Korhos-Maran rojekti
- Korhosen Mara
- Viestit: 31
- Liittynyt: 08 Kesä 2015 08:12
- Paikkakunta: Tampere
Korhos-Maran rojekti
Aloitin nyt uuden aiheen tästä, vaikka olihan tuossa tuo eräskin kysymys terva-asiasta. Projektina ostetussa veneessä on siis monenlaista tekemistä, ja tässä ketjussa kyselen neuvoja. Ensimmäinen puuvene on kyseessä, joten tietämystä puuttuu.
Ensimmäisenä asiana on nyt kannen rakentaminen.
Edellinen omistaja on laittanut kanteen (varsin huolellisesti ja hienosti) vaneria, jonka päälle hänellä oli ajatuksena tehdä rimakansi. Vaneri on maalattu alapuolelta. Vaneriin on kiinnitetty mahonkiset varpelaudat ruuveilla ja ilmeisesti uretaaniliimalla. Projekti jäi kuitenkin kesken, ja tämänhetkinen tila näkyy kuvasta. Tähän hätään löysin kuvan vain takakannesta, mutta se kertonee, mistä on kyse.
Niin, kansi tosiaan pitäisi tehdä, mutta pieni budjetti huomioon ottaen. Tähän mennessä tehty työ on kuitenkin tehty hyvin, joten huonosti ei kannata rajallisesta rahamäärästä huolimatta. Vene on tällä hetkellä talvisäilytyspaikassa pressukatoksessa. Sen parempia verstastiloja ei ole käytettävissä.
En hae veneeltä ns. pröystäilevyyttä (voiko tällaiselta veneeltä sellaista odottaakaan?), eli kiiltävä ja kunnioitusta herättävä silmänruoka ei ole tavoitteena. Aion tervata veneen ja ns. kansanomaisempi meininki kiinnostaa enemmän. Kannen pintakäsittely on vielä tosin vähän mietinnässä. Niin sanottu Roslagin mahonki on ollut yhtenä vaihtoehtona. Tämänkin tarkoituksenmukaisuutta sopii toki kommentoida.
Varmaan kuitenkin kannattaa tehdä rimakansi, koska se on jo aloitettukin. Luin aiempia keskusteluja aiheesta, ja niissä suositeltiin rimojen epoksoimista vaneriin. Vierastan kuitenkin hiukan epoksia, koska, kuten mainittua, tunnen enemmän vetoa perinnemenetelmien suuntaan. Onko rimakantta mitään mieltä tehdä vanerille epoksoimatta? Tuleeko mieleen jotain hyviä vaihtoehtoja rimakannelle, kun kansi on tässä vaiheessa missä se tällä hetkellä on?
Ensimmäisenä asiana on nyt kannen rakentaminen.
Edellinen omistaja on laittanut kanteen (varsin huolellisesti ja hienosti) vaneria, jonka päälle hänellä oli ajatuksena tehdä rimakansi. Vaneri on maalattu alapuolelta. Vaneriin on kiinnitetty mahonkiset varpelaudat ruuveilla ja ilmeisesti uretaaniliimalla. Projekti jäi kuitenkin kesken, ja tämänhetkinen tila näkyy kuvasta. Tähän hätään löysin kuvan vain takakannesta, mutta se kertonee, mistä on kyse.
Niin, kansi tosiaan pitäisi tehdä, mutta pieni budjetti huomioon ottaen. Tähän mennessä tehty työ on kuitenkin tehty hyvin, joten huonosti ei kannata rajallisesta rahamäärästä huolimatta. Vene on tällä hetkellä talvisäilytyspaikassa pressukatoksessa. Sen parempia verstastiloja ei ole käytettävissä.
En hae veneeltä ns. pröystäilevyyttä (voiko tällaiselta veneeltä sellaista odottaakaan?), eli kiiltävä ja kunnioitusta herättävä silmänruoka ei ole tavoitteena. Aion tervata veneen ja ns. kansanomaisempi meininki kiinnostaa enemmän. Kannen pintakäsittely on vielä tosin vähän mietinnässä. Niin sanottu Roslagin mahonki on ollut yhtenä vaihtoehtona. Tämänkin tarkoituksenmukaisuutta sopii toki kommentoida.
