Mahonki kanoottia suojaamassa luonnonvoimilta.

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Juha_P
Viestit: 3
Liittynyt: 29.04.2018 11:10

Mahonki kanoottia suojaamassa luonnonvoimilta.

Viesti Kirjoittaja Juha_P » 29.04.2018 11:35

Moippa kaikille.

Minulla olisi vähän (mutta vain vähän) normaalista poikkeava tilanne. Omistan melottavan umpi Mahongista (n. 3 senttiä paksua lautaa) tehdyn kanootin/veneen ja minun pitäisi suojata se sääolosuhteilta mahdollisimman hyvin maalaamalla, öljyämällä tai vastaavalla keinolla. Veneeni on Gambiassa, lähellä päiväntasaajaa ja on siis alttiina aikamoiselle määrälle UV-säteilyä. Se on myös jokapäiväisessä käytössä joessa mutta vesi on suolavettä. Paatti on vielä hyvässä kunnossa =ei homeessa eikä mätä, ja olisi tarkoitus pitää se sellaisena ainakin seuraavat 20 vuotta.

Netti on pullollaan ohjeita miten puuveneitä pitäisi maalailla mutta pääsääntöisest ne on tarkoitettu jo sellaisille henkilöille joilla on jo kokemusta moisesta puuhasta. Minä putoan kärryltä viimeistään siinä vaiheessa kun ensin käsketään öljytä ja sitten maalata. Miten voi maali pysyä öljytyllä pinnalla?

Vene on tällä hetkellä maalattu maalilla joka on ostettu Gambialaisesta maalausliikkeestä mutta purkin kyljessa ei edes lukenut mitä/minkä tyyppistä maalia se on. Isoin osa maalauksesta on edellisen omistajan jäljiltä ja en tiedä mitä maalia hän on siinä käyttänyt. Pyysin maaliliikkeestä parasta ja sanoivat, että tämä on öljymaalia ja sen on parasta mitä niiltä löytyy. Niillä oli muuten vain kahta eri vaihtoehtoa tyrkyllä. Mitä lie se toinen olikaan, se jäi vähän epäselväksi.

No, nyt olis tarkoitus hioa vanha maali kokonaan pois ja pistää siihen sellainen pinnoitus, että kestää. Olisiko jollain antaa neuvoa (ihan sellaista yksiselitteistä) mitä ensi ja mitä sitten jne. Veneen ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä, eli en hio sitä paljaaksi ja lakkaa pääle ja sitten se näyttää hienolta kun on puukuviopinnoite. Olisihan se varmaan hieno mutta säilyvyys varmastikkin kärsii oikein huomattavasti... ja sälyvyys on tässä se juttu.

Eli tälläisille neuvoille olisi tarvetta.
paatti.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Juha_P
Viestit: 3
Liittynyt: 29.04.2018 11:10

Re: Mahonki kanoottia suojaamassa luonnonvoimilta.

Viesti Kirjoittaja Juha_P » 29.04.2018 11:52

Ai niin.. ajattelin vähän vahvistaa paattiin tehtyjä liitoksia (esim. "penkkien" kiinityksiä) rosterista tehdyillä ruuveilla. Nyt niissä on käytetty mustasta raudasta tehtyjä nauloja. Kasassahan tuo pysyy mutta jos vähän tekis siitä vahvemman. Onko tässä mitään järkeä? Onko rosteri hyvä vaihtoehto Mahongin kanssa? Olisko joku Messinki parempi? Tarvitsen melko pitkiä ruuveja ja rosteriset terassiruuvit on ihan kohtuu hintaisia...

Juha_P
Viestit: 3
Liittynyt: 29.04.2018 11:10

Re: Mahonki kanoottia suojaamassa luonnonvoimilta.

Viesti Kirjoittaja Juha_P » 30.04.2018 23:59

Ok, ymmärrän, että asia maalauksesta on "liikaa keskusteltu", joten ei sitten kysytä tai odoteta vinkkejä siihen. Mutta jos sais tohon ruuvien käyttöön edes jotain vihjeitä, niin olisin tytyväinen.

Eli tarkoitukseni olisi tukevoittaa venettä rosteri ruuveilla niin, että se pysyisi paremmin kasassa. Ajattelin pistää ruuvit noihin kuvassa punaisella merkitsemiini kohtiin. Ei nyt ihan tarkalleen niihin mutta pyöreasti... Yksi kaverini (ei edes lähelläkään asiantuntijaa) oli sitä mieltä, että puu on elävä materiaali ja jos joitan paikkoja tuetaan niin, että ne ei pääse liikahtamaan siinä eläessään yhtä paljon kuin muut, niin vene repeilee saumoista ja se siitä sitten... Kysymys on siis, että voiko vene mennä pilalle siitä, että sitä alkaa tukemaan noilla ruuveilla?

Ruuveista vielä sen verran, että noi hapon (ja suolaveden) kestävät ruuvit on sen verran hinnakkaita, että meinaan käyttää A2 luokan rosteri ruuveja. Niiden kantojen päälle tulee jokatapauksessa maali, ja siten ne ei suoranaisesti ole juuri missään tekemisissä suolaveden kanssa. ja vaikka ne nyt vähän siellä puun sisällä vähän ruostuisikin, niin eiköhän ne siellä ton veneen iän asiansa aja.

Noita poikittaispuita ei varmaankaan uskalla irroittaa hionnan ajaksi/helpottamiseksi. Voivat olla kantavia rakenteita ja siten pitää venettä kasassa. Olis helpompi hioa koneelliseti tuo sisäpuoli jos noi puut ei olis tiellä...

Toi mun vene on kasattu melko kookkaista laudoista. Köli on tehty yhdestä puusta ja siihen on sitten liitetty pari lautaa kyljiksi. Kyljet näyytäisivät olevan yhdistetty köliin ja kylkilaudat toisiinsa jonkinsorttisella nahkapalalla (kuvassa merkitty 1.:llä) joka on naputeltu siihen isohkokantaisilla nauloilla. Ei äkkipikaa vaikuta kovin pitkäikäiseltä viritelmältä. Ajattelin, että josko tohon nahan päälle (sitä ei varmaankaan kannata lähteä siitä kokonaa toiseen systeemiin vaihtamaan) pistäis vaikka päällemaalattavan agryylimassa sauman. Massan pitäisi kestää jonkin verran kulutusta koska ovat tavallaan lattialla. Jossain määrin elastinenkin sen varmastikkin pitäisi olla. Olisiko tähän kenelläkään ideoita siitä, että mitä mömmöä noiden suojaamiseen kannattaisi käyttää? Venettä käytetään siis suolaisessa vedessä (sama suolaisuus kun Atlannin valtameressä).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mahonki kanoottia suojaamassa luonnonvoimilta.

Viesti Kirjoittaja Northling » 01.05.2018 11:56

Moro

Sen verran eksoottinen kanootti että ei kovin uskalla neuvoja antaa.

Maalista; jos puu on mahongin sukuista umpipuuta (siis ei vaneria) niin joku pikkasen joustava maali olisi hyvä niin se ei halkeilisi puun eläessä. Eli öljyalkydi tai öljyuretaani maali hyvällä UV suojalla olisi varmaan hyvä, uretaani-alkydimaali on jo sitten kovempi, mutta kuitenkin joustavampi kuin 2- komponentti maalit, jotka ovat liian kovia. Joku kyllästysöljy suojaisi puuta ravistumiselta http://venemaali.fi/tuote/veneen-kyllas ... mpreg-20l/ Internationalilta, jotunilta tai Hempeliltä löytyy ko. maaleja.

Tavallinen rautanaula ruostuu tosiaan nopeasti suolaisessa ympäritössä ja samalla lahottaa puuta, joten niiden korvaaminen rosteri ruuveilla on varmaan hyvä ajatus pidemmän päälle. Tosin noi veneet taitaa olla enempi käyttökapineita, jotka tehdään uusiksi sitten kun ne lahoavat.
Eikä se ruuvi sen kovempi ole kuin rautanaulakaan, joten siitä ei taida olla huolta.

Akryylimassa on turhan kovaa, joku Sika-tyyppinen uretaanimassa olisi joustavampi.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin