Pö kyllästäminen talvella?
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2018 14:10
Pö kyllästäminen talvella?
Terve,
Olen korjaamassa kaaria veneeseeni. Samalla ajattelin mahdollisesti kyllästää pilssiä sekä uusia lyijymönjät. Kaaret olen jo laminoinnut valmiiksi ja nyt mietin seuraavia toimenpiteitä ja tarvitsisin neuvoja viisaammilta.
Irrotanko kaikki rikkinäiset kaaret kerralla? Vai yksi kerrallaan työn alle.
Onko kyllästäminen mahdollista talvella?
Kun olen raapinut vanhat lyijymönjät pois, pitääkö vielä sen jälkeen puhdistaa pinnat jollain ennen uutta maalia?
Ps.Kaikki neuvot ovat tervetulleita! Kiitos jo etukäteen!
Olen korjaamassa kaaria veneeseeni. Samalla ajattelin mahdollisesti kyllästää pilssiä sekä uusia lyijymönjät. Kaaret olen jo laminoinnut valmiiksi ja nyt mietin seuraavia toimenpiteitä ja tarvitsisin neuvoja viisaammilta.
Irrotanko kaikki rikkinäiset kaaret kerralla? Vai yksi kerrallaan työn alle.
Onko kyllästäminen mahdollista talvella?
Kun olen raapinut vanhat lyijymönjät pois, pitääkö vielä sen jälkeen puhdistaa pinnat jollain ennen uutta maalia?
Ps.Kaikki neuvot ovat tervetulleita! Kiitos jo etukäteen!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Kaaria voi poistaa useita kerralla kunhan vene on tuettu kunnolla, partaan alle töttejä jotka kantavat osan painosta.
Talvella voi kyllästää, imeytyy hitaammin.
Itse hioisin pintaa auki skrabaamisen jälkeen imeytymisen parantamiseksi vaikka 80:lla, pohjan saa puhtaaksi hyvin kaarien irroittamisen jälkeen.
Talvella voi kyllästää, imeytyy hitaammin.
Itse hioisin pintaa auki skrabaamisen jälkeen imeytymisen parantamiseksi vaikka 80:lla, pohjan saa puhtaaksi hyvin kaarien irroittamisen jälkeen.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2018 14:10
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Kiitos paljon vastauksesta!
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 09 Joulu 2015 02:48
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Ei mitään järkeä alkaa hiomaan P80 paperilla, mielummin hyvin kevyt hionta p120 tai p180 paperilla jos välttämättä haluaa.
Laudoitus ohenee tässä turhaan ja paikoitellen kiinni olevaan lyijymönjään uusi mönjä tarttuu hyvin, eikä haittaa pellavaöljy(95%) sinkkinaftenaatti(5%) seoksen imeytymistä.
Havupuutärpättiäkään ei tarvitse käyttää, tästä ei saa mitään lahosuojaa tai tämä ei auta imeytymistä puuhun, muuta kuin itse tärpätin osalta.
Harmi kun veneet on pilattu maalaamalla sisäpuolelta, jotkut veistäjätkin tekivät näin aikanaan uusille veneille, mutta ehkä silloin ei tiedetty paremmin tai osattu kuvitella mitä tämä aiheuttaa. tällöin puu ei pääse hengittämään kun kummallakin puolella on pinnoite.
Maali on vain vaikea poistaa jälkeenpäin kunolla ettei siitä jää jälkiä..
Jos vanhat maalit poistaa kokonaan, niin silloin hionta P80 paperilla ja tämän jälkeen pellavaöljy seos kyllästys.
Kun pinta on maalaamaton niin kyllästettä pääsee lisäämään sisäpuolelta vuosittain.
Laudoitus ohenee tässä turhaan ja paikoitellen kiinni olevaan lyijymönjään uusi mönjä tarttuu hyvin, eikä haittaa pellavaöljy(95%) sinkkinaftenaatti(5%) seoksen imeytymistä.
Havupuutärpättiäkään ei tarvitse käyttää, tästä ei saa mitään lahosuojaa tai tämä ei auta imeytymistä puuhun, muuta kuin itse tärpätin osalta.
