Potuttaa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 14.04.2005 13:44

Toisaaltahan sinne mereen kalat ja hylkeetkin ähkivät jätöksensä, eikä siihen kukaan puutu.

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08.10.2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 14.04.2005 14:30

Jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa vesien laatuun. Jokaisella on vastuu ympäristöstä, eikä mitätönkään ympäristöteko ole turha. Itse en laske edes tiskvesiä mereen, vaan kannan ne saareen ja imeytän maaperään kasvillisuuden sekaan.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 14.04.2005 17:05

louhi kirjoitti:Jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa vesien laatuun. Jokaisella on vastuu ympäristöstä, eikä mitätönkään ympäristöteko ole turha. Itse en laske edes tiskvesiä mereen, vaan kannan ne saareen ja imeytän maaperään kasvillisuuden sekaan.
Tottahan se on että pisaroista syntyy puroja, puroista....

Jos omaa olemista ajattelen meren kannalta niin suurin ympäristöteko olis jäädä maihin. Semmoseen epäitsekkääseen tekoon musta ei ainakaan vielä ole.

Toi p***a-asia on semmonen, jossa ollaan väärillä jäljillä. Kemialliset vessat tuskin ovat ympäristöystävällisempiä kuin kemiattomat. Jätökset kannattaa kuitenkin kantaa maihin, joko suolistossa tai muussa kätevässä kuljetusastiassa. Satunaiset ulostepäästöt on asia josta on turha ympäristöriskinä puhua. Nykyään on hyvin selvillä mistä vesistöjemme huono kunto johtuu, eikä se siitä valitettavasti parane vaikka vanhaa yksilmästä pelkästään kuivalla maalla vinkkais. Suomenlahden veden kiertosuunta kulkee vastapäivään ja kaikki etelä ja itärannikon skeida ajautuu hissukseen tänne meidän rannikolle jossa liemeen lisätään teholannotuksen , selluteollisuuden ja kaupunkien päästöt. Seos ikäänkuin väkevöityy meidän rannikolilla. Tilannetta pahentaa entisestään tiheä saaristo ja matalat vedet. Jokainen rannalla asuva ja venellä kulkeva näkee että tilanne on tosi huono. Heinäkuussa ei uimaan juuri tee mieli kun koko meri lilluu ihottavaa levää. Suomesta ei ainakaan vielä ole löytynyt rohkeutta asiaan puuttua. Eikä näköpiirissä ole ketään joka olis kiinnostunut asiaa ratkaisemaan.

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 15.04.2005 10:08

Tuota..semmoinen päällimmäinen ajatus tuossa minun suoraan mereen tyhjentyvän vesi-wc:n vaihtamisessa kemialliseen mallin on, että ei tunnu kivalta kun ollaan reissussa jossain suojasatamassa ja vedetään paskat siihen satama-altaaseen, sitten käytetään sitä vettä tiskaukseen, muut ihmiset uivat siinä jne.
Siivilöityä ja myrkyillä putsattua paskaahan tulee Oulun edustallekkin kunnallisista jätevesipuhdistamoista ihan nokko.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 15.04.2005 17:10

Mutta mitäs tykkäätte tuosta mun "uudesta" pöntöstä, eiköpä olis aika hieno tuohon päästellä :)

Kuva

Mä aattelin että jos en tässä kohtapuoliin löydä tuolle pöntölle sopivaa venettä niin asennan sen vessarempan yhteydessä alakerran huussiin. Aika mainio peli...

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.04.2005 17:18

Pönttö on tosiaankin niin hieno että sen ympärille kannattaakin katsella todella tyylikäs vene! Muijas ei sitten lämmennyt ajatukselle sen sijoittamisesta puunattuna olohuoneeseen?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 15.04.2005 17:29

Ei se oikeen lämmenny siihen vessa-ajatukseenkaan.

Toisaalta toi on ajalta ennenkun septitankkeja oli edes ajateltu. Se luultavasti kuluttaa aika tavalla vettä että sikäli sen paikka voisi ennemminkin olla kaupungin verkossa kuin veneessä.

Sen sijaan ne Nordlingin mainitsemat käsivarrenpaksuiset ei kyllä tuosta mene ihan helpolla läpi :)

Pekka

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 16.04.2005 8:56

Virolahden pursiseurassa on kaksi venettä varustettu kompostikäymälällä, Esko Gosmanin Cape ja Hannu Urpalaisen Mirjami, käsittääkseni ovat tytyväisiä laitteen toimintaan.
Hakusanalla " Virolahden pursiseura" minäkin äkkinäisenä netin käyttäjänä löysin kuvilla varustetun artikkelin em. asiasta.

Matti

Vastaa Viestiin