Mitä tehdä 23v seisseelle mahonkiveneelle?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vanhapaatti
Viestit: 3
Liittynyt: 05.08.2019 22:49

Mitä tehdä 23v seisseelle mahonkiveneelle?

Viesti Kirjoittaja Vanhapaatti » 05.08.2019 23:29

Nyt pitää kysyä neuvoja viisaammilta, omat kokemukset puuveneistä ovat olemattomat, mutta alkanut kiinnostaa saada kyseinen vene vesille. Olisikin muutama kysymys, jotta ei tule pilattua mitään...

Onkohan kellään tietoa kuvan veneen veistämöstä/mallista? Valmistumisvuosi 1969, pituus 6.5m ja leveys 2.5m, materiaali mahonki.

Vene on seissyt viimeiset 23v paikallaan ladossa, pitää tutkia tarkemmin, mutta nopealla silmäyksellä näyttäisi olevan hyvässä kunnossa sisältä ja ulkoa, mitä nyt ulkona kannella paksu pölykeros. Mitä veneelle tulisi tehdä ja millä aineilla (erikseen vesilinjan alaosa, yläosa ja sisäpuoli)? Riittäisiköhän vesilinjan yläpuolelle kevyt hionta ja kerros lakkaa ja mikä olisi hyvä lakka? Pitääkö alaosa hioa puulle, vai riittäisikö siihenkin vain kevyt hionta ja uusien myrkkyjen veto (vene tulee merelle)? Sisäpuolesta ei ole ihan varmuutta, onko käytetty jonkinlaista väriä/maalia, mutta mitähän sille tulisi tehdä?

Sitten vielä kysymys koneesta (Volvo AQ130A, ilmeisesti 270 vetolaitteella), koneessa glykolit sisällä ja aikoinaan syyshuollettu. Onkohan tuosta enää moottoriksi (pitääkö avata, vai riittäisikö, että, laittaa uudet öljyt, kaataa hieman öljyä tulpan rei'istä ja yrittää käynnistää)?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Vanhapaatti, 06.08.2019 6:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Mitä tehdä 23v seisseelle mahonkiveneelle?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05.08.2019 23:58

Hieno vene ja laatu kone. Itselle tuli sama mieleen, että öljyä männän päälle ja varovasti pyörittelee konetta. Saattaa tosin olla polttoaine puolen letkut ja tiivisteet kuivaneet pilalle. Jollain saattaa olla parempaa tietoa, mutta itse maalaisiin pohjan ja sisäpuolelle holvaisin pö+lahonsuojaa niin paljon kuin menee. Onko pahasti kuivanut runko, onko halkeamia?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä tehdä 23v seisseelle mahonkiveneelle?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 06.08.2019 9:51

Konetta ei tarvii avata. Öljyt pitää vaihtaa filtereineen, täytä noin 3-4 millimetria yli max tason, impelleri vaihtoon reilusti liukkaria siiville, sytytystulpat irti ja jarrukliinerilla puhtaaksi. Polttoaine hana kiinni tai latku irti tulopuolelta. Mäntien päälle vaikka kakstahtiöljyä jokaiseen pari ruokalusikkaallista seisomaan muutamaksi tunniksi. Laturihihna vaihtoon.Sitten avaimella kampiakselista pyörimisuuntaan kampeamaan. Pyörittää ainakin 2 täyskierrosta. Jos pyörii pehmeesti ja ei hirttaa kiinni, tarkista päävirtakatkaisimet. Kiinnittaa uusi akku. Irroittaa sytytyspuolasta+ tai jakajasta johto riipuen kumpi helpompi. Pyörittää moottoria startilla. Tulppareikien eteen rätti, ettei ruiskii kakstahtiöljyjä mahonkille. Jos moottori pyörii pehmeesti, pyörittaa sitä startilla noin 5 sek pätkissä. Vähän niikun fiilistelua, että tulis uskoa että se vielä saattais onnistua. Johto takaisin kiinni jakajaan tai puolaan, kummankaan sit irroitit. Tulpat koneen runkoa vasteen ja nykäisy startilla- pitäis tullaa kipinä. Aia mitä usein unohdettaan, kaikki tulpat pitäis aina maadoittaa, ettei kärsii konkka, katkojan kärjet ja puola. Jos kipinä oli, se on siina, älä enemmän veivaa. Nyt alkaa vaikeempi osa.
Poltoaineet tankissa on vanhentuneita. Myös kaasuttimessa on ilmeisesti vanhentunutta na sakkautunutta polttoainetta. Hyvin todennäköisesti myös siirtopumpun kalvotkin on kuivuneet. Eli ennakkoivana kannattais irroittaa siirtopumppu ja asentaa sinne suosiolla kalvosarja. Seuraavaksi pitää purkaa kaasuttin. Jos siihen ei ole kokemusta, muutama rikkoutunutta ruuvikanta saat varmaasti aikaiseeksi. Jos askarruttaa, kaasari irti imusarjasta ja kiikuttaa osavamalle ultraäänipesuun ja uusien tiivisteideen laittoon. Sen aikana ehdit hyvin tyhjentaa tankin, tarkista huoltoluukusta ettei jää kakkaa sinne ja tarkistaa mittarin anturin toimivuus, usein vanjhoissa on käämi ruostunut puuhki.