Harmi kun veneet on pilattu maalaamalla sisäpuolelta, jotkut veistäjätkin tekivät näin aikanaan uusille veneille, mutta ehkä silloin ei tiedetty paremmin tai osattu kuvitella mitä tämä aiheuttaa. tällöin puu ei pääse hengittämään kun kummallakin puolella on pinnoite.
Maali on vain vaikea poistaa jälkeenpäin kunolla ettei siitä jää jälkiä..
Jos vanhat maalit poistaa kokonaan, niin silloin hionta P80 paperilla ja tämän jälkeen pellavaöljy seos kyllästys.
Kun pinta on maalaamaton niin kyllästettä pääsee lisäämään sisäpuolelta vuosittain.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2018 14:10
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Kyllä harmittaa itseäkin, että edelliset omistajat ovat tärvelleet veneen sisä osan. Muutenkin tuntuu pahalta miten huonolle pidolle tämä vene on joutunut. Tämä on ensimmäinen projektini ja toivoisin tekeväni asiat oikein jotta tämäkin 1965 rakennettu puuvene saisi vielä monia lisävuosia merillä.
Joten kiitos vastauksista!
Joten kiitos vastauksista!
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Moro
Kannattaa muistaa että lyijymönjä suojaa puuta homeelta ja laholta. Ehkä pohjalaudat ovat juuri siksi vielä kovia ja ehjiä. Kyllästysöljy (pellava) imeytyy kyllä lyijymönjän läpikin. Jos vaihtaa useampia vierekkäisiä kaaria, niin pohjan ja rungon tukeminen on tärkeää. Ehä on viisaampaa vaihtaa kaaret parissa erässä jokatoinen kaari kerralla?
Nortti
Kannattaa muistaa että lyijymönjä suojaa puuta homeelta ja laholta. Ehkä pohjalaudat ovat juuri siksi vielä kovia ja ehjiä. Kyllästysöljy (pellava) imeytyy kyllä lyijymönjän läpikin. Jos vaihtaa useampia vierekkäisiä kaaria, niin pohjan ja rungon tukeminen on tärkeää. Ehä on viisaampaa vaihtaa kaaret parissa erässä jokatoinen kaari kerralla?
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- galax650
- Viestit: 78
- Liittynyt: 29 Syys 2011 20:46
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Veneen runko ei tarvitse lyijymönjä ollenkaan tai mitään maalia sisäpuolelle, näin vain pilataan vene. Puu ei pääse hengittämään ja pellavaöljy kylläste seos antaa hyvän suojan.. Paljon nähnyt veneitä jotka on lakattu ulkopuolelta ja sitten maalattu sisäpuolelta. Lakan alta näkee kuinka puu on alkanut tummumaan ja maali irtoilee sisäpuolelta. Kosteutta pääsee aina puuhun ja on hyvä että se pääsee poistumaan sieltä. Lyijymönjä on hyvä pohjamaali antifouling maalin alla vesilinjan alapuolella, muttei sielläkään välttämätön, hyvin kyllästetty runko, jonka päällä on lyijytönkin primer ja antifoiling riittää.Northling kirjoitti: ↑14 Tammi 2019 18:12Moro
Kannattaa muistaa että lyijymönjä suojaa puuta homeelta ja laholta. Ehkä pohjalaudat ovat juuri siksi vielä kovia ja ehjiä. Kyllästysöljy (pellava) imeytyy kyllä lyijymönjän läpikin. Jos vaihtaa useampia vierekkäisiä kaaria, niin pohjan ja rungon tukeminen on tärkeää. Ehä on viisaampaa vaihtaa kaaret parissa erässä jokatoinen kaari kerralla?
Nortti
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Heipähei,
Lyijymönjä on kunnon old-school-meininkiä. Aikoinaan mojova myrkky puuta suojaamaan, mutta nykymaulla riettaan myrkyllinen maailmalle.
