Sivu 1/1

Rungon oikaisu

Lähetetty: 10.04.2019 23:10
Kirjoittaja arde_123
Minulla on vanha 8-metrinen meriläinen, joka on eräässä historiansa vaiheessa ollut pitkään (vuosia) trailerin päällä ja kaiketi tässä vaiheessa painunut perästä notkolleen. Tai näin ainakin ajattelen, eikö köli yleensä aina ole suora ts. ei kaarru alaspäin perää kohden...

Kaaria on poikki ja kaariremontti odottamassa. Kysynkin, jos painokaaret irrottaa esim. veneen pituussuunnan puolen välin paikkeilta perään asti, saakohan runkoa oikenemaan jonkunlaisella tunkkaus- ja vääntelymanooverilla? Vai onko nykymuotoon tyytyminen

Minulla ei nyt juuri ole senttilukuja antaa taipumasta, mutta kyllä sen silmällä veneen vierestä selvästi huomaa.

Re: Rungon oikaisu

Lähetetty: 12.04.2019 14:00
Kirjoittaja vehkasalo
Minulla pellinkiläisen kölipuun loppupäähän on veistäjä lisännyt kiilamaisen puukappaleen jonka johdosta köli suuntautuu loppupäästään alaspäin.
Olisko kolmen sentin luokkaa kölin päädystä katsottuna suhteessa kölin linjaan.

Kuvasta tuon erottaa.

En tiedä mitä sillä haetaan.
20170502_175917_zpsyscxji7w (1).jpg

Re: Rungon oikaisu

Lähetetty: 12.04.2019 15:38
Kirjoittaja matti
vehkasalo kirjoitti:
12.04.2019 14:00


Kuvasta tuon erottaa.

En tiedä mitä sillä haetaan.
Tilaa potkurille

Re: Rungon oikaisu

Lähetetty: 12.04.2019 23:20
Kirjoittaja vehkasalo
No niinpä tietysti! Oonpa tyhmä :P :))

Re: Rungon oikaisu

Lähetetty: 13.04.2019 16:13
Kirjoittaja matti
Varsinaiseen kysymykseen;
Japella , puuvenekorjaamo,http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit.htm oli muistaakseni jossakin rojektissa oikomisosuus, mutta hieman etsiessäni en sattunut löytämään

Re: Rungon oikaisu

Lähetetty: 14.04.2019 7:41
Kirjoittaja ms.venla
Tuossa tasaperäisessä veneessä perä roikkui reilusti vuosien vääränlaiseen talvisäilytyksen vuoksi. Oikaisin siinä vaiheessa kun vaihdoin konepedin siihen. Konepeti irti, ja kone pois paikaltaan, siinä vaiheessa tunkeilla varovasti perää ylös. Kun alkoi oikenemaan, niin paikalleen uusi veneen mittainen konepeti ( 4’x4’) lankuista. Konepedin päälle vielä kulmarauta. Siitälähtien se ei ole enää roikkunut, lisäksi talvella perän alla on kunnon pönkät nykyään.