Varmaan kuitenkin kannattaa tehdä rimakansi, koska se on jo aloitettukin. Luin aiempia keskusteluja aiheesta, ja niissä suositeltiin rimojen epoksoimista vaneriin. Vierastan kuitenkin hiukan epoksia, koska, kuten mainittua, tunnen enemmän vetoa perinnemenetelmien suuntaan. Onko rimakantta mitään mieltä tehdä vanerille epoksoimatta? Tuleeko mieleen jotain hyviä vaihtoehtoja rimakannelle, kun kansi on tässä vaiheessa missä se tällä hetkellä on?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Korhosen Mara
- Viestit: 31
- Liittynyt: 08 Kesä 2015 08:12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Korhos-Maran rojekti
Löysin veneestä myös hiukan lahoa, mutta tosiaan vain hiukan. On tainnut jokin kolhaista tuohon ja sen myötä lahota. Tuollainen kolo tuli, kun sitä raaputti. Laho ei siis ollut läpi, vaan tunkeutui puuhun sentin tai allekin. Mitä tällaisessa tilanteessa kannattaa tehdä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Korhos-Maran rojekti
Moro
Jos perinnettä haluat niin sitten revit sen vanerin pois, sillä vanerin viilut on liimattu epoksityyppisellä liimalla toisiinsa.
Perinteisesti rimakansi on tehty ilman alusvaneria naulaamalla pontista ja rivetty saumat, joihin sitten valutetaan pikeä saumaksi. Ei ole kovin pitkäikänen eikä kovin tiivis. Kyllä nykyaikaisilla menetelmillä saavutetaan ihan eritason tiiveys ja kestävyys.
No mut voishan sen vanerin pinnan eposoida ja sit liimata Sika-tyyppisellä PU-massalla ne rimat siihen.
Rimakansi kannattaa tehdä lahoa kestävästä puusta: Teak, iroko, lehtikuusi, Oregon Pine, tms. Mäntyäkin käytetään, mutta sinistyy herkemmin.
Mahonkirimat pitää lakata, teak ja iroko kestää harmaantuneena lahoamatta ja pitää tossun alla parhaiten.
Nortti
Jos perinnettä haluat niin sitten revit sen vanerin pois, sillä vanerin viilut on liimattu epoksityyppisellä liimalla toisiinsa.
Perinteisesti rimakansi on tehty ilman alusvaneria naulaamalla pontista ja rivetty saumat, joihin sitten valutetaan pikeä saumaksi. Ei ole kovin pitkäikänen eikä kovin tiivis. Kyllä nykyaikaisilla menetelmillä saavutetaan ihan eritason tiiveys ja kestävyys.
No mut voishan sen vanerin pinnan eposoida ja sit liimata Sika-tyyppisellä PU-massalla ne rimat siihen.
Rimakansi kannattaa tehdä lahoa kestävästä puusta: Teak, iroko, lehtikuusi, Oregon Pine, tms. Mäntyäkin käytetään, mutta sinistyy herkemmin.
Mahonkirimat pitää lakata, teak ja iroko kestää harmaantuneena lahoamatta ja pitää tossun alla parhaiten.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Korhosen Mara
- Viestit: 31
- Liittynyt: 08 Kesä 2015 08:12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Korhos-Maran rojekti
Tiedän kyllä, mitä vaneri on. En sentään pöljä ole. Jos tuota perinnehommaa aletaan tarkastella, niin huomataan, että oikeastaan tuo Volvo Pentakin pitäisi viskata jorpakkoon. Torx-kantaiset ruuvit voisin samalla poistaa. Tai ruuvit yleensäkin. Toisessa kuvassa näkyvä raaaputin on vääränlainen, kuten myös kaasuliekitin, jota olen käyttänyt lakkapinnan poistossa. Perinnetoiminta on aina menneisyyden vaikutteiden tulkitsemista ja valikoimista, siinä sekoittuu aina ja väistämättä eri aikojen vaikutteita. Menneiltä ajoilta ja sukupolvilta tähän päivään periytyneistä asioista valikoidaan se, mikä nähdään omassa toiminnassa merkitykselliseksi. Omassa tapauksessani eräs rajaus on se, että veneen kanssa touhutessa välttäisin mielelläni epoksin ja muiden muovimaisten materiaalien kanssa työskentelyä.