Mönjä on alun perin koostumukseltaan vernissaa ja lyijyoksidia. Pinta ei mikään kovin tiivis kalvo ole, varsinkaan vuosien jälkeen. Sikäli veneelle siitä ei ole sellaista haittaa, kuin voisi olla esim tiiviistä kalvomaalista sisäpuolella. Käytännössä uusi kyllästys menee tuosta punaisesta läpi että heilahtaa. Punaisen lyijyn poistaminen on työlästä, koska se on syvällä puussa. Hiominen on ihan käytännössä myrkyllistä puuhaa, koska tällöin lyijypöly pöllyää, niin että on koko ukko/akka punaisena ja nokasta tulee punaista pölyä niistäessä pari päivää.. vaikka olisi se kaupan parempi hengityssuoja käytössä.
Oman paattini kanssa aion pitää mönjät paikallaan, ja kyllästelen päälle pööllä. Puuhun tuskin saa koskaan enää yhtä tiukkaa laho/home suojaa, kuin alkuperäinen mönjäys.
Lyijymönjä on kunnon old-school-meininkiä. Aikoinaan mojova myrkky puuta suojaamaan, mutta nykymaulla riettaan myrkyllinen maailmalle.
Mönjä on alun perin koostumukseltaan vernissaa ja lyijyoksidia. Pinta ei mikään kovin tiivis kalvo ole, varsinkaan vuosien jälkeen. Sikäli veneelle siitä ei ole sellaista haittaa, kuin voisi olla esim tiiviistä kalvomaalista sisäpuolella. Käytännössä uusi kyllästys menee tuosta punaisesta läpi että heilahtaa. Punaisen lyijyn poistaminen on työlästä, koska se on syvällä puussa. Hiominen on ihan käytännössä myrkyllistä puuhaa, koska tällöin lyijypöly pöllyää, niin että on koko ukko/akka punaisena ja nokasta tulee punaista pölyä niistäessä pari päivää.. vaikka olisi se kaupan parempi hengityssuoja käytössä.
Oman paattini kanssa aion pitää mönjät paikallaan, ja kyllästelen päälle pööllä. Puuhun tuskin saa koskaan enää yhtä tiukkaa laho/home suojaa, kuin alkuperäinen mönjäys.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Moro Galax
Olen useampia eri tavoin käsiteltyjä veneitä huoltanut/korjannut ja kyllä väittäisin kokemuksesta että lyijymönjä on ylivoimainen puunsuoja. Mönjän alta yli parikymmenvuotias pellavaöljykyllästetty puu paljastuu vaaleana kuin juuri veistetty. Huonoin kylläste on Owatrol ja pelkkä primeri. Sellaisen veneen pohjalaudat oli kauttaaltaan siniset/mustat. Pellavaöljylahosuoja primeri sijoittuu sinistymisen kestossa johonkin tuohon väliin.
Se hyöty pilssin maalaamisesta myös on että vesi ei huuhdo pellavaöljyä puusta pois ja pilssin puhtaanapitäminen on paljon helpompaa.
Nortti
Jokaisella on tietenkin oikeus mielipiteeseen, mutta jonkinlainen perustelu väitteilleen on hyvä antaa.galax650 kirjoitti: ↑15 Tammi 2019 12:41Veneen runko ei tarvitse lyijymönjä ollenkaan tai mitään maalia sisäpuolelle, näin vain pilataan vene. Puu ei pääse hengittämään ja pellavaöljy kylläste seos antaa hyvän suojan.. Paljon nähnyt veneitä jotka on lakattu ulkopuolelta ja sitten maalattu sisäpuolelta. Lakan alta näkee kuinka puu on alkanut tummumaan ja maali irtoilee sisäpuolelta. Kosteutta pääsee aina puuhun ja on hyvä että se pääsee poistumaan sieltä. Lyijymönjä on hyvä pohjamaali antifouling maalin alla vesilinjan alapuolella, muttei sielläkään välttämätön, hyvin kyllästetty runko, jonka päällä on lyijytönkin primer ja antifoiling riittää.
Olen useampia eri tavoin käsiteltyjä veneitä huoltanut/korjannut ja kyllä väittäisin kokemuksesta että lyijymönjä on ylivoimainen puunsuoja. Mönjän alta yli parikymmenvuotias pellavaöljykyllästetty puu paljastuu vaaleana kuin juuri veistetty. Huonoin kylläste on Owatrol ja pelkkä primeri. Sellaisen veneen pohjalaudat oli kauttaaltaan siniset/mustat. Pellavaöljylahosuoja primeri sijoittuu sinistymisen kestossa johonkin tuohon väliin.
