Projekti: John Welsfordin Rogue

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Kamuleontti
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2019 10:39

Projekti: John Welsfordin Rogue

Viesti Kirjoittaja Kamuleontti » 03.08.2019 11:08

Uuden jäsenen tervehdys foorumille!

Rakentelin viime talvena ikääntyvän isäni ja alakoululaisten poikieni kanssa vanerista CLC:n piirrustuksista Eastport pram -pikkujollan. Tuo pikkuprojekti opetti kaikenlaisia alkeistaitoja ja valoi uskoa siihen, että voisin ehkä pystyä tekemään enemmänkin kuin vain tuollaisen optimistijolla-kokoluokan veneen.

Niinpä nyt, kun ensimmäinen yritelmä on jo testattu aalloilla, tilasin piirrustukset tulevan talven projektia varten. Etsiskelin silmään sopivaa pikkuvenettä, johon mahtuisi tarvittaessa lyhytaikaisesti koko perhe (vaimo, kaksi lasta, pieni koira) ja jolla voisi toisaalta jatkaa purjehtimisen opettelua mutta joka toimisi myös mökkirannan kala- ja retkiveneenä pikku perämoottorin ja airojen kanssa.

Miellyin selaillessani uusiseelantilaisen John Welsfordin veneisiin ja niistä arvoin sopivaksi kokoluokaksi Roguen. Se on vähän yli neljämetrinen purjejolla, joka suunnittelijan mukaan toimii kohtuullisesti myös soutu- ja perämoottoriveneenä. Tilasin piirrustukset alkuviikosta ja nyt sitten odottelen niiden saapumista ja viihdytän itseäni käymällä vesillä lilliputtijollalla, joka sopisi kokonsa puolesta paremmin kyllä jälkikasvulle. Odotellessani ajattelin perustaa tänne rakennusthreadin, josko tulisi dokumentoitua tekemistä muutenkin kuin satunnaisina priva-FB-päivityksinä. Ensimmäistä projektia rakennellessa tuli selailtua Puuvene.nettiäkin ja etsittyä ohjeita, joten ajattelin, että mahdollisille tuleville rakentajille tällainen kehittyvä säie voisi olla tulevina vuosina avuksi. Ja palsta on muutenkin vaikuttanut avuliaalta ja mukavalta paikalta, joten toivottavasti itsekin saan täältä tukea. Aloittelijana sellainen on tarpeen. Paljon päätöksiä on edessä tehtäväksi...

Onko palstalla muita JW-veneiden rakentajia? Mihin pitäisi varautua? CLC:n ohjeet olivat kovin suoraviivaiset askelmerkit, olen käsittänyt että JW:n ohjeet ovat kattavat mutta sisältävät enemmän tulkinnan- ja valinnanvaraa.

Kamuleontti
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2019 10:39

Re: Projekti: John Welsfordin Rogue

Viesti Kirjoittaja Kamuleontti » 04.08.2019 16:44

Koetin hakea sivustolta, mutta kun en heti löytänyt, niin kysympä tässä: Mitä veneen rakennukseen evästävää kirjallisuutta suosittelisitte tällaiselle suht aloittelevalle vanerivenerakentajalle?

Kamuleontti
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2019 10:39

John Welsfordin Rogue - epoksin ja vanerin valinnasta

Viesti Kirjoittaja Kamuleontti » 07.08.2019 7:57

Kyselin saman oheislukemistokysymyksen Facebookissa John Welsford -veneiden ryhmässä ja sain venesuunnittelijalta itseltään vinkin lukea epoksivalmistaja West systemsin veneenrakennusoppaan The Gougeon Brothers On Boat Construction book, joka on yli 400-sivuinen kirja puu-epoksi-laminaattiveneiden rakentamisesta. Vaikuttaa varsin pätevältä.

Ohjelmassa siis perehtymistä perustekniikkaan. Tuollainen vanerirunkoinen epoksivenehän tässä on valmisteilla.

Ei vielä aivan päivänpäällinen asia, mutta tulee pian vastaan: pitäisi alkaa valita veneen pääraaka-aineita eli epoksia ja vaneria. Ensimmäisen harjoitelmani tein ihan K-raudan koivuvanerista ja Kevran kirkkaalla laminointiepiksilla SP 115. Jälkimmäistä otin tietenkin 10% liian vähän ja täydentelin Bilteman laminointiepoksilla, joka oli sekä kalliimpaa että makuuni turhan nopeaa.

