Taas on purjehduskausi takana, ja Tuttemuijan kanssa tarttis telakalla jatkaa kunnostamista. Kesällä petti sitlootan jalkaralli jalan alta, ja huomasin että perästä katsottuna ensimmäinen "kölitukki" oli aivan pehmennyt ja rallien kannake irtosi. Tukki kannattelee todennäköisesti peräsintä, sillä köli ja deadwood alkaa vasta myöhemmin.
Kuten tavallista, remontit tuppaa paisumaan. Nyt puntaroin, että pitäisikö samalla kun korjaa tuon kölitukin, jatkaa pari katkennutta kaarta laminoimalla. Siinä samalla raapisi sitlootan puhtaaksi. Ja siinä samalla kyllästäisi sitlootan pilssin. Ja takaisin kasatessa voisi korjata penkit..
Tarkoitus on siis irroittaa ja vaihtaa tuo kölitukki. Olin viime viikonloppuna tukkia tunkkailemassa irti, ja ei irronnut millään.. Asiaa tarkemmin tutkittuani huomasin että kölitukki on ruuvattu kiinni ulkopuolelta kylkilautojen läpi. Myös sitlootan kaaret on ruuveilla kiinni. Allaolevassa kuvassa näkyy ruuvinkannat niittien välissä.
Olisikohan täältä saanut hyviä ajatuksia muutamaan seikkaan, jotka mietityttää ennen ruuvien irroittamista.
1. Pitääkö ottaa jotain voimia huomioon, ennenkuin tuon kölitukin ruuvaa auki ulkopuolelta?
2. Pitäisikö vaihtaa pykälää isompaan ruuviin, kun asentaa takaisin? Laitetaanko näihin yleensä jotain tiivistettä? Niitatessa ilmeisesti ei?
3. Onko ylipäätään jotain perustelua, miksi kölitukki on ruuvattu kiinni?
4. Millä olette tulpanneet vesilinjan alapuolelta ruuvien/niittien upotukset?
5. Onko järkevää kyllästää vain sitlootan ja perän osalta kylkilaudat? kajuutta olisi sitten vuorossa tulevina vuosina..
6. Eikös kyllästämisen voi hoitaa sisäkautta? PÖ + sinkkinaftenaatti olisi resepti.
kylkien ulkopuolella olisi 20+kerrosta lakkaa ja kiinni pysyy, joten ei tekisi mieli alkaa hiomaan..
Telakkaterveisin,
Heikki