Moi,
Kaivelin haulla esiin mainitun tekstini... olen edelleen samaa mieltä itseni kanssa
"Terve,
Toivottavasti kuntoarvioija löytyy, ainakin Venealeksi täällä välillä pyörähtää.
Kun kysyit mitä katsoa...
Ekaksi ihan yleismeininki veneen ympärillä ja veneessä. Onko sitä harrastettu vai vain omistettu? Onko vene ollut käytössä jatkuvasti, vaiko jäänyt kaislikkoon vuonna 1999.. Mitä enemmän puuhaa, lokikirjoja ja esim blogijuttuja löytyy, sen parempi, koska se kertoo oikeasta kiinnostuksesta veneeseen. Onko varustus jotenkin järkevässä kunnossa? Tosin jos myyjällä on jo uusi vene hankittuna, niin voit olla varma, että kaikki kunnollinen on jo kannettu sinne. Onko käyttö ollut päiväajelua, yhteysveneilyä mökkisaareen, vai kesäreissuja kauemmas? Mielestäni matkameninki kertoo aina hyvää, koska huonolla veneellä matkailevan pitää olla melkoinen fakiiri.
Veneessä:
Yleisilme: Onko lakkapinnat siistit ja kiiltävät? Vai onko kraaria ja laikkua? Vaiko harmaata ja mustaa puuta? Onko maalatut paikat maalissa, vaiko hilseilleet? Lakat pysyy parikolme vuotta melko hyvinä, mutta ei pidempään. Osan joutuu vuosittainkin uusimaan.
Onko kalusteet paikallaan ja ehjiä? Repsottaako jokin, antaako penkit jne myöten ihmisen alla?
Pilssi ja köli: Onko siistiä ja puhdasta? Olisi ihan kiva, jos olisi edes joskus puhdistettu ja jopa kyllästettykin. Jos on maalattu pilssi, niin pitäisi olla suunnilleen maalin väristä. Likaisuus kertoo taas asteittaisesta hoitamattomuudesta.
Onko kaaria poikki? Muutama voi ollakin, mutta ei nyt mielellään montaa peräkkäin, eikä varsinkaan irtipoikki. Jos on, niin katsoo, onko laudat liikkuneet, tämä näkyy esim pohjaa pitkin katsomalla.
Onko lautojen saumoissa jotain mömmöjä tai epämääräisiä kittauksia? Mieluummin ei..
Köli: Onko kaikki siihen littyvät osatpaikallaan ja kiinni? Esim keula ja perästeevit, eli niin että ei ole ratkennut rakoja osien väliin. Näkyykö kölipultteja, ja jos, niin ovatko kovin ruosteessa?
Miltä pilssi ja koko vene haisee? Multakellari, polttoöljy tai jokin ihan okei..
Kannen alapuoli: Kansipalkit ja niiden päät, onko mustaa tai mätää? Näkyykö vuotojälkiä? Kannen vuoto haittaa veneessä paljon enemmän, kuin pohjan. Entäpä ikunouden alareunat, näkyykö valumajälkiä, tai onko patja siitä kohdin laikuilla tai homeessa?
Kannella: onko helat kiinni? Irtonaisen helan ympäristö voi olla alkava lahopaikka. Entä hytin kulmat ja sivusarjat? Onko rakoja, näkyykö sisällä vuotojälkiä?
Ja moottori:
Yleisilme. Onko taustatietoja? Huollot, ikä, yms. Entä onko päältä roisissa vai siistissä kunnossa? Onko öljytikussa öljyä, ja onko väri ok? Letkut, onko taipuisia ja siistejä, vaiko halkeamilla ja kovettuneita? Lähteekö kylmä kone käyntiin? Jos voi koeajaa, niin tutki kone ensin kylmänä, ja seuraile saako omistaja sen ilman taikatemppuja tulille. Niin ja polttoainevuotoja tai hajuja on syytä nuuhkia.
Jos vene on rannalla, niin katso, onko potkuri ja peräsin paikallaan. Isompaa klappia ei tarvitse olla missään. Pyöriikö potkuri vapaalla kevyesti? Ei saa tahi missään kohdin, tosi voi olla isommassa kyllä jäykkä pyöritellä. Rytki akselia perälaakerin vierestä sivuttain ja ylösalas. Klappia ei saisi olla. Sisällä kannattaa pyöritellä akselia, ja katsoa että ei ole silminnähtävää heittoa. Katso myös lavat, ettei potkuria ole ihan suoraan kiville ryytätty.
Sähköt:
Onko veneessä sähköjärjestelmä? Onko jopa joku kytkentäkaavio? Jos sähköt on ns päällä, niin toimivatko laitteet ja valot? Miltä sähköjen johdotukset näyttävät? Onko hässäkkä vaiko jotenkin siisti? Jos piuhaa menee hullunlailla ristiinrastiin pilssiin ja pilssistä, niin voi olla, että juuri mikään ei toimi.. Hapettumia ja ehkä sulaneita liitososia kannattaa haeskella. Minkä ikäiset akut mahtavat olla?
Muutama paikka vielä:
Lautojen päät steeveissä. Niihin iskee mustuminen ja laho, varsinkin juuri vesirajassa. Musta laikku ei ole kiva, mutta jos sen on annettu rauhassa edetä lahoksi, niin ei kiva.
Törmäyslistat sekä laidan ja kannen liitoskohta ulkopuolelta ja sisäpuolelta. Kannattaa mennä ympäri veneen koko matkalta. Laidat kolhiintuvat, ja siitä menee yli merivesi ajaessa, mutta myös kesän kaikki sadevesi. Onko rikkinästä, mustaa tai jopa lahoa?
Lopuksi:
Tutki koko vene rauhassa. Koputtele rystysillä tai jollain luulla. Kova puu kolisee, ja pehmeä ei. Irtonainen puu kolisee myös omalla tavallaan. Kölissä yms lakkaamattomissa paikoissa voi vaivihkaa tökkiä linkkarin terällä, jos kopistelu antaa epäilyn pehmeästä puusta. Käy metsässä kopistelemassa lahopuuta, jos ei muualta löydy opiksi oikeaa verrokkia. Sitten vertaat ääneen, joka tulee keittiönpöytää tai ovenkarmia kopistellessa. Samat erot on veneessä lahon ja terveen välillä, jos oikein paha on..
Tutki vene rauhassa. Katso kaikki pinnat, laudat, saumat ja paikat koko matkalta keulasta perään ja takaisin. Hyvä konsti on laskea, montako lautaa ja kaarta veneessä on, näin tulee helpommin todella katsottua jokaista.
Tutki vene rauhassa. Vaikka olisi kuinka venehulluus päällä, ja pakko tehdä kaupat, niin etsi silti viat. Voit edes yrittää esittää tinkiväsi..."