Se hyöty pilssin maalaamisesta myös on että vesi ei huuhdo pellavaöljyä puusta pois ja pilssin puhtaanapitäminen on paljon helpompaa.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- galax650
- Viestit: 78
- Liittynyt: 29 Syys 2011 20:46
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Perusteluni on että puun täytyy hengittää.. paljon nähnyt veneitä mistä lähtee lyijymönjä irti sisäpuolelta kun puuhun jäänyt kosteus pääsee muhimaan. Samoin jos vene on lakattu niin lakkapinnan alla puu on mustunut kauttaaltaan paikoittan..Venettä on helppo käsitellä sisäpuolelta pellavaöljy seoksella vuosittain. Pellavaöljyn pois huuhtoutuminen on hyvin vähäistä.
Lyijymönjä on hyvä suoja puulle ja itse käytän sitä ainoastaan Rungossa ulkopuolella vesirajan alla.
Kyllä sisäpuolelta maalattu vene varmasti on kestänyt pitkään ja ongelmat tulevat sen verran pitkän ajan kuluttua ettei veistäjä/Teese itse maalari välttämättä ehdi näkemään mitä veneelle kävi ajan myötä.
Lyijymönjä on hyvä suoja puulle ja itse käytän sitä ainoastaan Rungossa ulkopuolella vesirajan alla.
Kyllä sisäpuolelta maalattu vene varmasti on kestänyt pitkään ja ongelmat tulevat sen verran pitkän ajan kuluttua ettei veistäjä/Teese itse maalari välttämättä ehdi näkemään mitä veneelle kävi ajan myötä.
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Ihan vaan kommenttini tähän että hyvin on toiminut lyijymönjä pilssissä.....ja suojana veneenpohjassa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Mulla on tuossa 62 veistetyssä ollut lyijymönjä alkujaan pohjassa ja pilssissä, ei ole pahemmin lahonnut, maalit ovat vuosien saatossa haihtuneet. Runko on molemmin puolin maalattu alkydimaalilla, käsittääkseni se hengittää myös? Tästä en ole täysin varma, aika näyttää miten se toimii, mutta mönjä ainakin on hyvästä.
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Niin ja lisäyksenä, aioin siihen summalaiseenkin vetää pilssiin mönjää ainakin kölin ja alimman lautaparin päälle
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Aiheeseen liittyen..
Tosiaan olen sutinut vanhan mönjän päälle eli läpi pellavaöljyä pilssiin. Yleensä tässä talvikylmillä, niin saa rauhassa imeytyä. Mutt, jos pilssin haluaisi muutamaksi vuodeksi hienommaksi, niin kannattaisiko sutia uutta lyijymönjää sinne? Olisiko siitä jotain huomattavaa hyötyä 60 vuotta vanhassa veneessä?
Lyijymönjää ei tosin saa ihan joka putiikista enää ostaa, ja pitäisi kai olla y-tunnus. Mutta kai sitä nyt käsiinsä saa, jos oikein päättää... Hyötyä vai ei?
Tosiaan olen sutinut vanhan mönjän päälle eli läpi pellavaöljyä pilssiin. Yleensä tässä talvikylmillä, niin saa rauhassa imeytyä. Mutt, jos pilssin haluaisi muutamaksi vuodeksi hienommaksi, niin kannattaisiko sutia uutta lyijymönjää sinne? Olisiko siitä jotain huomattavaa hyötyä 60 vuotta vanhassa veneessä?
Lyijymönjää ei tosin saa ihan joka putiikista enää ostaa, ja pitäisi kai olla y-tunnus. Mutta kai sitä nyt käsiinsä saa, jos oikein päättää... Hyötyä vai ei?
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Pö kyllästäminen talvella?
Mulla on pari purkkia tota brava lyijymönjää. En tiedä laadusta, mutta kai se on ihan ok kampetta