Sivu 1/1

Moottorin mitoitus puuveneeseen?

Lähetetty: 13 Elo 2003 12:40
Kirjoittaja Tuomasjukka
Päätös on nyt tehty, vanha Vire tulee saamaan Weekend-kryssarestani kenkää ja tilalle tulee pieni diesel. Mutta minkä kokoinen? Weekend suunniteltiin alun perin ilman moottoria toimivaksi, mutta nyt lähes kaikissa on sisämoottori. Yhdessä taitaa olla perämoottori, mutta nelitonniseen veneeseen tarvitaan minun mielestäni kunnon hyrrä sisälle, varsinkin perhekäyttöön.

Weekendien koneet ovat pääsääntöisesti 10-14 hp dieseleitä, siis 1-2 pyttyisiä. Yhteen on viime keväänä laitettu 21 heppainen kolmipyttyinen, mutta se siis vasta ensimmäistä kesää ajossa. Nämä ovat vaihtoehtoni, mutta minkä valitsen? Kone ei minun käsittääkseni (maalaisjärkeä) olla liian iso, jotta se ei ravistelisi runkoa hajalle, eikä liian pieni, jotta paatti liikkuu tarvittaessa. Vireen 7, tai käytännössä 5 heppaa ovat niukanpuoleiset satamamanovereissa.

Kaipaan neuvoja joko suoraan tai vinkkejä siitä keneltä kannattaisi kysyä. Moottorinmyyjät tietenkin suosittelevat sitä isompaa, joten heihin en nyt voi luottaa.

Weekendeistä enemmän teknistä tietoa on hienoilla sivuilla: http://www.hut.fi/~lrahikai/weekend/

Tomi

Lähetetty: 13 Elo 2003 12:51
Kirjoittaja Jape
Jos meinaa vaihtaa vaan pelkän koneen niin kannattaa laittaa kierrosluvuiltaan ja tehoiltaan mahdollisimman samanlainen kuin entinen.
Jos laittaa tehokkaamman niin siinä menee sitten koko tekniikka ropelia myöten uusiksi. Kyllä 10 diisseliheppaa pitäs riittää.

Lähetetty: 13 Elo 2003 14:06
Kirjoittaja terhohalme
Koska veneesi painaa n. 4 tonnia, sopiva apumoottori olisi 20 hv (5 hv/tonni) modernina veneenä. Klassisen risteilijän tuulipinta on kuitenkin niin pieni, että 12-15 hv riittää hyvin.

Terho

Lähetetty: 14 Elo 2003 21:09
Kirjoittaja Tuomasjukka
Kiitos molemmille, tämä auttaa jo kovasti. Jäi vain askarruttamaan tuo Terhon käyttämä perustelu, että kun purjepinta-ala on pienehkö, niin moottorikin voi olla pienempi kuin nykypaateissa. Mikä yhteys purjepinta-alalla ja moottorin koolla on?

tt

Lähetetty: 15 Elo 2003 10:04
Kirjoittaja kojote
No minähän en purjeveneistä mitään tiedä mutta oliskos Terho tarkoittanut tuulipinnalla veneen muuta profiilia johon tuuli vaikuttaa, työntää, kääntää? (siis ilman purjeita!)
Ison veneen suunnassa pitämiseen tarvihee tehoa jos kylki on korkia ja sivutuuli sortaa....?

Lähetetty: 16 Elo 2003 11:08
Kirjoittaja terhohalme
Tuulipinta tarkoittaa tässä veneen veden yläpuolisten osien pinta-alaa suoraan edestä katsottuna silloin, kun purjeet on laskettuna. Matalan ja kapean rungon tuulipinta on pienempi kuin modernissa leveässä ja korkeassa purjeveneen rungossa. Samoin matalamman rikin tuulipinta on pienempi kuin modernin korkean rikin.

Tuulipinta ei siis ole sama asia kuin purjepinta-ala.

Tuulipinta on kriittinen, kun esimerkiksi yrität satamasta ulos kovaan vastatuuleen tai kun koneella on ajettava vastatuuleen silloin kun purjehdus ei enää onnistu. Muilla tuulen suunnilla ei tässä koneen valinnassa juuri ole vaikutusta.

Terho

Lähetetty: 16 Elo 2003 15:15
Kirjoittaja Tuomasjukka
No nyt selkisi, kiitos! Tässä palstassa on hyödyllisyytensä lisäksi myös se hyvä puoli, että oppii aina jotain uutta.

tt