Nyt kun on putsattu kaasutin ja korjattu siirtopumppu takaisin paikoillaan, ota viereen perämoottorn bensatankki puhtaalla pienkonebensalla. Kytke kiinni ja pyörittaa mottoria. Jos laitoit jo tulpat takaisin, on se startille pikkuse kuormaa ja tulee senkin kestävyys tarkistetty samalla. Kun polttoaine on noussut kaasuttimeen, pitäis jossainkohta alkaa moottori käynnistymään. Kokeile eri kaasukahvan asentoja. Voit suihkauttaa käynnistyseetteria lyhyita nykäisyjä kaasuttimeen. Eetteriin pitää tullaa sytystysta sylintereihin melkeen välittömasti. Jos käynnistyy. Anna hetkeen käytä ja sammutta. Tarkista moottorinöljyt, ettei olee valkoisia. Nyt järjestää vedensaanti impellerille ja turvallinen ympäristö ja koekäyttää moottori aluksi matalilla kierroksilla, muttei tyhjäkäynnillä lämpimäksi. (Pahvipalanen tyhjakäyntiruuvin ja kasuvivun väliin)
Ja jos kovista yrityksista ei käynnistyy, niin muistaa, että bensaa usein menee kiitenkiin sylintereihin saakka. Se laimentaa moottoriöljyä jo muutenkiin liikaa kuivuneessa moottoriss- eli vaurioita saattaa tullaa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä tehdä 23v seisseelle mahonkiveneelle?

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.08.2019 18:52

MORO

Edellisten erinomaisten neuvojen lisäksi tsekkaisin kaikki läpiviennit ja letkunklemmarit ja vaihtaisin ainakin kaikki letkut. Läpiviennit ovat saattaneet irrota pohjasta massoistaan kun puurunko on kuivunut. Ne on sitten tiivistettävä Sikamassalla uudelleen. Pohjaventtiilit kannattaa tarkastaa ja voidella ja testata että kaikki kääntyy kevyesti.

Lakkaa laittaisin parikin kerrosta vanhan päälle, jotta vanhat kovettuneet lakat ei rapsahda heti eka kesän aikana rikki. Lakkana kannattaisi käyttää samaa lakkaa kuin alkuperäinen jos se on tiedossa. Omasta kokemuksesta Hempelin Dura Gloss on mahongille ollut toimiva lakka. Pohjan laudoitus on syytä tarkastaa ja jos on halkeamia, jollain joustavalla kitillä tiivistää ennen vesille laskua. (proof, pehmokitti tms.)

Jos vene menee mereen pohja on syytä suojata näkkejä vastaan eliönestomaalilla. Makeissa vesissä sitä ei tarvita.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vanhapaatti
Viestit: 3
Liittynyt: 05.08.2019 22:49

Re: Mitä tehdä 23v seisseelle mahonkiveneelle?

Viesti Kirjoittaja Vanhapaatti » 07.08.2019 17:35

Suuret kiitokset tähän asti vastanneille, näistä on varmasti apua. Jos vain ehdin, niin yritän tutkia tulevana viikonloppuna paremmin löytyykö rungosta halkeamia tai onko kuivannut (rakoja?).