Kun nyt luen West systemsin opasta, niin onko joku syy käyttää nimenomaan kyseistä valmistajaa? SP:n epokseja olisi Kevran kautta kivemmin saatavilla. Lienevät lopulta aikalailla samaa kamaa, eikö? Ja onko palstalaisilla kokemusta SP:n eri hartsien eroista? SP 115:n sijaan harkitsen nyt 106:sta, lähinnä hinnan vuoksi. En ole vielä saanut materiaalilistaa, mutta oletan että epoksin tarve on suuruusluokassa 10 kiloa.

Mielelläni kuulisin näiden epoksien eroista enemmän, jos on jotain mitä pitäisi valintaa tehdessä tietää.

Toinen iso ns. massahankittava asia ovat veneen vanerit. Tämäkin vene tulee olemaan jossain määrin harjoituskappale, joten en ehkä ihan ykköspriimaa jalopuuvaneria ryhtyisi tähän hankkimaan. Olennaisempaa olisi oppia hankkimaan venevaneria kuin saada juuri nyt parasta. Nyt painottuu hinta vs laatu, ehkä ensi kerralla laatu vs. hinta.

Mistä kannattaisi vaneria kuikuilla ja minkä asioiden pitäisi valinnassa painaa? Rakentaminen tapahtuu akselilla Helsinki-Loviisa-Lappeenranta, joten näiden nurkkien vanerintarjoajat etusijalla.

matti
Viestit: 1895
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Projekti: John Welsfordin Rogue

Viesti Kirjoittaja matti » 07.08.2019 8:48

Muutama kymmen kiloa (ehkä 150 kg) SP 106 käyttäneenä ilman ongelmia voinen suositella mainitsemastasi syystä, hinta, helppo saatavuus (käsittääkseni West on reilusti kalliimpaa), olen liimannut puuosia sekä laminoinut lasikankaita= saopii hyvin yleiskäyttöön.
Pitää muistaa, että tulee maalata (tai muutoin uv-suojata) koska ei kestä auringon valoa.
Tekisin okumevanerista, halvin "jalopuu", kevyt, kohtuullinen lahonsieto.

Ainakin etelähelsingistä löytyy;
https://www.mass.ee/venevanerit

Kamuleontti
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2019 10:39

Re: Projekti: John Welsfordin Rogue

Viesti Kirjoittaja Kamuleontti » 07.08.2019 10:39

Muutama kymmen kiloa (ehkä 150 kg) SP 106 käyttäneenä ilman ongelmia voinen suositella mainitsemastasi syystä, hinta, helppo saatavuus (käsittääkseni West on reilusti kalliimpaa), olen liimannut puuosia sekä laminoinut lasikankaita= saopii hyvin yleiskäyttöön.
Pitää muistaa, että tulee maalata (tai muutoin uv-suojata) koska ei kestä auringon valoa.
Joo, tuon SP 115:n etu taitaa olla lähinnä se, että sopii UV-suojauksen takia suoraan lakkapinnaksi. Ehkäpä siis tilaan ison tonkan tätä, kun aika koittaa. Tai toisaalta: Onko kokemusta tuon säilymisestä, ts. kun arvioisin jaksottavani rakentamisen parille vuodelle, voiko kerralla tilata koko satsin vai pitäisikö tilata arvoidun vuoden tms. tarpeen verran?
Tekisin okumevanerista, halvin "jalopuu", kevyt, kohtuullinen lahonsieto.

Ainakin etelähelsingistä löytyy;
https://www.mass.ee/venevanerit
Kiitos vinkistä!

Okumen olen nähnyt mainittavan siellä täällä, varmaan hyvä vaihtoehto. Kun noita Welsfordin sanomisia kävin kansainvälisestä veneinternetistä läpi, niin taisi jossain sanoa että havuvanerista saa ihan kelvon, jos tavoite on "working boat" -taso. Ehkä voisin tavoitella astetta parempaa --> okume.

Onko tuolta Eestistä tilaamisesta omaa kokemusta?

matti
Viestit: 1895
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Projekti: John Welsfordin Rogue

Viesti Kirjoittaja matti » 07.08.2019 15:20

Havuvaneri hiushalkeilee maalattuna tai lakattuna = on pinnoitettava lasikankaalla jos haluaa pinnan tai jätettävä öljytyksi tms "naturell"

Kyllä se epoksi säilyy pari vuotta (viileässä ja pimeässä)

En ole henkilökohtaisesti tilannut, mutta hyvin läheltä seurannut esim kodinkonehankintaa (jotka asensin paikoilleen) tulivat parissa pv .

Kamuleontti
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2019 10:39

Welsfordin suunnitelmat tulivat, löytyiskö kirjaa keneltäkään?

Viesti Kirjoittaja Kamuleontti » 07.08.2019 19:09

Uijui, veneen piirrustukset tulivat. 8o

Ovat melko suoraviivaiset ja työtapoja selostetaan melko vähän. Kokoamisohjeet alkavat kuivakkaalla kehotuksella ostaa, lainata tai varastaa suunnittelijan kirja Backyard boatbuilder. Kyseistä opustahan ei saa mistään, mutta löytyisikö täältä?

Ilmankin selvinnee pähkäilemällä ja varmaan hieman vastaavia on, mutta olisihan tuo kiva kun kerran noin vahvasti kehotetaan etukäteisopiskeluun.

Kamuleontti
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2019 10:39

JW Rogue: Mitä massiivipuuta vaneriveneeseen?

Viesti Kirjoittaja Kamuleontti » 26.08.2019 17:06

Muutama viikko eteenpäin, muutamia nytkähdyksiä myös tässä projektissa.

Okumevanerit tulivat Virosta, näyttävät varsin asiallisilta verrattuna koivuvaneriin, josta rakensin ensimmäisen jollani. Kovin paljon nätimmät pintaviilut. Parista levystä tosin kulmasta viilu hieman yrittää irrota, tiedä sitten miten huolissaan tästä pitäisi olla...

Olen jatkanut piirrustuksiin perehtymistä ja siirtänyt kaavoja 1:1-kokoon, toiveena että parin seuraavan viikon aikana pääsisin leikkaamaan ensimämäisiä kaaria vanerista.

Pitäisi hankkia myös massiivipuuta venettä varten. Täyspuu menee pääasiassa rimoihin ja esim. kölivahvikelautaan (mitä keelson sitten mahtaakaan olla Suomeksi). Näihin ohjeet kehottavat hankkimaan hyölättyä lautaa lajia softwood, eli ilmeisesti havupuuta.

Sitten muutama pala tarvittaisiin hardwoodia, mikä taitaa puolestaan olla lehtipuuta, mielellään eksoottista. Näitä menee esim. Pistokölin koteloon.

Mitäs puulajeja sitä pitäisi katsoa, ja mistä?

matti
Viestit: 1895
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Projekti: John Welsfordin Rogue

Viesti Kirjoittaja matti » 26.08.2019 18:37

Soft = mänty
hard = mahonki, tammi (tai mänty)

Ei näkynyt paikkakuntaa, että selviäis vastaus kysymykseen-mistä?
Malmilla, hki, osallistunut taloremonttiin, siellä on Helsingin erikoishöyläys joka myy todella hyvälaatuista puutavaraa, erikokoisia listoja ja ympärihöylättyjä lautoja, kaikki kama on (lähes) oksatonta, mutta kallista näin maalaisen silmin. (olohuoneen täysmittaisissa kattopaneleissa kaksi pikkusormen kynnen kokoista oksaa :)) )
Tuollaiseen projektiin ei mene montakaan lautaa, joten eihän se konkurssiin vie! :-)

Kamuleontti
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2019 10:39

Re: Projekti: John Welsfordin Rogue

Viesti Kirjoittaja Kamuleontti » 26.08.2019 18:47

No tää projekti on vähän hajallaan maailmalla, kun suunnitteluvaihe kotona Helsingissä, osien väsäämistä isävanhuksen luona Lappeenrannassa ja kokoonpanoa mökillä Loviisassa. Malmi siis sopivasti hollilla.

Lyhyempää tavaraa varmaan löytyy itse asiassa Lappeenrannasta aarretapulista, mutta viisimetrisiä rimoja varten voisi käydä hakemassa muutaman täysmittaisen tuolta mainostetusta kohteesta. Ei niitä tosiaan kauheasti mene, neljä viisimetristä lautaa riittää jo komiasti. Laadukas mänty varmaan kyllä kelpaa tässä joka paikkaan, mihin massiivipuuta on määrä panna.

Vastaa Viestiin