Sivu 1/1

Limipohjan uusinnasta

Lähetetty: 11.08.2019 19:08
Kirjoittaja Apeli
Remppasin 5 v sitten 4,90 x 1,6 mahonkisen perämoottori avoveneen, Maritim Pickala on malli. Pohjalaudat oli niin huonot ettei taatusti olis mikään turvotus riittänyt enkä halunnut pitkän rempan päätteeksi alkaa niitä vaihtamaan, joten vedin vesilinjaan asti katkokuitumattoa ja PU-hartsia ja topcoattia päälle. Ajattelin että ajelen noin muutaman vuoden ja mietin sitten mitä tehdä.

Periaatteessa kaikki on ok edelleen, talvet seisoo lämpimässä tallissa ja pohjalaudat tuntuu yhtä kovilta kuin ennen kuitua. No nyt mietin kuitenkin, että ottaisin sen kohta ylös, repisin kuidut veke ja laittaisin uudet pohjalaudat. Nykyiset on 12 mm paksua mahonkia, ja aattelin että 2 x 6 mm vendia-vaneri ois helppo taivuttaa ja epoksilla liimattuna ois aika jämy. Lopuksi sitten epoksia ja kunnon lasikuitumattoa vesirajaan asti. Sitten ei tarvis miettiä irtoaako katkokuitumatto pohjasta. Pohja on nyt myös turhan röpelöinen osaamattomuuden ja parin paikkauksen jäljiltä, vauhtiakin tulisi jos sais siististi sileän.

Ainut isoin mutta minkä itse keksin on kölipuun kunto, jos se on pehmee niin siinä ois vähän lisätekemistä. Mutta puutahan sekin vaan on.

Ja miten vanerilaudan ja lautalaudan liitos, toinen elää kosteuden vaikutuksesta, toinen ei, ongelma?

Miltä kuulostaa noin äkkiseltään? Ois ainakin talveksi tekemistä. Tavoitteena olis pitää paatti yhtä nättinä kuin nyt mutta saada luotettavampi fiilis veneen kunnosta.

Re: Limipohjan uusinnasta

Lähetetty: 12.08.2019 8:01
Kirjoittaja matti
En näe juurikaan mitään ongelmaa.
Jos lautaliitos on kuivassa kyljessä vesirajan yläp. niitattuna kuten ennenkin, ei se elä mainittavasti.
Itse käyttäisin maton sijasta lasikuitukangasta, sillä saa helposti(kittaamatta) sileän pohjan, tosin on hieman kalliimpaa.

Re: Limipohjan uusinnasta

Lähetetty: 12.08.2019 9:09
Kirjoittaja Apeli
Juuri nimenomaan tätä kangasta/kudosta, ei sitä katkokuitumattoa.

Käytännön kysymys - aiemmin tekemäni sisarkaaret on kaikki vielä ihan iskussa. Jos lähtee lautoja / köli/selkäpuuta uusimaan, niin onnistuuko tämä olemassa olevia kaaria vaihtamatta? Vai olisiko työn joutuisuuden kannalta parempi laittaa niitäkin suosiolla uusiksi. Työn aikaisia vankkoja tukikaaria ajattelin joka tapauksessa tehdä.