Pöljä en ole, mutta aloittelija senkin edestä. Ahkeraan olen lukenut tätä foorumia ja jonkin verran myös tutustunut kirjaston tarjontaan, mutta emmää tajuu näistä vielä paljon mitään. Tuolla toisaalla joku mainitsi ruuvanneensa rimat vanerikanteen ja pintakäsittely päälle. Onko tämä tuhoon tuomittu ratkaisu? Vaikken epoksipurkkiin aivan mieluiten tartukaan niin kehnoa kantta ei hyödytä tehdä.
Pöljä en ole, mutta aloittelija senkin edestä. Ahkeraan olen lukenut tätä foorumia ja jonkin verran myös tutustunut kirjaston tarjontaan, mutta emmää tajuu näistä vielä paljon mitään. Tuolla toisaalla joku mainitsi ruuvanneensa rimat vanerikanteen ja pintakäsittely päälle. Onko tämä tuhoon tuomittu ratkaisu? Vaikken epoksipurkkiin aivan mieluiten tartukaan niin kehnoa kantta ei hyödytä tehdä.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Korhos-Maran rojekti
Moro
No nym meni vähän turhan vilosohviseks...
Jos ruuvaa rimat vaneriin ilman liimaa tai liimamassaa, niin odotettavissa on, sitten kun saumat alkavat vuotaa, että vesi jää muhimaan rimojen ja vanerin väliin ja vaneri lahoaa sitten kohtuu nopeasti. Niin että sikäli rimarakenne ilman vaneria on parempi.
Kaikki tietenkin riippuu siitä mitä tavoittelee...
Nortti
No nym meni vähän turhan vilosohviseks...

Jos ruuvaa rimat vaneriin ilman liimaa tai liimamassaa, niin odotettavissa on, sitten kun saumat alkavat vuotaa, että vesi jää muhimaan rimojen ja vanerin väliin ja vaneri lahoaa sitten kohtuu nopeasti. Niin että sikäli rimarakenne ilman vaneria on parempi.
Kaikki tietenkin riippuu siitä mitä tavoittelee...
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Korhosen Mara
- Viestit: 31
- Liittynyt: 08 Kesä 2015 08:12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Korhos-Maran rojekti
Jep, hyvä tietää. Ei ole tässä vaiheessa vielä oikein tuntumaa näihin hommiin, mutta eiköhän se sieltä vähän kerrassaan löydy kun vaan ahkeraan lukee, kyselee, raapii päätä, väsäilee ja katsoo sitten ajan kanssa tuliko tehtyä sutta ja sekundaa vai toimivaa.Northling kirjoitti:Moro
No nym meni vähän turhan vilosohviseks...![]()
Jos ruuvaa rimat vaneriin ilman liimaa tai liimamassaa, niin odotettavissa on, sitten kun saumat alkavat vuotaa, että vesi jää muhimaan rimojen ja vanerin väliin ja vaneri lahoaa sitten kohtuu nopeasti. Niin että sikäli rimarakenne ilman vaneria on parempi.
Kaikki tietenkin riippuu siitä mitä tavoittelee...
Nortti
Eiköhän siihen epoksi tule väliin.
- kimsir
- Viestit: 358
- Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Korhos-Maran rojekti
Moi
Voishan tuossa vielä vaihtoehtona miettiä pellavakangasta ja öljymaalia. Perinteisempi ratkaisu, kuin epoksi, sikamassa, rima, yhdistelmä, joskaan ei taida olla niin hyvä.
Liimaisit lisää vaneria, jotta saat kannen parraslistojen tasolle ja sitten se kangas siihen öljymaalilla kiinni. Siitä en ole varma, miten tämän tyyppisessä ratkaisussa se parraslistan ja kankaan sauma viimeistellään? Tuleeko lista siihen sauman päälle vai, kuinka se saumankohta on ollut tapana tehdä?
Sellainenkin vaihtoehto olis, että se vaneritäyttö, sitten epoksi + maali päälle, siis ilman kangasta. Ei läheskään perinteinen ratkaisu mutta vaihtoehto muiden joukossa.
Kimmo
Voishan tuossa vielä vaihtoehtona miettiä pellavakangasta ja öljymaalia. Perinteisempi ratkaisu, kuin epoksi, sikamassa, rima, yhdistelmä, joskaan ei taida olla niin hyvä.
Liimaisit lisää vaneria, jotta saat kannen parraslistojen tasolle ja sitten se kangas siihen öljymaalilla kiinni. Siitä en ole varma, miten tämän tyyppisessä ratkaisussa se parraslistan ja kankaan sauma viimeistellään? Tuleeko lista siihen sauman päälle vai, kuinka se saumankohta on ollut tapana tehdä?
Sellainenkin vaihtoehto olis, että se vaneritäyttö, sitten epoksi + maali päälle, siis ilman kangasta. Ei läheskään perinteinen ratkaisu mutta vaihtoehto muiden joukossa.
Kimmo
HELMIIDA
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
- Paikkakunta: Lpr
Re: Korhos-Maran rojekti
Kuvassa on hyvän näköiset puuosat. Saisi tehtyä siistin rimakannen tuohon.
Jos itte en kehtaisi rimakantta tehdä, niin laittaisin havu vaneria
sopivat palat. Ja ne vanerin reunat sitten kastelu kyllästäisin, ennen asennusta jo.
Saumat pu massalla, lakka pintaan.
Toisessa kuvassa olevan pienen raaputetun kolon kyllästäisin ja tervaisin sen.
Korjaa sitten kun jos myöhemmin tarvetta ilmenee..
( Itse olen käyttö veneilijä, en niinkään entisöijä, tms, niin mielipiteet käytännöllisiä...)
Jos itte en kehtaisi rimakantta tehdä, niin laittaisin havu vaneria
sopivat palat. Ja ne vanerin reunat sitten kastelu kyllästäisin, ennen asennusta jo.
Saumat pu massalla, lakka pintaan.
Toisessa kuvassa olevan pienen raaputetun kolon kyllästäisin ja tervaisin sen.
Korjaa sitten kun jos myöhemmin tarvetta ilmenee..
( Itse olen käyttö veneilijä, en niinkään entisöijä, tms, niin mielipiteet käytännöllisiä...)
- Korhosen Mara
- Viestit: 31
- Liittynyt: 08 Kesä 2015 08:12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Korhos-Maran rojekti
Sama homma. Ei se viimeisen päälle kiiltäväksi puunaaminen niin innosta. Kun vehkeet toimii ja on suhteellisen siistit niin asiat on kohdallaan. Viimeisen päälle kiiltävä ja huoliteltu ei ole omaan silmään niin houkutteleva.jukkan kirjoitti: Toisessa kuvassa olevan pienen raaputetun kolon kyllästäisin ja tervaisin sen.
Korjaa sitten kun jos myöhemmin tarvetta ilmenee..
( Itse olen käyttö veneilijä, en niinkään entisöijä, tms, niin mielipiteet käytännöllisiä...)
Lähinnä tuossa vekissä huolettaa kestävyys, tuo kun on vesirajan alapuolella. Eikö tuollainen ole turvallisuuden suhteen ongelma? Jos asia on siltä osin ok, niin jätän toistaiseksi tuollaiseksi. On tuota tekemistä muutenkin.
. . .
Moottorisuunnitelmatkin pääsivät muuttumaan. Veneen mukana tuli irrallaan Volvo Penta 2001. Se oli alunperin kuitenkin asennettu paikalleen kehnosti, ja siinä olisi ollut joka tapauksessa sovittamista. Vielä kun pakosarja on päässyt jäätymään hyvin huonoon kuntoon ja puristukset taisivat jäädä edelliselle omistajalle, niin näillä näkymin tulee kaksipyttyinen Wickström tilalle. Budjetti on pieni, Volvon osat kalliita ja Wickströmit edullisia, huomattavasti kiinnostavampia ja ymmärtääkseni myös luotettavia vehkeitä. Wickströmin osia vieläpä löytyy jo jonkin verran omasta takaa.
Katsotaan miten paljon työtä joutuu tekemään Wickströmin sovittelemisessa veneeseen. Nyt tähtään siihen, että veneen saisi veteen tänä kesänä edes vähäksi aikaa, mutta jää nähtäväksi. Ei passaa laittaa projektia liian isolleen, vaan pyrin tekemään sen minimin, mitä tarvitaan, että pääsee veneilemään. Konekoppaa, matkustamon penkkejä ja muuta hienostelua voi väsäillä sitten joutessaan.
