ankkuriketjun laskuri

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
josefiina
Viestit: 18
Liittynyt: 08.11.2004 20:39
Paikkakunta: helsinki

ankkuriketjun laskuri

Viesti Kirjoittaja josefiina » 26.01.2018 11:04

Mulla on ankkurivinssi ja kettinki vapaapudotuksella, pakkosyöttö on liian hidas. Ongelma on se etten tiedä paljonko ketjua menee mereen. Yleensä pystyn sen arvioimaan mutta jos keskittyminen herpaantuu niin ketjua saattaa mennä aivan liikaa. Veneliikkeistä saa laskureita 700E hintaan. Luulisi muuallakin teollisuudessa olevan laitteita jolla mitataan menneen ketjun määrää.
Toinen tapa olisi mitata mennyttä aikaa. Ankkurivinssin laskema ketjumäärä sekunnissa tiedetään , sitten tiedettäisiin kauanko kestää esim, 25m
laskeminen. Saako ankkurivinssin kapulaan kytkettyä kelloa joka käynnistyisi alasnappia painettaessa. Entä sama langattomalla eli kaukosäätimellä toimittaessa. Jälkimmäinen ei ole niin välttämätön. Värimerkintöjä on ketjussa mutta se toimii ainoastaan nostettaessa ankkuria.
Terv josefiina
risto niemi

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: ankkuriketjun laskuri

Viesti Kirjoittaja Maa » 26.01.2018 20:50

Olisi tuo aika laskuri helpoin , rannekello ajanotolla , kännykkä ajanotolla / hälytyksellä...
Miksi se väri koodi ei toimi laskettaessa ?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: ankkuriketjun laskuri

Viesti Kirjoittaja Northling » 27.01.2018 1:29

Moro

Yleinen tapa on maalata ketjuun esim 10 metrin välein eri väreillä pätkä, josta tietää paljonko on ketjua mennyt.
Toinen tapa on laittaa erivärisiä nippusiteitä.
Isossa maailmassa on myös kaupallisia merkintämuoveja, joita napsuautetaan ketjulenkin keskelle.
https://www.google.fi/search?q=sailing+ ... jAD#imgrc=_
http://www.oceannavigator.com/May-June- ... ing-depth/

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: ankkuriketjun laskuri

Viesti Kirjoittaja matti » 27.01.2018 10:34

Northling kirjoitti:Moro

Yleinen tapa on maalata ketjuun esim 10 metrin välein eri väreillä pätkä, josta tietää paljonko on ketjua mennyt.

Nortti
muisto menneisyydestä, värikoodi; puvasikena =punainen, valkoinen, sininen, keltainen, nahka

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: ankkuriketjun laskuri

Viesti Kirjoittaja Northling » 27.01.2018 16:04

moro

PuVaSiKeNa :)) Juu laivaston muistoja!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

josefiina
Viestit: 18
Liittynyt: 08.11.2004 20:39
Paikkakunta: helsinki

Re: ankkuriketjun laskuri

Viesti Kirjoittaja josefiina » 28.01.2018 11:25

Kiitos vastauksista. Värikoodin ongelma on se että näen ankkuriketjua vain hyvin lyhyen pätkän. Laskiessa vapaapudotuksella ketjun nopeus on varsin suuri. En millään pysty erottamaan ketjun väriä siinä vauhdissa, alle puolen metrin pätkästä joka on näkyvissä.
Nyt en vielä tiedä kauanko kestää 25 m ketjun laskeminen, ehkä 3s. Se varmaan pitää vaan kesällä kokeilla ja mitata, 15 kg bruce ja 8mm ketju uppoaa melko nopeasti. Eli jos painan alas nappia yli 4s ketjua on yli 10 m liikaa meressä. Yksin rantautuessa sivutuulessa perä ehtii kääntyä aika paljon ennenkuin olen saanut keulan kiinni ja ankkurin kiristettyä.
Ankkuripeli on quick, luulisi etä sen kapulaan saisi "ajastinkellon" säädettävä kello, esim 2-5s.
Toinen ratkaisu olisi pakkosyötön nopeuttaminen. Se ei kai ole mahdollista, se pitäisi saada suunnilleen tuplattua.

T Josefiina
risto niemi

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: ankkuriketjun laskuri

Viesti Kirjoittaja Northling » 28.01.2018 21:45

Moro

Tiedäthän että keula-ankkuriin mennessä ei ankkuriketjua saisi päästää vapaasti juoksemaan?
Ankkuri lasketaan pohjaan ja sen jälkeen ketjua lasketaan samaa vauhtia kuin vene liikkuu taakse.
Tämä estää sen että ketju menisi solmuun omaan ankkuriin ja mahdollistaa ankkurin parhaan tarttumisen.
Jos pudottaa ketjun ankkurin päälle läjään on melko varmaa että se ei tartu eka yrittämällä ja suuri riski saada ketju solmuun.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

josefiina
Viestit: 18
Liittynyt: 08.11.2004 20:39
Paikkakunta: helsinki

Re: ankkuriketjun laskuri

Viesti Kirjoittaja josefiina » 29.01.2018 10:27

Kiitos kommentista, ei ole kyse keula ankkurista, sellaista mulla ei ole. Viiden vuoden kokemus on tästä ankkurivinssistä. Kertaakaan ei ole tapahtunut mitään ketjun sotkeutumis- tai ankkurin pito ongelmaa. Yksi ongelma on se ,että ankkuriketju ei lähde veneen keskilinjalta vaan noin puoli metriä siitä sivuun. Jos käytän pakkosyöttöä ja vähänkään nykäisen eteenpäin liian nopeasti niin kiristyvä ketju nykäisee venettä niin että keula kääntyy. Vene on 9.5 m pitkä kölivene, ei keulapotkuria, sen kääntäminen oikeeseen suuntaan ei tapahdu hetkessä. Jos olen siinä vaihees
sa kahden veneen välissä niin silloin kolisee.

Kyllä nyt vieläkin tekisi mieli saada siihen kapulaan ajastin, Mulla on olemassa kaukosäädin jolla ankkurin saa laskettua sekä nostettua. Eikö sellaista
kaukosäädintä ole joka katkaisisi virran 4 sekunnin kuluttua. Ei tää voi olla elämää suurempi juttu.

Terv Risto
risto niemi

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: ankkuriketjun laskuri

Viesti Kirjoittaja Maa » 17.02.2018 15:13

On aikareleitä mutta silloin joutuu koskemaan vinssin ohjauksiin..
Voiko itse laskea ajan ja sitten sammuttaa kaukoohjaimella vinssin...
Tai asentaa kettikiin magneetin / magneetteja jolloin mg kytkin antaa
Esim. Äänimerkin ...

josefiina
Viestit: 18
Liittynyt: 08.11.2004 20:39
Paikkakunta: helsinki

Re: ankkuriketjun laskuri

Viesti Kirjoittaja josefiina » 18.02.2018 11:52

Kiitos Maa, nyt näkyy jo vähän valoa . Mitä tarkoitat aikareleellä ja koskemisilla vinssin ohjauksiin, sekä mg kytkin. Niinkuin huomaat rautalangasta täytyy vääntää.
Mg kytkin ei kai pysäytä vinssiä, se olisi paras vaihtoehto
Yksinkertaisin systeemi on kai ajastin jonka pistän päälle samalla kuin vinssin ja kun se noin 25m ketjua on mennyt olkoon se vaikka 4sekuntia niin merkkivalo syttyy jolloin pysäytän vinssin.
Olisi vaan mieli tehnyt saada koko prosessi automaattiseksi
risto niemi

Vastaa Viestiin