa, rengaspainevaroitin oli ilmoitellut-pari pv tämän jälkeen sama, menin paikalliseen rengaskorjaamoon koska oletin, että on naula tms silloin ilmeni, että kaikki renkaat ovat lähes puhkikuluneet sisäkanteiltaan-kankaatkin jo kuluneet puhki,en päässyt pois korjaamolta vanhoilla renkailla, sanovat että liian vaarallista! 8-|
(olisi pitänyt kääntää etupyörät ääriasentoihin, että olis nähnyt paremmin edes koko eturenkaat)

Virhepäätelmän mahdollisuutta vois pienentää katsomalla pari pulttia samalla tavalla????
Samaa mieltä siitä, että rakenteellisesti ko lovesta ei liene mitään haittaa.

Vastaa Viestiin