Sivu 1/1

Mastomurheita

Lähetetty: 12 Elo 2003 11:15
Kirjoittaja kms
Hei kaikille,

Tarkkailtuani veneeni (ohutta, n.9m)mäntymastoa, huomasin sen olevan alaosastaan hieman mutkalla. Maston huippu on siis oikealla kohdallaan, mutta alimmaisten saalinkien ja kannen välisellä alueella, se tekee pienen mutkan, jonka jänne on noin 2m. Tätä ei voi korjata trimmaamalla, vaan käyryys tuntuisi olevan itse mastossa. Onko mitään keinoa, mitä voisin talven aikana yrittää, saadakseni maston suoraksi?

Mastosta

Lähetetty: 12 Elo 2003 13:03
Kirjoittaja Northling
Moi

Mikä venetyyppi, millainen riki, montako saalinkiparia, onko viulusaalinkeja, barduunoita, takastaagit, kuinka kireällä vantit ovat, oikeaako jos löystät vantit?? millainen maston käyryys kuuluu ko venetyyppiin, yl taaksepäin?

T:Aki

Lähetetty: 12 Elo 2003 13:48
Kirjoittaja kms
Vene on osatakiloitu Neptunkryssare, 1 saalinkipari +viulu.+barduunat+takastaagi. Masto on siis keulasta katsottuna alaosasta hieman kiemuralla (=tekee loivan S-kirjaimen). Vantit ovat jo nyt hieman optimaalista löysemmällä, mutta vanttien kiristys ei käsittääkseni auta tähän asiaan, koska kiemura kohta on niin lähellä mastonjalkaa...

Uskon siis, että maston käyryys johtuu jostakin muusta kun vanteista ym. seikoista. Kyseisessä venetyypissä on lisäksi luonnostaan hyvin voimakkaasti takakenossa oleva masto, joka on hyvässä trimmissä. Saattaisiko mutka johtua kuivumisesta? Mastoa ei ole kyllästetty vuosiin...

Mastosta

Lähetetty: 12 Elo 2003 14:33
Kirjoittaja Northling
Moi

Onkohan masto liimattu, ontto vai yhdestä puusta? Onko puu tervettä läpi asti? Entäs alavantit, niillä saa joskus mutkia mastoon aikaiseksi, jos ne on väärin kiristetty. Onko mastonkenkä ja maston alapää suorat, vinot pinnat voivat vääntää maston alapäätä. Mutta kuulostaa pahalta, jos mutka on iso ja masto umpipuuta niin sitä ei oikaise muulla kuin vaihtamalla puuta. Kuinkahan vanha masto on, ja koska mutka on ilmestynyt? Riski on olemassa jos se pahenee rikin ollessa kireällä, että se pettää. Jos masto on liimattu niin onhan liimasumat kunnossa myös pintaa syvemmältä. Vaikea on liimattuakin mastoa oikaista, pitäisi ajaa saumat auki ja vääntää suoraksi ja liimata uudelleen. Oikaisu pitäis oikeastaan tehdä sopivasti yli niin lopputulos olisi suora. On aika vaikeata.

T:Aki

Lähetetty: 12 Elo 2003 16:27
Kirjoittaja kms
Joo, liimattu on ja vuodelta 1950. Liimaussaumat eivät ainakaan "naura". Masto on kyllä terve, vaikkakin pinnasta paikoittain tummunut ja fallien naarmuttama. Alavantit eivät vinoutta voi aiheuttaa - mastonjalan vinous puolestaan on tarkastettava, mutta luulisin että masto on vain käyristynyt omia aikojaan.

Ennen mahdollisia toimenpiteitä haluaisin kysyä, onkohan tästä vinoudesta ylipäätään haittaa normaalissa käytössä. Vene on osoittautunut tästä puutteesta huolimatta ketteräksi, eikä tarkoituksenani ole kilpailla lähiaikoina. Tosin haluaisin pitää veneen luokkasäännön mukaisena, joten mikäli uusi masto tarvitaan, pitää minun siinä tapauksessa hankkia uusi sellainen, jonka suhteen kustannukset lienevät tähtitieteelliset.

t:Kaapo

Mastosta

Lähetetty: 12 Elo 2003 17:46
Kirjoittaja Northling
Jaaha - että tummunut pinnasta, ettei vaan tulis sisältäpäin. Noin vanha puu ei enään syyttä itekseen elä paljoakaan. Jos onttoon mastoon on päässyt vettä muhimaan jostain yläpään halkeamasta niin, lopputulos voi olla henkenvaarallinen. Edellisessä veneessäni oli mastossa mustumaa lakan alla ja luulin sen olevan pinnasta lähtösin, mutta sitten kun masto kunnolla myrskyssä niiasi uudella omistajallaan, niin totesimme sen olevankin sisältä laho! Onni onnettomuudessa he pääsivät hätä satamaan masto pystyssä mutta mutkalla, ilman henkilövahinkoja. Puumasto on siitä kiva että sen voi vetää moottorisahalla poikki terveestä kohtaa ja liimata alapää uudesta puusta ja lopputulos on ihan hyvä ja nätti, kunhan käyttää hyvää puuta, tarkat liitokset ja saumat ja kunnon liimoja.
T:aki

Lähetetty: 13 Elo 2003 10:29
Kirjoittaja kms
huh, pahalta kuullostaa! Täytynee siis purjehtia loppukausi kypärä päässä:-). Jos alkaa todella näyttämään niin huonolta, mihin viittaat, niin tuo palan vaihtaminen tuntuisi kyllä järkevältä vaihtoehdolta. Veneveistäjä saanee siis tutkia maston talvella.

t:kaapo

Lähetetty: 13 Elo 2003 11:08
Kirjoittaja kms
Mastoon liittyen vielä: Mikä olisi hyvä tapa selvittää maston ytimen kunto? Olisiko järkevää esim. porata pieni koereikä johonkin, tarkastaa porauslastut ja täyttää reikä uudelleen puutapilla?

t:kaapo

Mastoon

Lähetetty: 13 Elo 2003 17:31
Kirjoittaja Northling
Moi
Voi olla poraterän puruista vaikea selvittää puun kovuutta. Metsähoitajilla on sellanen kaira, millä saa puusta ehjän näytteen, jättää vaan isohkon reiän. Soita paikalliseen metsähoitopiiriin ja kysy lainaksi. Toisaalta jos saat alapään helan pois paikaltaan, niin sieltä voi selvitä jotain. Tai sitten ihan poistamalla lakka ja hiomalla tai höyläämällä pintaa että mihin asti sinistymä ulottuu. Jos jatkuu selkeesti puun sisään niin hälytyskellot pitäisi soida ja suorittaa sitten se kairaus.Toivotaan että on vaan ihan pinnallista.
Mulla muuten se lakka "kukki" siitä sinistymäkohdasta eli pullistui ulospäin muuten tasaisesta pinnasta.
T:aki