Kaikki vinkit, metodit, aineet, työtavat jne. ovat edelleen tervetulleita. Aiemmalla pikaisella katsomisella vene näytti tosiaan ihmeen hyvältä. Summa summarum tähän astisten vinkkien valossa teen seuraavaa (tässä vain mitä rungon osalta, moottorissa noudatan saatuja ohjeita):

1) Vesilinjan yläosa, kevyt hionta ja ilman välihiontia(?) 2x Hempell Dura Gloss (vanha lakka ei tiedossa).
2) Vesilinjan alaosa, Hempelin Proof 10 mahdollisiin koloihin ja päälle myrkkymaali
3) Kaikkien läpivientien tarkastus/uusinta, letkujen uusinta
4) Veneen sisällä kylkiin ja pohjaan (pilssi) pellavaöljy + sinkkinaftenaatti (4%). Pitääkö laittaa jotain homesuojaa myös, jos niin mitä ja miten (sekoitetaanko tuohon pellavaöljyyn, vai sivelläänkö vasta kun PÖ seos on imeytetty)?
5) Veneen kalusteiden yms. kevyt hionta ja lakkaus Hempelin Dura Glossilla, vai onko fiksumpaa tapaa/aineita?

Veneen säilytyksestä. Ollut nyt koskematta 23v samassa paikkaa hatarassa vajassa, mutta onko vaaraa, jos vien sen talveksi varastotilaan, jossa lämmityksellä ylläpidetään n. +2...+6C?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä tehdä 23v seisseelle mahonkiveneelle?

Viesti Kirjoittaja Northling » 07.08.2019 18:51

Moro

Jos viet veneen talveksi lämmitettyyn halliin tilaan, sitä pitää ehdottomasti kostuttaa. Mulla on Scylla Ottiliana lämpimässä tallissa ja pidän tilan talvella yli 55% kosteudessa. Riski lämmitetyssä tilassa on se että kun pakkanen ulkoa kuivaa ilman, niin sisätilan ilmakin kuivuu jopa alle 20% :in, jolloin laudat alkaa halkeilla.
https://youtu.be/Gg3atn4mi1A

Sisätilojen lakkauksessa itse tykkään satiini viimeistelystä eli olen vetänyt viimeisen kerroksen Dura Satinilla. Makuasia sano Musti kun mu...

Työn iloa, hieno vene, hieno löytö!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä tehdä 23v seisseelle mahonkiveneelle?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.08.2019 19:53

Vetolaitteelle pitää sitten tehä vielä myös juttuja. Siinä suosittelisin ammattilaisen avun käyttöä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vanhapaatti
Viestit: 3
Liittynyt: 05.08.2019 22:49

Re: Mitä tehdä 23v seisseelle mahonkiveneelle?

Viesti Kirjoittaja Vanhapaatti » 07.08.2019 20:02

Mitä vetolaitteelle pitäisi tehdä?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä tehdä 23v seisseelle mahonkiveneelle?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 08.08.2019 22:10

-Potkuri irti
-öljyt ulos
-vetolaite irti
-paljekumi vaihtoon
-ristiniveleiden tarkistus, jos suinkaan nahkeita tai takertelee, niin vaihto
-potkuriakselin stefojen vaihto muutama Orengasta ja kaksi stefa
-akselin mittaus, ettei ole väärä
-jos akselissa on stefat syönyt urat, niin täyttöhitsaus ja kiillotus tai akselin uusinta
-vaihdevivuston akselin tiivisteen vaihto (en muista tarkka minkäsmalline siinä oli)
-vetolaitteen asennus
-Öljytulpan ja mittatikun tiivisteen vaihto
-uudet öljyt sisään
-anodien uusinta
-potkuri kiinni
-pakkilukon toiminnan varmistaminen
-vaihdevaijerin toiminnan tarkistus-usein jumissa tai takertelee. silloin vaijeri pitää uusia.

Tilttijärjestelmän toiminta tarkistus( 280 vetolaitteessa ei ole trimmia, jos ei ole jälkiasennuksena ulkopuoliset sylinterit. Todella harvoin sellaiset on)
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin