Viilun liimaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
jukkahe
Viestit: 2
Liittynyt: 18.02.2018 23:30

Viilun liimaus

Viesti Kirjoittaja jukkahe » 19.02.2018 0:07

Terve.

Tämä nyt ei varsinaisesti liity puuveneisiin mutta ajattelin täältä löytyvän parasta tietoa joten kokeilen tätä kanavaa ongelmani kanssa.
Olen innokas sekalaisten puutöiden harrastaja ja tälläkertaa yritän tehdä kolmilapaista lentokoneen potkuria seinäkoristeeksi.
Tästä potkurista tulisi Spifire -tyylinen ja olen jo onnistuneesti tehnyt lasikuidusta keskiön, "spinnerin" mutta ongelmana on lapojen valmistus.
Näissä lavoissa tulisi olla kuperuutta ja aavistus kieroutta ja suunnitelmani oli latoa viiluja tiukasti kartonkihylsyn pinnalle, liimaa väliin ja huolellinen kuivatus. Lavan kuivuttua sahaisin sen sitten oikeaan muotoon, hioisin ja lakkaisin. Ensimmäinen yritys oli totaalinen fiasko. Käytin liimana Bilteman valkoista kosteutta kestävää yksikomponenttista puuliimaa jota laitoin reilusti joka viilukerroksen väliin ja teippasin kahdeksan viilun nipun tiukasti myötäilemään hylsyn kaarevaa pintaa. Kahden päivän kuivatuksen jälkeen avasin paketin ja pettymys oli suuri. Viilut olivat vetäytyneet voimakkaille poimuille tai rypyille vaikka lähtöasetelma oli sileä. Varmaankin käyttämäni liima oli huonointa mahdollista mutta mikä olisi sopivampaa? Myös jos saisi viilut oikeasti prässättyä tiukasti, auttaisi asiaan mutta sellaista prässiä en omista ja seinäkoristeen hinta pompsahtaisi ihan uusiin lukemiin. Vai olisiko parempi unohtaa viilu ja ostaa jotain ultraohutta vaneria ja liimata niitä muutama kerros? Ainakin olisi vähemmän herkkää kosteuden aiheuttamalle kupruilulle.

Avatar
Northling
Viestit: 2640
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Viilun liimaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.02.2018 0:16

Moro

Mä luulen et ongelma tuossa sun ekassa yrityksessa oli se liima. Jos se on tällaista EriKeeper tyyppistä dispersioliimaa niin siinä dispersion nesteenä on vettä, joka saa ohuet viilut turpoamaan ja homma on sitten metässä. Varsinkin jos se on teipattu tiiviiksi niin ettei se vesi pääse paketista ulos.

Kyllä taitaa ainoa oikea liima tuollaiseen projektiin olla epoksiliima, joka on 2 komponenttinen, liuotteeton ja väritön.

Vaikka tuosta yläpalkin mainoksesta kun klikkaat niin sieltä löytyy tietoa ja vaihtoehtoja.
West epoxy systemsillä on myös hyvät sivut ja sit on vielä SP Gurit epoksit...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

jukkahe
Viestit: 2
Liittynyt: 18.02.2018 23:30

Re: Viilun liimaus

Viesti Kirjoittaja jukkahe » 19.02.2018 0:27

Northling kirjoitti:Moro

Mä luulen et ongelma tuossa sun ekassa yrityksessa oli se liima. Jos se on tällaista EriKeeper tyyppistä dispersioliimaa niin siinä dispersion nesteenä on vettä, joka saa ohuet viilut turpoamaan ja homma on sitten metässä. Varsinkin jos se on teipattu tiiviiksi niin ettei se vesi pääse paketista ulos.

Kyllä taitaa ainoa oikea liima tuollaiseen projektiin olla epoksiliima, joka on 2 komponenttinen, liuotteeton ja väritön.

Vaikka tuosta yläpalkin mainoksesta kun klikkaat niin sieltä löytyy tietoa ja vaihtoehtoja.
West epoxy systemsillä on myös hyvät sivut ja sit on vielä SP Gurit epoksit...

Nortti

Kiitos kommentista!
Tämä liima tuntui juuri "Erikeeper" -tyyliseltä ja ostopäätökseeni vaikutti purkissa ollut _vedenketävä_ maininta. Ajattelin että lakatessa laminaattikerrokset eivät sitten lähtisi purkautumaan mutta eihän se vedenkestävä tarkoita että liimassa ei olisi puuta turvottavia raaka-aineita.
Kokeilen seuraavaksi tuota epoksiliimaa.

Avatar
stuuvari
Viestit: 303
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Viilun liimaus

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 21.02.2018 12:49

Muista lukea epoksin käyttöohjeet ja muista suojavarustus |+|

Vastaa Viestiin