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
- Paikkakunta: konginkangas
Re: Korhos-Maran rojekti
Voit pistää sen pentan myyntiin osina.Ja ainakin äänimaailma on ihan jotain muuta wikellä kun tolla 2001:llä 

- Korhosen Mara
- Viestit: 31
- Liittynyt: 08 Kesä 2015 08:12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Korhos-Maran rojekti
Näinhän se on tehtävä.Kippo kirjoitti:Voit pistää sen pentan myyntiin osina.Ja ainakin äänimaailma on ihan jotain muuta wikellä kun tolla 2001:llä
Näillä näkymin olen hyvässä tapauksessa saamassa Wickström MA:n ilmaiseksi. Hiukan projektisen, mutta kokonaisen ja ihan ok-kuntoisen kuitenkin. Vähänhän tuo mietityttää laittaa noin vanha kone veneeseen, mutta toisaalta kun näistä vanhoista vehkeistä ja niiden ylläpidosta tykkää niin siinähän laittaa. Kiroilee sitten myöhemmin jos kiroilla täytyy.
MA:ssa on tehoa ilahduttavasti. Vene on 7,2 metriä pitkä ja Wickströmissä 14-16 hv. Hienosti riittää ja jää ylikin. Oletan kuitenkin, että kunhan kipparintaidot karttuu niin halu on mennä huonommassakin kelissä, jolloin tehoreservi ei ole haitaksi. Moottoripyöräilystäkin pidän melkeinpä eniten vesisateessa, niin miksipä en viehättyisi myös vesisateessa ja navakassa tuulessa veneilystä. Mistä lie tuokin sairaus lähtöisin...
MA:n fyysinen koko vain mietityttää. Se on aika iso moottori. Katselin kansalliskirjaston aineistoista mittoja, ja voi olla että veneen nykyisille moottoripukeille asettuu pienellä tekemisellä. Moottori on myös painava, ja sen nostaminen veneeseen oma hommansa.
- Qubik
- Viestit: 1090
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Korhos-Maran rojekti
Tosta 2001 raadosta voidais päästä pikkase kauppoihin. Jos vaikka sorvaus/hitsaustöille on tarvetta, niin siinä olis mulla oma oravannahkakin tarjolla.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- Korhosen Mara
- Viestit: 31
- Liittynyt: 08 Kesä 2015 08:12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Korhos-Maran rojekti
Kyllä siitä kauppoja voidaan tehdä. Se on nostettu toimivana pois veneestä, mutta jää on tehnyt tehtävänsä pakosarjassa. Aika pahasti on halkeillut, mutta osaava hitsaaja voisi sen vielä elvyttää. En tiedä, mihin puristukset ovat kadonneet, mutta epäilen männänrenkaiden jumittuneen. Lämpöä ja öljyä varmaan auttaa. Venttiilit eivät näyttäneet pikaisella vilkaisulla kantavan. Vesipumppua pitää myös vilkaista. Siellä oli hiukan jäätä kun parvekkeella pyöräytin. Impellerin akselin sokka, tai mikä siellä onkaan, taisi antaa periksi. Vaihteisto vaikuttaa hyvältä, ja varmasti koneestakin saa pelaavan kohtalaisella vaivalle.Qubik kirjoitti:Tosta 2001 raadosta voidais päästä pikkase kauppoihin. Jos vaikka sorvaus/hitsaustöille on tarvetta, niin siinä olis mulla oma oravannahkakin tarjolla.
muok.
Ei kun nyt mää vasta tajusin, mitä meinasit. Ei ole sorvaus/hitsaustarpeita.
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
- Paikkakunta: konginkangas
Re: Korhos-Maran rojekti
Tuota tuota.Onko tullut katottua pentan venttiilikopan alle,ettei olisi vaan puolipuristin jäänyt päälle.
Tai kokeilee ihan ensiks että,tuntuuko mitään vastusta vipua kääntäessä edes takaisin
Tai kokeilee ihan ensiks että,tuntuuko mitään vastusta vipua kääntäessä edes takaisin
- Korhosen Mara
- Viestit: 31
- Liittynyt: 08 Kesä 2015 08:12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Korhos-Maran rojekti
Kyllä se on auki ja venttiileissäkin tuntui välystä olevan. Pitää vielä tuohon paneutua lähipäivinä niin saa selvän mikä siellä mättää.Kippo kirjoitti:Tuota tuota.Onko tullut katottua pentan venttiilikopan alle,ettei olisi vaan puolipuristin jäänyt päälle.
Tai kokeilee ihan ensiks että,tuntuuko mitään vastusta vipua kääntäessä edes takaisin