Korhos-Maran rojekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Korhosen Mara
Viestit: 31
Liittynyt: 08.06.2015 8:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara » 24.05.2018 17:36

Homma on edennyt vähän kerrassaan. Kyllästys nyt meneillään ja pellavaöljykyllästettä (20-30% tärpättiä, 4-5% sinkkinaftenaattia) on mennyt nyt noin 30 litraa. Vähän kerrassaan tuntuu täyttyvän ja pian on homma jo hoidettu. Etenkin vesirajan alapuolella on ollut lähipäivinä kovin öljyistä veneelle tullessa.

Kannen loppuun saattaminenkin on jo alkuvalmistelujen asteella. Tässä on siis keskeneräinen vanerikansi, johon edellisen omistajan oli tarkoitus laittaa rimat päälle. Varpelaudat hän liimasi ja homma jäi. Päätin tehdä kangaskannen. Nostan kannen varpelautojen tasolle vaneria väleihin laittamalla. Niiden päälle sitten kangaskansi.

Kovin on helteistä ja kuivaa ollut. Vene on ollut n. 8 vuotta kuivilla ja sateelta suojassa. Arvelin sen kuivuneen aivan rutikuivaksi, mutta kun otin lakkapinnan ja pohjan maalit pois niin on edelleen kuivunut. Aiemmin veneessä oli pari leveimmältä kohdin 4 mm halkeamaa, mutta nyt ne ovat laajentuneet noin sentin levyisiksi, vaikka olen joka päivä ollut venettä kyllästämässä. Saumat ovat kuitenkin aika hyvin kiinni.

Aikomus on täyttää halkeamat Pyhän Pietarin venekitillä jota minulla sattuu olemaan pari törppöä, ja sitten kuparipeltiä päälle. Kunhan vene on saatu taas vesille ja turpoamaan niin ensi keväänä voi harkita rimoittamisia.

Pari juttua tuosta halkeama-asiasta on mietityttänyt.
Kannattaako halkeamiin laitella kittiä ennen vai jälkeen pohjan maalamisen? Kannattaako venettä turvottaa märkä matto -konstilla ennen kitin ja kuparipaikkojen
laittoa? Vai liekönäillä mitään väliä?

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja Staffe » 27.05.2018 22:41

Korhosen Mara kirjoitti:
24.05.2018 17:36
Aikomus on täyttää halkeamat Pyhän Pietarin venekitillä jota minulla sattuu olemaan pari törppöä, ja sitten kuparipeltiä päälle. Kunhan vene on saatu taas vesille ja turpoamaan niin ensi keväänä voi harkita rimoittamisia.

Pari juttua tuosta halkeama-asiasta on mietityttänyt.
Kannattaako halkeamiin laitella kittiä ennen vai jälkeen pohjan maalamisen? Kannattaako venettä turvottaa märkä matto -konstilla ennen kitin ja kuparipaikkojen
laittoa? Vai liekönäillä mitään väliä?
Moro,

Jos olet aikeissa rimoittaa veneen ensi keväänä en ehkä itse lähtisi laittamaan kuparipeltiä. Tuo kitti pitää veden ulkopuolella yhtälailla. En toisaalta tunne tuon kuparipellin toimenpiteen etuja joten saatan olla väärässäkin.

Laita kitti maalaamisen jälkeen. Näin näet kitatut paikat paremmin kun alat hommiin ensi talvena eivätkä ole piilossa maalin alla.

Itse olen turvottanut ensin ja laittanut kitin vasta sitten, en usko että on väärää tapaa/järjestystä. Turvottamisessa käytin mattoja aluksi mutta huomannut toimivammaksi konstiksi säkkikankaan käytön. Sitä on helppo levittää veneen sisälle ja leikellä juuri sen kokoiset palat kuin haluaa

T. Staffe

Avatar
Korhosen Mara
Viestit: 31
Liittynyt: 08.06.2015 8:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara » 28.05.2018 7:46

Niin, en tuota tiedä onko niille kuparipellin palasille lopulta mitään tarvetta. Enemmän lienee kyse henkisen puolen paikkaamisesta.

Vastaa Viestiin