Fiskari lentää...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Seesell

Fiskari lentää...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 09.09.2018 1:36

Moi!
Tässä nyt toinen puuvenekesä kohta takana. Tämä kesä oli vielä parempi kuin edellinen kun kokemus ja osaaminen hieman lisääntynyt😃
Nyt huomasin kivannäköisen myytävänäolevan veneen joka ihmetyttää meiläläistä.

https://www.nettivene.com/moottorivene/ ... nen/734992

Voisko joku selittää minulle miten linkissäoleva vene kulkee niin pirun lujaa? Se on 10,4 pitkä ja 1,8t painava ja kulkee yli 20 solmua ja toisell potkurilla vielä enemmän. Minä kun luulin että uppomarunkoinen kulkee solmuissa suurinpiirtein se mitä vene on pitkä. Eli tässä tapauksessa olis 10-11 solmua. Onhan tässä tietenkn 200hv, mutta kuitenkin. Eikö runkonopeus tarkoita sitä että oli moottori mikä tahansa niin runko ei pääse lujempaa?

Ja sitten siinä vielä lukee että tämä nopeus on ilman tasoja. Mistä tasoista Siinä puhutaan. Mitä ne on, mitä ne tekee ja mitä hyötyä niistä on? Saako munki veneeseen sellaiset?

Oma kulta on n.6.4m ja painoa n1t ja mukava nopeus 6 solmua ja maksimi vajaa 9 solmua, mutta silloin lentää jo lippis päästä ja hampaat suusta... moottori on Yanmar 2gm20 ja 16hv.

Olisi ihan kiva saada lisää vauhtia omaan venelyyn sillä tuota kyytiä ei oikein ehdi saaristoon ennenkuin hämärtää. Ja koska yöpymismahdollisuudet ovat aika rajoitetut kuten myös tila se rajoittaa todella paljon veneretkien määrää ja mittaa...

Mielenkiinnolla vastauksia odotellen...😃

Warjo

Re: Fiskari lentää...

Viesti Kirjoittaja Warjo » 09.09.2018 7:20

Raudassa ei ole raha hukassa...

stuuvari

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 12.09.2018 19:58

Voihan fiskarinki ampua vaikka kuuhun jos vaan pannaan tarpeeksi moottoria.. ylittyy se runkonopeus. Vois kyllä mennä keulakaaret poikki 8} ;-)

vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 18.10.2018 20:00

Ööö...., mulla on pikkusen vajaa 10 metrinen pellinkiläinen. Koneena tmd 31 eli noin 100hp. Aika helposti meni 16 solmua kesällä kun kokeilin vähän karstoja poltella. Tuli sellainen fiilis ettänousi plaaniin. Olis ollut vielä varaa lisätä kierroksia, mutta en sitten viitsinyt kun olen pitänyt koneen vähän niinkuin eläkkeellä ja yleensä ajellut rauhallisesti n.7-8 solmua.

Tuohon osamisen kehittymiseen kommentti, mulla on toi vehkasalo ollut 5 kesää ja köliveneen käsittelytaito on huimasti kehittynyt sinä aikana. Mikä on kyllä mukavaa huomata :)
Veneen kunnostus ei ole "pääasia", mutta on se hauskaa!

Vastaa Viestiin