Sivu 1/1

Limisauman tiivistäminen puuvillalangalla

Lähetetty: 29.04.2019 9:55
Kirjoittaja annu99
Olen ajatellut laittaa folkkarin limisaumoihin puuvillalankaa tiivisteeksi, jotta saisi turpoamisen jälkeisen vuodon loppumaan. Onko tähän mitään ajatuksia tai vinkkejä? Mitä ainetta lankaan, miten laitetaan ja pitääkö turvottaa ensin tms.? onko ihan huono idea ylipäätään?

Re: Limisauman tiivistäminen puuvillalangalla

Lähetetty: 29.04.2019 13:04
Kirjoittaja Timo Mielonen
Hei,

Limisaumassa käytettävä pellava- tai jokin muu luonnonkuitunaru asennetaan saumaan perinteisesti veneen rakennusvaiheessa. Jälkeenpäin limisaumaan on todella vaikea saada mitään riveystä laitettua. Kaiken kaikkiaan olisi hyvä tietää hiukan enemmän folkkarisi vuoto-ongelmasta, esimerkiksi seuraavia seikkoja:
- kuinka suuri vuoto on (viestisi perusteella se häiritsee)?
- missä kohtaa vuotoa esiintyy vai onko vuotoa koko rungon pitudesta?
- jos vuoto on vain paikottaista, onko vuotokohdasta kaaria poikki?
- onko folkkarisi niittejä koskaan kiristetty?
- onko folkkarillasi joskus ajettu kunnolla karille?

Katkenneet kaaret, niittien löystyminen laidoituksessa tai karilleajo voivat kaikki yksistään selittää vuotoa, eikä näissä tapauksissa sauman riveäminen ole oikea ratkaisu ongelmaan.

Terveisin

Timo

Re: Limisauman tiivistäminen puuvillalangalla

Lähetetty: 30.04.2019 10:40
Kirjoittaja annu99
Vuoto on sellainen, että pilssipumpun kanssa kyllä pärjää (käy kerran-pari tunnissa ehkä), mutta olisi sekä veneen että oman viihtyvyyden kannalta optimaalista saada vuoto minimiin. Eli siis laudoituksen jatkuva kastuminen sisäpuolelta ei varmasti pidennä puun elinikää, nostaa kosteutta ruffissa, uppoamisriski yms. Vuotokohtaa en ole ihan tarkalleen osannut määrittää, tuntuu että vettä tihkuu ehkä pidemmältäkin matkalta pitkin vasenta kylkeä. Kaaria on taas poikki enemmän oikella puolella, joka ei vuoda juurikaan. Mistään karilleajosta ei ole tietoa tai viitteitä pohjassa. Niittejä en ole kiristänyt, se varmaan pitäisi tehdä, mutta tuntuu hieman vaikealta operaatiolta. Pitääkö laudat esim. turvottaa ensin. vai vedetäänkö tiukalle kuivana? luulisin että laudat voi sitten haljeta turvotessa.

Ajattelin että ohuen langan saisi ujutettua lautojen väliin ulkopuolelta lastalla tms, ohuella työkalulla. Mutta en toki haluasi tehdä sellaista, jos siitä on haittaa rungolle jatkossa.

Re: Limisauman tiivistäminen puuvillalangalla

Lähetetty: 30.04.2019 13:20
Kirjoittaja Timo Mielonen
Hei,

Jos kaaria on poikki, ne kannataisi ensiksi korjata. Eikä tällöin ole merkitystä, vaikka vuotoa on enemmän sillä puolella, jossa kaaret ovat ehjät. Kun kaaria on poikki, ne eivät tue laidoitusta sillä tavalla kuin niiden tulisi tukea. Ajatuksesi yrittää lastan avulla työntää puuvillalankaa limiin on vaikeasti toteutettavissa. Kovin syvälle lankaa on mahdotonta saada, koska laidoituksessa laudat on niitattu toisiinsa kiinni ja niitit rajoittavat sen, kuinka syvälle lankaa voi saada työnnetyksi.

Tuo kuvailemasi vuoto ei myöskään kuulosta dramaattiselta - ei se ainakaan yhdessä vuodessa venettäsi pilaa. Itse aloittaisin katkenneiden kaarien korjauksella ja katsoisin, mikä vaikutus sillä on vuotoon. Korjauksissa yleensäkin tulisi pyrkiä korjaamaan ongelman aihauttaja, ei sen seurausta.

Terveisin

Timo

Edit: Kaarien korjaamista käsitellään laajasti Thomas Larssonin teoksessa Träbotsrenovering. Att underholla och bevara ett kulturarv. Uppsala 2002. Kuten teoksen nimi kertoo, siinä käsitellään muutoinkin kattavasti puuveneiden hoitoa ja niiden korjaamista.

Re: Limisauman tiivistäminen puuvillalangalla

Lähetetty: 01.05.2019 18:00
Kirjoittaja annu99
Kiitos vastauksista. Larssonin Stora boken... on tuttu (tosin englanninkielisenä käännöksenä, jossa taitaa olla vähän käännösvirheitä) ja kaariakin olen korjaillut kyllä, mutta kaikkea ei ehdi tekemään. Onko tuossa kirjassa oleellisesti eri tietoa?

Re: Limisauman tiivistäminen puuvillalangalla

Lähetetty: 01.05.2019 19:28
Kirjoittaja Timo Mielonen
Hei,

Hienoa, jos Larsonin kirja on tuttu. Olen lukenut vain sen ruotsinkielistä versiota, minulla ei ole aavustustakaan, miten englanninkielinen laitos siitä poikkeaa. Toinen hyödyllinen opus on Mikael Holmströmin ja Antti Asunnan Puulaivan korjaajan käsikirja. Vaikka se käsittelee puisia purjelaivoja, monet sen ohjeista ja neuvoista ovat sovellettavissa myös puuveneisiin. Kirjan saatavuus voi olla vaikeaa. Skannasin kirjasta telakkatausia ja äkillisiä vuotoja koskevan osuuden. Tallensin sen pdf-tiedostoksi, mutta sitäpä ei voikaan lisätä liitteeksi (erinomaisen kätevää!). Jos haluat sen, lähetä yksityisviestillä sähköpstiosoitteesi, jotta voin lähettää tiedoston.

Se ettei kaikkea ehdi tekemään kerralla ei ole mikään ongelma. Yksi suurimmista virheistä onkin, että yritetään saada kaikki korjausta vaativat kohdat tehdyksi yhden talven aikana. Kuten aiemmassa viestissäni yritin vihjata, folkkarisi tuskin tuhoutuu, vaikka et tekisikään vuoto-ongelmalle mitään. On järkevämpää ensiksi selvittää mahdollisimman tarkasti se, mistä vuoto aiheutuu. Sen jälkeen on helpompaa suunnitella, missä järjestyksessä ja millaisella aikataululla korjauksia tehdään. Olennaista on myös huolehtia, ettei korjauksilla aiheuta uusia ongelmia.

Terveisin

Timo