Sivu 1/2

Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 11.03.2018 21:12
Kirjoittaja stuuvari
Yleensä käytetään ikkunoiden asennuksessa kumitiivisteitä, alumiinikehyksiä jne.
Ajattelin että kun tuo hytti on maalattu niin asentaisin polykarbonaatti ikkunat huullokseen pelkästään liimatiivistemassalla. Ilman mitään ruuveja ja muita kehyksiä.

Onko tällainen pelkkä asennusliimaus kuinka harvinaista ja mitä tulis huomioida lopputuloksen onnistumiseksi. Ainakin puuvenekorjaamo J.Kareinen on näin asentanut niin että tuskin ne tuulen mukaan lentävät..

Kaikki ikkunat.. vain siisti massaus?

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 11.03.2018 21:39
Kirjoittaja Korhosen Mara
Minulla on veneessä näin asennetut ikkunat. Juuri sen enempää en osaa asiasta ikävä kyllä kertoa. Jonkun aiemman omistajan tai veneen tekijän asentamat. Selvästi ovat pysyneet, koska ovat vielä paikallaan.

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 11.03.2018 22:10
Kirjoittaja MÖsteri
Moi,

Kyyllä massalla varmaan saa ikkunat ihan nykyaikaisesti kiinni. Itse en ole vielä kokeillut, kun mielelläni vähtään litukitin ja sörsselien kanssa. Vierastan myös hiukan sitä vaihetta, kun massasta pitäisi muotoilla siisti viimeistelty vinopalko. Kannattaa varmasti teipata ikkunan ympäri ja karminkin ympäri (tai siis siihen ruffin sivuun rajat) ettei massa leviä liikaa. Saippuaveteen kastetulla sormella on hyvä tasoitella, ja varmaan jollain saippuoidulla kittiveitselläkin, tai muulla lastalla.
Melkein kolhisin ikkunan asennusvaiheessa kumminkin muutamalla lasituslankanaulalla kiinni, jotta pysyy paikallaa massan kuivuessa. Ja ehkä muuten tekisin kahdessa vaiheessa, ensin ikkunan sisäpuolen massa tiiviiksi ja ne muutama naula. Sitten niiden kuivuttua ulkomassa paikalleen siististi.
Massan alle jäävän puun varmaan kyllästäisin ja lakkaisin oikein perusteellisesti. Massa irtoaa jonain päivänä varmasti jostain, ja sitten puuhun alkaa vesi yrittämään sisään. Siinä lakka ja kyllästeet hidastavat harmia jonkin aikaa. Tosin siitä lakkaamisesta en ole varma, mutta sitten pitää olla joku tae, että massa ottaa kyllästettyyn puuhun kiinni.

Mutta kus sanottu, en ole itse kokeillut. Olen vain korjaillut veneestäni jonkun aiemman massaajan jälkiä ja korvannut niitä liitukitti+lakka -järjestelmällä :))

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 11.03.2018 22:34
Kirjoittaja stuuvari
MÖsteri kirjoitti:Moi,
Melkein kolhisin ikkunan asennusvaiheessa kumminkin muutamalla lasituslankanaulalla kiinni, jotta pysyy paikallaa massan kuivuessa. Ja ehkä muuten tekisin kahdessa vaiheessa, ensin ikkunan sisäpuolen massa tiiviiksi ja ne muutama naula. Sitten niiden kuivuttua ulkomassa paikalleen siististi.
Massan alle jäävän puun varmaan kyllästäisin ja lakkaisin oikein perusteellisesti. Massa irtoaa jonain päivänä varmasti jostain, ja sitten puuhun alkaa vesi yrittämään sisään. Siinä lakka ja kyllästeet hidastavat harmia jonkin aikaa. Tosin siitä lakkaamisesta en ole varma, mutta sitten pitää olla joku tae, että massa ottaa kyllästettyyn puuhun kiinni.
Kyllä varmaan teenkin massauksen kaksivaiheisesti ellen peräti kolmevaiheisesti.. mutta nauloille en näe tarvetta muuta kuin kuivumisen aikainen tuenta minkä voi tehdä varmaan muullakin lailla. Naulakin on ok jos niitä on oppinut näissä käyttämään. Puu suojataan ja maalataan ennen asennuksia. Liimamassat taitaa olla nykyään niin pitäviä että tuolta huulloskolosta ne pleksit ja massat ei lähde kuin puukolla työstämällä joskus.. vaikka ilmeisesti aika vähän tätä asennustapaa käytetään. Ja tuntuu että niitä reikiä porataan ja ruuveja laitetaan aika tavallisesti näihin asennuksiin.

