Puufiskarin kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
kaut
Viestit: 2
Liittynyt: 22.04.2003 11:31

Puufiskarin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaut » 22.04.2003 11:54

Auttakaa arvoisat tietäjät! Sain pääsiäisenä ensimmäisen veneeni, -70 luvulla valmistetun puufiskarin käsiini. Nyt olen hionut veneen ulkopohjan puhtaaksi irtoaineksista ja vanhoista maalikerroksista, paikotellen puhtaalle puulle. Lautojen mennessä limittäin ulkopuolelle saumakohtaan oli laitettu jotain mustaa kumimaista tököttiä, joka oli paikoin irtoillut. Nyt tökötit on poistettu ja saumat ovat puhtaat. Miten tästä tulee jatkaa eteenpäin? Tuleeko saumat saumata millä tökötillä?
Veneen pohjan aion maalata Ferrexillä pariin kertaan, paatti on ainoastaan sisävesikäytössä.

Veneen pituussuuntaisista pohjalaudoista pari vierekkäistä lautaa on löystynyt veneen runkokaaresta. Onko oikea toimenpide vedättää leveäkantaisilla ruuveilla laudat takaisin kiinni runkokaareen?? Muutoinhan rakenne elää toisin kuin alunperin.

Siis onko oikein rungon vedenalaisen osan työjärjestykseksi:
1) Ruuveilla kiristetään löystyneet (naulatut) laudat
2) Ohut tiivistesaumaus, mutta millä?
3) Ruiskumaalaus kertaalleen hyvin ohuella maalilla (jotta tunkeutuisi kaikkiin rakoihinkin)
4) Pintamaalaus pensselillä

Olen toivoa täynnä, että vielä tänä suvena pääsisin puuveneelläni vesille!

Tiedoistani kiitollisena kaut

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puufiskarin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 23.04.2003 11:58

Moi

Mielipiteitä kysymyksiisi:

"1) Ruuveilla kiristetään löystyneet (naulatut) laudat"

-Jos laudat on kiinnitetty kaariin kupariniiteillä, kaiva ulkopuolelta kitti pois, purista lauta kaareen ja paukuta kupari niitti uudelleen tiukalle. Vältä lisäreikien tekemistä ja villien ruuvien ruuvailua, se on purukumikorjausta.

"2) Ohut tiivistesaumaus, mutta millä?"

-Sikalla ja wurthillä löytyy kumimaisia joustavia massoja ko tarkoitukseen. Heillä on hyvät seikkaperäiset kirjalliset ohjeet.
(Laudan halkeamiin ei saa käyttää kovettuvaa massaa, vaan Hempelin Proof 10 tapaista aina pehmeää massaa.)

3) Ruiskumaalaus kertaalleen hyvin ohuella maalilla (jotta tunkeutuisi kaikkiin rakoihinkin)

-Kun nyt olet nähnyt suuren vaivan puhtaaksi hiomisessa, niin eikö kannattaisi kyllästää runko? Vai onko se hiljattain kyllästetty? Puun säilymisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää täyttää muuten vettäimevä solukko jollain öljymäisellä ja laholta suojaavalla aineksella.
Kyllästykseen on niin monta "parasta" ainetta kun on rannalla äijiä. Olen itse käyttänyt 75% pellavaöljyä, 20% peruskyllästettä(väritön lahosuoja) 5% venetervaa. Valmiitakin seoksia löytyy, hintaa vaan on enempi.
Kyllästys, pohjan maalaus ja kylkien lakkaus kannattaa tehdä sutilla, koska sillä saat tavallaan hierottua erityisesti ensimmäisiä 50%ohennettuja kerroksia puuhun sisään. (ruiskut on enempi automaalareiden vehkeitä)

"4) Pintamaalaus pensselillä" -ok
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 23.04.2003 12:38

Moro!
Pakko laittaa tähän pikku kommentti, mikäli kyseessä on ensimmäinen puuveneesi ja limisaumalla: ethän hionut niiteistä kantoja? Kupariniitissä umpipää on yleensä ulkopuolella ja niittaus tehty sisäpuolelta. Niitin niitattu kanta on yllättävän pieni. Jos niitin päät hioo tasaisiksi ja näteiksi, käy niin, että koko vene leviää vesillelaskussa, eikä olisi eka kerta. Eli niittejä ei saisi hioa, kiristää niitä kyllä voi ja kannattaakin, mutta kohtuudella sekin!

t.Matti

kaut
Viestit: 2
Liittynyt: 22.04.2003 11:31

Viesti Kirjoittaja kaut » 03.05.2003 20:06

Kiitos neuvoista, eiköhän näillä vesille päästä.

Vastaa Viestiin