Korhos-Maran rojekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 13.03.2018 0:08

Jos aletaan oikein miettimään niin turhaan kartat epoksia.. se alkaa olla jo tosi "perinteistä" puuveneiden parissa.. historia on sillä jo pitkä. Todella hyvä liima puuveneisiin. Paras liima. Sillä liimaisin uutta puuta lahon tilalle ja sillä käsittelisin tuon vanerikannenkin vedenpitäväksi. Rimatki saa sillä liimattua kanteen.

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja JussiK » 13.03.2018 10:53

Laitanpa muutaman sanan omasta "vanerin,päälle rimoitus" ratkaisusta .Eli vielä ihan itse sahasin n.5mm paksut "rimat" lankuista , liimasin vaneriin epoksilla ( helvetillinen työ, lyijypainoja / puristimia käyttäen), siihen päälle kudottu lasikangas ja reilusti epoksia (kaikki kolot täyteen ettei vesi pääse)
Tiesin ettei epoksi kestä uv. säteilyä joten siis alan liikkeestä mulle myytiin "spinaker" lakka joka " varmasti käy epoksin päälle ja kestää uv- säteilyn"

No näin toimin 4-5 kerrosta lakkaa ja reilusti että kaikki kolot täytyy ettei vesi pääse.
Kului pari vuotta ja lakka alkoi rapista pois ,ei kestänyt uv,ta. epoksi siellä alla ei kestänyt sitäkään vähää säteilyä ,joten kaikki hilseili pois ja tietenkin
vesi pääsi sinne rimoihin asti ,Työ joka siis odottaa seuraavaksi, petkele käteen ja kaikki kuidut lakat epoksit rimat huitsin v.. tuun vanerin päältä ,ja tilalle kuidutus epoksilla , ja siihen päälle 2k pu-maali. loppui hienostelut mun osalta.
Jussi K

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.03.2018 12:23

Moro

JussiK:n kokemuksesta en kuitenkaan moittisi epoksia vaan väärää UV-suojaa ja mahdollisesti väärää epoksia. (olikos se nyt sitä superhalpaa Jeti epoksia?)
Jos se "Spinaker" lakka oli sitä öljy-alkydi 1-komponenttilakkaa, niin eihän se toimi epoksin päällä.
Jos välttämättä epoksilla haluaa pinnoittaa puuta niin siihen päälle mieluiten 2-komponentti epoksi- tai uretaani-maali.
Korkean UV suojan omaava 2-komp lakkakin käy mutta pitää muistaa että se UV-suoja "kuluu" siitä lakasta joten sitäkin pitää uusia.
Pinnoittamiseen lakan alle pitää käyttää UV-suojan omaavaa epoksia esim West 207.

Itse en kuitenkaan lähtisi epoksilla pinnoittamaan ulkopintoja. Se on ns. "pain in the butt" kun kuitenkin jossain kohtaa pintaan tulee naarmu tms ja vesi pääsee puuhun niin sinityyhän se sitten kun vesi ei pääse epoksin alta mihinkään poistumaan. Ja se todellinen kipu peräpäähän tulee sitten, kun yrittää poistaa eposkia puun päältä. Ei auta kuumapuhaltimet, se on hiottava ja syvältä.

Epoksi on, kuten aiemmin sanottu, erinomainen puuliima veneolosuhteisiin oikein käytettynä!

Nykyisin epoksia on saatavissa: UV-suojattuna, nopeaa, hidasta, erittäin hidasta, aminivahavapaata, joustavaa, ym.
Oikea tuote oikeassa paikassa oikein käytettynä helpottaa elämistä.
Tuolta löytyy tietoa Westin tuotteista, myös suomeksi:
https://www.westsystem.com/products/

Työmenetelmistä sen verran että jos käyttää aminivahaa erittävää epoksia sen poistossa kannattaa olla huolellinen, ettei pinnoitus epäonnistu sen takia. Itse olen kantapääopiston kursseilla oppinut senkin.

Jenkit käyttävät paljon puupinnoituksessa epoksia ja saahan sillä kestävän ja pitkäikäisen pinnoituksen... mutta sitten kun se pettää, on sen poistaminen kovan työn takana. Itse suosin 1 komponenttisia öljy/uretaani/alkydipohjaisia lakkoja suoraan puulle. ne on vamman tullessa helppoja korjata ja tarvittaessa poistaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Korhosen Mara
Viestit: 31
Liittynyt: 08.06.2015 8:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara » 13.03.2018 13:13

Näillä näkymin olen tekemässä rimakannen vanerin päälle ja nimenomaan epoksilla liimaten.

Kannen pintakäsittely vielä vähän mietinnässä, mutta lakkaa todennäköisesti.

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja JussiK » 13.03.2018 17:09

Northling kirjoitti:Moro

JussiK:n kokemuksesta en kuitenkaan moittisi epoksia vaan väärää UV-suojaa ja mahdollisesti väärää epoksia. (olikos se nyt sitä superhalpaa Jeti epoksia?)
Jos se "Spinaker" lakka oli sitä öljy-alkydi 1-komponenttilakkaa, niin eihän se toimi epoksin päällä.
Jos välttämättä epoksilla haluaa pinnoittaa puuta niin siihen päälle mieluiten 2-komponentti epoksi- tai uretaani-maali.
Korkean UV suojan omaava 2-komp lakkakin käy mutta pitää muistaa että se UV-suoja "kuluu" siitä lakasta joten sitäkin pitää uusia.
Pinnoittamiseen lakan alle pitää käyttää UV-suojan omaavaa epoksia esim West 207.

Itse en kuitenkaan lähtisi epoksilla pinnoittamaan ulkopintoja. Se on ns. "pain in the butt" kun kuitenkin jossain kohtaa pintaan tulee naarmu tms ja vesi pääsee puuhun niin sinityyhän se sitten kun vesi ei pääse epoksin alta mihinkään poistumaan. Ja se todellinen kipu peräpäähän tulee sitten, kun yrittää poistaa eposkia puun päältä. Ei auta kuumapuhaltimet, se on hiottava ja syvältä.

Epoksi on, kuten aiemmin sanottu, erinomainen puuliima veneolosuhteisiin oikein käytettynä!

Nykyisin epoksia on saatavissa: UV-suojattuna, nopeaa, hidasta, erittäin hidasta, aminivahavapaata, joustavaa, ym.
Oikea tuote oikeassa paikassa oikein käytettynä helpottaa elämistä.
Tuolta löytyy tietoa Westin tuotteista, myös suomeksi:
https://www.westsystem.com/products/

Työmenetelmistä sen verran että jos käyttää aminivahaa erittävää epoksia sen poistossa kannattaa olla huolellinen, ettei pinnoitus epäonnistu sen takia. Itse olen kantapääopiston kursseilla oppinut senkin.

Jenkit käyttävät paljon puupinnoituksessa epoksia ja saahan sillä kestävän ja pitkäikäisen pinnoituksen... mutta sitten kun se pettää, on sen poistaminen kovan työn takana. Itse suosin 1 komponenttisia öljy/uretaani/alkydipohjaisia lakkoja suoraan puulle. ne on vamman tullessa helppoja korjata ja tarvittaessa poistaa.



Nortti
Juuri näin , en epoksia syytäkkään, kuten kirjoitin ,olin tietoinen siitä ettei se kestä uv,tä. ja kyllä oikein arvattu ,epoksi oli (on ) sitä halpis "jeti" Ä Tiedä sitten olisiko silloin (n. 8v , sitten) saanut epoksia joka uv, n kestää ?? Mutta koska itseään on ikävä syyttää , syytän lakan myyjää ammattitaidottomuudesta .
Ja kuten myös kirjoitin seuraava päällyste ( kuten muualla veneessä jo on) 2k pu maali , se näyttää kestävän vuodesta toiseen ainut haitta näyttää olevan että hieman haalistuu. Kuvissa alla Rimojen liimaus menossa . ja valmiina . Ja tämän hetken tilanteesta ei paljoa kuvia viitsi otella tulee paha mieli.
P6010348.JPG
P4160469.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jussi K

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.03.2018 18:17

Moro

Sehän näissä venehommissa on, että halvin harvoin on edullisin. Vaikka ei omalle työlleen hintaa laskekkaan, niin kuitenkin jos jonkun halpis/epäsopivan tuotteen takia joutuu jonkun homman tekemään kahteen kertaan, niin meneehän sinä hukkaan myös ne materiaalit.

Itellä on sellanen periaate että paljon työtunteja vaativissa kohteissa käytän mielummin koeteltuja ja testattuja laatu/merkkituotteita. Vaikkei ylimääräistä rahaa olekkaan, niin arvostan omaa työtäni sen verran, etten viitsi sitä turhaan hukkaan heittää huonojen raaka-aineiden takia.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja JussiK » 14.03.2018 11:23

Samaa mieltä ,Nortti . tosin hinta ei aikoinaan ollut ainut syy miksi päädyin laminoimaan Jeti epoksilla ,vaan viskositeetti ,kylläkin jeti tuppaa olemaan vähän liiankin juoksevaa ,tuntuu ettei niin pientä rokosta olekkaan josta se ei mahtuisi , ja siis jatkaisi matkaansa .
seuraavaksi täytyy käyttää ,varmempia tekniikoita ja aineita .( sama ,melkein kymmenen v. sitten ostettu jeti epoksi on muuten täysin käyttökelpoista vaikka purkit on avattu myös , n. 10v. sitten )

Ja myös nöyrtyä sen suhteen ettei persaukisen rakentelijan kannata vaatia veneeseensä flyygeli pintoja ,jos on pienoismallia isompi projekti kyseessä,
tarttee vähän löysätä otetta ja tyytyä vaatimattomampiin ,mutta silti toimiviin ratkaisuihin.
Nyt kun on ikää vähän tullut lisää ja terveys hieman rakoilee. niin ei enää ole niin kovin vallalla asenne "lisää töitä vaan kyllä se siitä, kun tarpeeksi raataa"
Jussi K

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 14.03.2018 11:47

Northling kirjoitti:Moro

Sehän näissä venehommissa on, että halvin harvoin on edullisin. Vaikka ei omalle työlleen hintaa laskekkaan, niin kuitenkin jos jonkun halpis/epäsopivan tuotteen takia joutuu jonkun homman tekemään kahteen kertaan, niin meneehän sinä hukkaan myös ne materiaalit.

Itellä on sellanen periaate että paljon työtunteja vaativissa kohteissa käytän mielummin koeteltuja ja testattuja laatu/merkkituotteita. Vaikkei ylimääräistä rahaa olekkaan, niin arvostan omaa työtäni sen verran, etten viitsi sitä turhaan hukkaan heittää huonojen raaka-aineiden takia.

Nortti
Aiemmista kommenteista päätellen tarkotat Jetiä. Mikä todistettu vika Jetissä on.. muu kuin että se on edullista.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.03.2018 12:11

Moro

En tarkoita mitään tuotetta tai merkkiä erityisesti. Ihan yleisesti vain yritän tähdentää sitä, että oikea tuote oikeaan paikkaan. esim. öljylakkaa ei kannata laittaa epoksipinnoitteen päälle, koska se ei siinä tahdo kestää pidempään. Tavallista epoksia ei kannata käyttää pinnoittamiseen vaan se vaatii UV suojatun epoksin jne.
JussiK oli käyttänyt Jetiä epäonnistuneessa kansiprojektissaan ja hän aiemmin kirjoitti että se oli halpaa. Minulla ei ole siitä mitään mielipidettä

Itse olen käyttänyt West ja SP epoksia (lähinnä puun liimaukseen), Lakkoina ja maaleina Hempeleitä, tiivistemassoina Sikoja, nämä siksi että eivät ole koskaan pettäneet ja tiedän miten ne käyttäytyy ja kestää. Tosin mulla on vasta vähän yli 40 vuoden kokemus veneenhoidosta harrastelupohjalta, minä mitään tiedä!

Nortti

PS. Westistä saa muuten tosi juoksevaa kun lämmittää sitä ja liimattavaa kohdetta pikkasen ja puun kanssa tietenkin pitää käyttää hidasta tai extra hidasta kovetinta.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja JussiK » 14.03.2018 13:08

Tietyssä mielessä monipiippuinen juttu , onhan epok sikin joskus ollut upouusi keksintö , jos kukaan ei koskaan kokeilisi mitään uutuuksia ja tekisi kokeita ainut puuvene malli olisi ontoksi koverrettu runko?
Ps. Mitään muuta moitittavaa Minulla ei ole Jeti epoksista ja oikeastaan tuo UV kestävyyden puute ja juoksevuus ei pitänyt olla mitään yllätyksiä eli käyttäjän viaksi voi laskea. Liimana se toimii erinomaisesti edelleen melkein kymmenen vuotta purkin avaamisesta.
Jussi K

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 14.03.2018 21:16

Northling kirjoitti:Moro

En tarkoita mitään tuotetta tai merkkiä erityisesti. Ihan yleisesti vain yritän tähdentää sitä, että oikea tuote oikeaan paikkaan. esim. öljylakkaa ei kannata laittaa epoksipinnoitteen päälle, koska se ei siinä tahdo kestää pidempään. Tavallista epoksia ei kannata käyttää pinnoittamiseen vaan se vaatii UV suojatun epoksin jne.
JussiK oli käyttänyt Jetiä epäonnistuneessa kansiprojektissaan ja hän aiemmin kirjoitti että se oli halpaa. Minulla ei ole siitä mitään mielipidettä

Itse olen käyttänyt West ja SP epoksia (lähinnä puun liimaukseen), Lakkoina ja maaleina Hempeleitä, tiivistemassoina Sikoja, nämä siksi että eivät ole koskaan pettäneet ja tiedän miten ne käyttäytyy ja kestää. Tosin mulla on vasta vähän yli 40 vuoden kokemus veneenhoidosta harrastelupohjalta, minä mitään tiedä!

Nortti

PS. Westistä saa muuten tosi juoksevaa kun lämmittää sitä ja liimattavaa kohdetta pikkasen ja puun kanssa tietenkin pitää käyttää hidasta tai extra hidasta kovetinta.
Kyllä sinä tiedät.. ja osaat ja omaat kokemusta. Minulla ei ole noin pitkää kokemusta tällä saralla, mutta voin uskoa että epoksia olen käyttänyt enemmän, se ei tietysti tarkoita muuta. Ja miksi kysyin tuota (nimenomaan todistetusti).. syy kysymykseeni on se että onkohan minulla jäänyt jotain huomiotta tässä asiassa, nimittäin olen juuri Jetiä käyttänyt todella paljon, luku on kiloina kolminumeroinen. Olis aika ikävää jos nyt saisin tietää että ko. merkki onkin jokin laaduton halppis joka pettää tietyssä pisteessä. Tähän astiset kokemukset itsellä ovat todella hyvät. Sillä on ollut hyvä laminoida ja liimata. Verrattuna sp epoksiin työkentely on vapaampaa eikä aiheuta minulle allergioitakaan kuten sp aiheutti. Mutta ehdottomasti suojaan epoksipinnat oikealla maalilla ja huom. näihin pintamaalauksiin oikein tehdyllä pohjatyöllä.

En tiedä mikä lakan irroitti kerrotussa tapauksessa mutta luulen itsekin että tuo ongelma on juuri nortinkin mainitsemassa kohdassa eli epoksin ja lakan välissä.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 14.03.2018 21:27

Itse laitan esim. hytin ulkopintaan ja ulkokattoon Jeti-epoksilaminoinnin ohuella lasikankaalla, siihen päälle epoksipohjamaalin epocoat 21 primerin, sitten tulee 2k uretaanimaali (laivamaali) pintaan. Ei pitäis näin uv.n päästä tekemään tuhoa epoksipinnalle.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.03.2018 21:40

Moro

Mites muuten jetissä on työskentely-kovettumisaika?
Entäs aminblush? Kauanko puskee vahaa ulos?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 15.03.2018 10:34

Northling kirjoitti:Moro

Mites muuten jetissä on työskentely-kovettumisaika?
Entäs aminblush? Kauanko puskee vahaa ulos?

Nortti
En tiedä taulukko arvoja näille kysymyksille. Työskentelyaika on paljon pitempi kuin Sp epoksilla. Parhaimmillaan tuntitolkulla liitosliimauksissa. Sp.ssä ikkuna-aika sulkeutui aina äkisti jolloin työ siltä osin oli ohi. Se on yksi suuri syy miksi en ota sitä enää käyttöön vaikka hinta tipahtaiskin. Voi olla että minulle silloin joskus myytiin sp epoksiin liian nopea kovete. Siitä on aikaa. Jetissä se ei mielestäni sulje pintaa sillätavalla yhtäkkiä vaan "tahmeus" ja tarttuvuus jatkuu paljon pitempään. Silloin voi lisätä laminoinnin pintaan epoksikerrosta pitempään. Ja tekniikka märkää märälle lisää myös ison liimasauman työ aikaa. Pitää kuitenkin tietää milloin ei enää lisätä. Kovettumisen alkuvauhtiin pääsy riippuu lämpötilasta, sekoitusastian mallista ja liemen määrästä. Saa tämän lähtemään räjähtävällä vauhdillakin reagoimaan. On tullut koettua sekin savupommi. Mutta esim. suurissa ainemäärissä kudoslaminoinnissa voi aikaa lisätä ottamalla aine välittömästi astiasta työpinnalle. Pysyy pitempään juoksevana hyytelöitymättä. Astia pitää olla laaja ja lämmön kanssa pitää osata pelata. Ilmankosteus on sitten ykkösasia amiinin takia. Kun teen pintalaminointeja säädän lämmön ja kosteuden niin että amiinia ei muodostu vaan kovettunut pinta tulee puhtaan lasin kirkkaaksi. Ei mene paperi tukkoon kun hion sitten kovettunutta pintaa ja tarttuvuus seuraavaan kerrokseen tulee hyvä. Jos on kostea tila ja lämpökin huono niin pinta menee sameaksi amiinista.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Korhos-Maran rojekti

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 15.03.2018 11:09

Tämä on ollut siinäkin mielessä hyvää tavaraa koska on niin juoksevaa ja kirkasta. Sp oli paksumpaa ja ei näin kirkasta. Lasikangas kyllästyy läpi nopeasti. Vanerin reunat saa imemään paljon juoksevalla aineella ennen varsinaista liimausta. Oon sivellyt reunoihin riippuen paikasta 3-6 kierrosta. Sp ei imeytynyt noin paljon.

Vastaa Viestiin