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 11.03.2018 22:42
Kirjoittaja stuuvari
Sitä kuinka tavallista tällainen pelkän massan käyttö on, en tiedä.. ja kuinka ne on toiminut vuotamattomina sitten vuosia vanhoina.
Korhosen Mara kirjoitti:Minulla on veneessä näin asennetut ikkunat. Juuri sen enempää en osaa asiasta ikävä kyllä kertoa. Jonkun aiemman omistajan tai veneen tekijän asentamat. Selvästi ovat pysyneet, koska ovat vielä paikallaan.
Et varmaan osaa asennuksen ikää arvioida. Mutta ilmeisesti eivät vuoda.

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 11.03.2018 23:00
Kirjoittaja Northling
Moro

Puhut Polykarbonaatista ja Plexistä, kumpaa meinasit käyttää?
PC on iskunkestävää, mutta naarmuuntuu herkemmin. Ehdottomasti kannattaa käyttää kovapinnoitettua PC:tä esix Lexan Margard:ia
Plexi eli Plexiglas eli akryyli (PMMA so. polymetyylimetakrylaatti) on polykarbonaattiin verrattuna vähän herkemmin särkyvää mutta kestää kulutusta paremmin.

Käyttö ja käyttöympäristö tietenkin asettaa tiettyjä vaatimuksia ikkunoiden asennukselle ja kestävyydelle. Mihin ympäristöön ja käyttöön ko. vene on tarkoitettu. Joskus on meinannut paatteja upotakin kun liian suuriin ikkunaaukkoihin asennetut liianohuet ikkunat antoivat periksi kovassa allokossa ja vesi tuli sisään.

Sit kannattaa miettiä että mitä massaa käyttää? Massoja on miljuuna erilaista ja niissä on erilaisia ominaisuuksia. Jos käyttää tavallista polykarbonaattia ei kannata laittaa ihan rajuinta massaa kun ne PC ikkunat pitää sitten jossain kohtaa vaihtaa kun ne on menny harmaaksi.

Nortti

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 11.03.2018 23:26
Kirjoittaja stuuvari
Moro

Polykarbonaattia olen ajatellut, ei akryylia eli sekö vain on sitä pleksiä. Ikkuna-aukot on aika pieniä sivuilla ja takana n.300x 400mm. Edessä 450 x 480mm. Minulla on käsitys että kovapinnoitettu on 2,5 - 3 kertaa kalliimpaa kuin normi polykarbonaatti, voin olla väärässä? Sivuille ja taakse käy varmaan tuo normi pc, vahvuudeksi olen ajatellut 5 mm. Pc täytyy varmaan olla jotain UV-suojattua. Eteen tulee luultavasti lasit tai kovapintainen pc. Ajohytin etuikkunoissa haasteena on pieni pyöreys jos laittaa lasia, pc.n voi taas taivuttaa muotoon ennen asennusta, kurvia on yhden lasin leveyden matkalla n.10 mm suorasta tasosta. En tiedä olisko hurjan paljon kalliimpaa teettää eteen laminoidut lasit taivutettuna valmiiksi. Sika:lla on ainakin juuri näille muoveille tarkoitettua liimamassaa. Vene on aivan saaristokäyttöön.

Täysin varma näistä asioista en vielä ole ja siksi kovasti teen hakuja ja etsin tietoa, täältäkin..

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 12.03.2018 0:04
Kirjoittaja stuuvari
Hmm.. tämähän oliskin helpompi tapa asennuksessa. Kaksipuolinen teippi ja massat sitten vain päälle.

https://www.youtube.com/watch?v=MQyjxVUskd8

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 12.03.2018 11:09
Kirjoittaja Korhosen Mara
stuuvari kirjoitti:Sitä kuinka tavallista tällainen pelkän massan käyttö on, en tiedä.. ja kuinka ne on toiminut vuotamattomina sitten vuosia vanhoina.
Korhosen Mara kirjoitti:Minulla on veneessä näin asennetut ikkunat. Juuri sen enempää en osaa asiasta ikävä kyllä kertoa. Jonkun aiemman omistajan tai veneen tekijän asentamat. Selvästi ovat pysyneet, koska ovat vielä paikallaan.
Et varmaan osaa asennuksen ikää arvioida. Mutta ilmeisesti eivät vuoda.
Vaikea arvioida ikää. Tiedän niiden olleen varmasti 8 vuotta, mutta sitä edeltänyt veneen historia on epäselvää. Ei ole kuitenkaan mitään syytä epäillä, etteivätkö olisi olleet ennen sitäkin. Vene on rakennettu 1970-luvulla, eikä ikkunoiden ympäristössä näy merkkejä listoista. Voi olla alkuperäinen ratkaisu, mutta tämänhetkisten massojen laittamisen iästä en tiedä.

Vene on tosin ollut maissa ja suojassa sateelta viimeisen 8 vuoden ajan, enkä itse ole vielä päässyt sitä märälle altistamaan. Yhdessä ikkunan nurkassa on sellaisia korjauksen jälkiä, että on vuotanut ja lahonnut pieneltä alueelta. Muuten ikkunan ympäristöt on kyllä siistit, eli ilmeisesti ihan toimiva ratkaisu ollut.

Voin tarkastella asiaa lähemmin seuraavan kerran kun menen veneelle, ja kuviakin voin sieltä tuoda tuliaisena jos sellaiset kiinnostaa.

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 12.03.2018 12:01
Kirjoittaja JussiK
Olen liimannut ikkunat (lasit) omaan veneeseeni n. 20v. sitten liimana uretaanipohjainen liima/tiiviste massa, en muista merkkiä ,olisiko ollut wurth , myyjä ? Laseille oli jyrsitty upotus puuhun ja hytin ulkopinta oli kuidutettu joten liimaus tuli puulle ja lasikuidulle. lasit ympäröin vielä puu listoilla joiden kiinnitys samalla aineella .Ikinä minun aikanani ei ollu lasien kanssa mitään ongelmia , yksikään liimaus ei vuotanut tms. vene oli mulla käytössä n. 5v.
Nykyiseenkin projektiini on lasit liimattu (kuva) ongelmia tuli kaikissa niissä kohdissa joissa käytin (lasiliikkeen suosituksesta) primeria, jälkeenpäin tulin tietämään että primer ei kestä uv. säteilyä. kaduttaa pirusti primerin käyttö . joka paikassa missä primer ,se hilseilee irti ja niissä kohdissa ,kuten lasien leikkaus pinta , ei primeriä ,ei ongelmaa. Mutta siis itse en missään nimessä alkaisi laseja kiinnittämään kumilistoilla, suurimpana syynä vuotoherkkyys , myös vältän viimeiseen asti pleksien käyttöä ikkunoina ,kuvan veneessä on jopa yksi sivu ikkuna halkaistu pysty suunnassa ja liimattu silikonilla siihen sauma koska hytin seinä kaareutui siinä kohtaa.
lasikuva 1.JPG

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 12.03.2018 12:29
Kirjoittaja Qubik
Se primerihomma on mielenkiintoista, koska sillä teorialla olis kaikki autojen tuulilasit irti. Siellä käytettään ehdottomasti primeria. Mä uskoon että sulla on vika siina primerin ja alusmaterjaalin välissä. Joko primeri on kehyksesta aulattanu/pehimmitänyt maalia tms. Puu pinnalle primerin laitto on sitten kiemurantti, kun väärä primeri imeytyy puuhun eikä jää tartuntapinta. Jotkut primerit mikä tarttuu puuhuun, ei taas tarttuu akryyliin.
Suositteleen ehdottomasti primeria, mutta sen sopivuus pintaan pitää varmistaa ehdottomasti.

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 12.03.2018 12:52
Kirjoittaja JussiK
Itselläni ei tieto taito riitä sen tarkemmin kehittelemään syytä ,mikä primerissä meni pieleen , viisaammat on olleet sitä mieltä että uv, säteily on syyllinen ? tosin vaikka liimaus olisi ollutkin piilossa jonkun listan alla ,eikö silti ainakin vähän uv, säteilyä olisi primeriin päässyt ? Primeriä laitettiin vain lasiin ,toisen puolen alustana on epoksilla maalattu lasikuitu.
Sen vaan tiedän, että jokapaikassa missä primeria ei ole, liimamassa on kiinni kuin tauti, ja niissä kohdin missä primer on lasin ja liiman välissä ,liima on täysin irti ,lasista (tietenkin, eihän se primerin läpi voinut lasiin tarttua).Luojan lykky oli etten käyttänyt primeriä lasien reunoissa ( leikkauspinnoissa) muuten olisi lasit varmaan omasta painostaan tippuilleet

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 12.03.2018 15:36
Kirjoittaja stuuvari
JussiK.. tuossa hilseilyssä voi olla asia hyvinkin noin kuin kerroit.
Qubik kirjoitti:Se primerihomma on mielenkiintoista, koska sillä teorialla olis kaikki autojen tuulilasit irti. Siellä käytettään ehdottomasti primeria.
Qubik.. Auton lasissa on se musta reunus uv-suojana siinä kohdin mihin tulee primerit ja massat, jostakin sain tämän käsityksen. Pysyy ehkä sen takia. Tuossa linkki sikamassan käyttöön, siinä on just tuo primerin suojaus"pakko"".

Kohdassa Sikaflex®-295 UV, ja siitä alakohdassa
ESITTEET/SIKA-MENETELMÄT
Muovi-ikkunoiden liimaus ja tiivistys

https://fin.sika.com/fi/solutions_produ ... 02105.html

http://fin.sika.com/dms/getredirect.get ... ka.com/138

Itse sikamassa on uv-suojattu mutta primeri ilmeisesti ei kun käsketään laittamaan uv-suojateipit päälle.

Taidan jättää primerit pois ettei tarvii teippailla lisäksi päälle.

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 12.03.2018 17:44
Kirjoittaja Warjo
stuuvari kirjoitti:
Qubik.. Auton lasissa on se musta reunus uv-suojana siinä kohdin mihin tulee primerit ja massat, jostakin sain tämän käsityksen. Pysyy ehkä sen takia.
Autojen lasien musta reunus ei ole riittävä UV-suojaus. Siksi niissä käytetään mustaa primeriä, että saadaan riittävä UV-suoja.
Autojen lasit liimataan yleisimmin PU-liimalla, joka ei kestä UV-säteilyä.

Re: Hytin ikkunoiden asennus liimamassalla

Lähetetty: 13.03.2018 10:33
Kirjoittaja JussiK
Warjo kirjoitti:
stuuvari kirjoitti:
Qubik.. Auton lasissa on se musta reunus uv-suojana siinä kohdin mihin tulee primerit ja massat, jostakin sain tämän käsityksen. Pysyy ehkä sen takia.
Autojen lasien musta reunus ei ole riittävä UV-suojaus. Siksi niissä käytetään mustaa primeriä, että saadaan riittävä UV-suoja.
Autojen lasit liimataan yleisimmin PU-liimalla, joka ei kestä UV-säteilyä.
Mustaa oli tämäkin primer joka minulla on muuttunut mustaksi hilseeksi ,ja ammattilaiselta ostettu ,ei kai tuotteen väri kerro vielä mitään sen uv- kestävyydestä?
Rasittava on kyllä nykyään liimojen viidakko guuglaamalla "pu-liima" tulee pelkästään vastaan se puun liimaamiseen tarkoitettu, vapaasti kuivuessaan vaahtomaiseksi kovettuva kellertävä liima .
PU-Liimamassa, haulla taas tulee sitä tavaraa jota itse olen käyttänyt ,saa ainakin mustana ,harmaana,valkoisena ,beigenä, molemmat tarvii kovettuakseen kosteutta.
Kysymys tietenkin kuuluu miksi ihmeessä käyttää primeriä jos liimaus onnistuu hyvin , jopa varmemmin ilman sitä ?
En väitä etteikö primer joskus olisi välttämätöntä , mutta en usko että niin usein kuin yleisestä mielipiteestä voisi päätellä.

Jos liima valmistajilta / myyjiltä kysytään niin olisivat varmasti oikein mielissään jos saisivat myydä asiakkaalle vielä lisäksi, pohjustus aineen pohjustus primerillekin , ja siihen vielä tartunta pohjuste päälle. Lasku pitenee niin myyjällä hymy levenee .
Vähän sama on maalipuolella ,keskusteluista päätellen ei edes maustehyllyä voi enää maalata jos ei pintaan ensin vedä "tartunta,alustus,pohja, primer ensi,alustus maaleja .Ja kauppias nauraa koko matkan pankkiin miettien ," ei hitto ja ennen myytiin vaan se maali" :))